یک مقام کره جنوبی خواستار اخراج سفیر چین شد

یک قانونگذار حزب حاکم کره جنوبی روز چهارشنبه گفت چین باید بلافاصله شینگ هایمینگ سفیر خود در کره جنوبی را به دلیل بی احترامی به کشور میزبان فراخواند تا تنش های بین دو کشور خاتمه یابد.

به گزارش مشرق، چو کیونگ تای نماینده حزب قدرت مردم کره جنوبی این اظهارات را در مصاحبه‌ای رادیویی، یک روز پس از اعلام کرد که دفتر یون سوک یول رئیس جمهوری این کشور گفت که منتظر است چین "اقدام مناسبی را در این خصوص انجام دهد.

همچنین نماینده کره جنوبی خاطرنشان کرد سفیر چین در سئول باید هر چه سریع‌تر اخراج شود تا این مساله خاتمه پیدا کند.

رسانه‌های کره‌ای گزارش داده‌اند که شینگ هایمینگ در دیدار با «لی جایه میونگ» رهبر حزب دموکراتیک و مخالف دولت کره‌جنوبی گفته است «کسانی که بر روی شکست چین از آمریکا شرط بسته‌اند، به طور حتم از این موضوع پشیمان خواهند شد.»

این رسانه‌ها این اظهارات را تهدید تلویحی پکن تلقی کرده و خواستار توضیح چین شده‌اند.

این در حالیست که به باور شماری دیگری از نمایندگان پارلمان کره جنوبی، اخراج سفیر چین از این کشور می‌تواند به روابط دو طرف آسیب جدی وارد سازد.

وزارت امور خارجه چین ۲۳ خرداد ماه جاری اظهارات «یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی و رسانه‌های کره‌ای درباره اقدامات سفیر چین در سئول را خلاف واقعیت دانست و نسبت به این موضوع ابراز تأسف کرد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: گزارش رسانه‌ها و اظهارات مقامات دولت کره جنوبی درباره اقدامات «شینگ هایمینگ» سفیر چین در سئول خلاف واقعیت است و از این موضوع بسیار متأسف هستم.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشی اعلام کرد: «یون سوک یئول» رئیس جمهور کره جنوبی در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که تردیدی جدی وجود دارد که آنگرش سفیر چین به کره‌جنوبی احترام متقابل را ترویج می‌دهد یا دوستی؟

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هم در همین راستا اعلام کرد: منتظر اقدامات لازم پکن در پی اظهارات سفیر چین درباره روابط کره جنوبی با آمریکا هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص گفت: بخشی از وظیفه سفیر چین در کره جنوبی، تعامل گسترده با تمام اقشار مردم کره جنوبی در جهت افزایش تفاهم و ترویج همکاری‌ها است.

وی افزود: طرح چنین موضوعی فایده‌ای ندارد و یک رابطه سالم و پایدار بین پکن و سئول می‌تواند در خدمت منافع مشترک باشد. ما امیدواریم دولت یون در همین راستا با چین همکاری داشته باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس