کد خبر 1499125
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
بن سلمان با ماکرون دیدار می‌کند

کاخ الیزه فرانسه خبر داد که ولیعهد سعودی روز جمعه در پاریس با رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش مشرق، کاخ الیزه فرانسه خبر داد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی روز جمعه در پاریس با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بن سلمان طی ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا به توسعه روابط عربستان سعودی با کشورهای مختلف از جمله چین بپردازد.

روابط میان چین و کشورهای عربی طی سال‌های اخیر شاهد تحولات قابل توجهی بوده است. به گفته آن‌ها چین در روند تعامل خود، بر خلاف آمریکا قصد دیکته کردن سیاست‌ها و خواسته‌هایی که ناقص حاکمیت و استقلال کشورهاست را ندارد. یکی از دلایلی که کشورهای عربی برای کار با پکن تمایل دارند، همین عدم دخالت در امور داخلیشان است. در تعامل ریاض و ابوظبی با پکن، خبری از خواسته‌ها و دستورالعمل‌های دیکته شده نیست و اصولا چینی‌ها به هیچ مقوله دیگری به اندازه تضمین همکاری اقتصادی اهمیت نمی‌دهند.

از سوی دیگر عربستان سعودی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، مهمترین متحد آمریکا در خلیج فارس محسوب می شود بار دیگر در روابطش با ایالات متحده دچار اختلاف شده و با وجود سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به ریاض، نشانه های جدی از اختلافات میان ریاض و واشنگتن قابل مشاهده است که بیش از همه می تواند منشا آن در تصمیم اخیر اوپک پلاس باشد.

هفته گذشته مجموعه موسوم به اوپک پلاس (متشکل از کشورهای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپکی از جمله روسیه) پس از مذاکراتی فشرده توافق کردند طی یک ماه آینده یک میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

این درحالی است که کشورهای غربی به ویژه کشورهای اروپا بعد از جنگ اوکراین به دلیل فشارهای روسیه در حوزه انرژی، بارها نسبت به افزایش قیمت نفت ابراز نگرانی کرده و متحدانشان در خلیج فارس را برای افزایش تولید با هدف حفظ ثبات بازار انرژی تحت فشار قرار داده بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس