کد خبر 1499081
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای تفهیم اتهام در پرونده نگهداری اسناد محرمانه وارد دادگاه فدرال شهر میامی شد.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه‌شنبه بعد از ورود به دادگاه «ویلکی فرگوسن» در شهر میامی برای تفهیم اتهام در پرونده نگهداری اسناد محرمانه تحت بازداشت قرار گرفت. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد که در ارتباط با اسناد محرمانه متهم شده است.  

ترامپ در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال نوشت: «دولت فاسد بایدن به وکلای من اطلاع داده که من ظاهراً در ارتباط با حقه جعبه‌[های اسناد] متهم شده‌ام.»

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دادگاه فدرال متهم می‌شود. او همچنین نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در دوران حضورش در قدرت ۲ بار استیضاح شد.  

محاکمه ترامپ تقریباً یک سال بعد از آن صورت می‌گیرد که اف.بی.آی بعد از جستجوی محل سکونت ترامپ در عمارت «مار-ئه-لاگو» بیش از ۱۰۰ سند محرمانه کشف کرد. 

در کیفرخواستی درباره این پرونده که رسانه‌های آمریکا روز جمعه آن را منتشر کردند مشخص شد در در ۳۷ مورد علیه ترامپ اعلام جرم شده است.

نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد، مخفی‌سازی اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال و بیان اظهارات غلط از جمله موارد اتهامی هستند که ترامپ با آنها روبرو شده است. 

وزارت دادگستری آمریکا پاییز سال گذشته «جک اسمیث» را به عنوان قاضی ویژه این پرونده برای انجام تحقیقات در این پرونده و تعیین اینکه آیا اقدام ترامپ غیرقانونی بوده است یا نه تعیین کرد. 

این دومین بار در سال جاری است که ترامپ برای تفهیم اتهام در دادگاه حاضر می‌شود. او در ماه آوریل هم در پرونده دیگری که مربوط به پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن است در دادگاهی در نیویورک تفهیم اتهام شده بود.

با این حال، طبق آنچه کارشناسان مسائل حقوقی در آمریکا می‌گویند در این پرونده به دلیل محاکمه ترامپ در یک دادگاه فدرال ممکن است مجازات‌های سنگین‌تری از جمله حبس در انتظار او باشد. 

۳۱ مورد از اتهامات ترامپ - طبق گفته کارشناسان - ذیل «قانون جاسوسی آمریکا» قابل بررسی هستند. چنانچه فردی ذیل این قانون مجرم شناخته شود می‌تواند به تحمل حبس تا ۱۰ سال محکوم شود. 

۴ اتهام دیگر ترامپ به مخفی کردن اسناد، توطئه و مضایقه اطلاعات مربوط می‌شوند که هر یک می‌توانند با مجازات تا ۲۰ سال حبس جریمه شوند. 

۲ اتهام دیگر- اظهارات غلط و تلاش برای مخفی‌کاری- نیز هر یک می‌توانند با تحمل حبس تا ۵ سال روبرو شوند. 

کارل توبیاس، استاد دانشگاه حقوق در دانشگاه ریچموند ویرجینیا به بی بی سی گفت: «این اتهامات بسیار جدی است. جزئیات زیادی در [اتهامات علیه ترامپ] وجود دارند و بخشی از آنها بسیار بد است.»

او گفت: «البته همه اینها باید ثابت شود، اما اطلاعات خیلی زیادی در کیفرخواست وجود دارد که برای من مجاب‌کننده به نظر می‌رسند و ممکن است برای هیئت منصفه هم همین‌طور باشد.»

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ترامپ در جلسه استماع دادگاه «ادعای بی‌گناهی» کرد و تمامی ۳۷ اتهام مطرح‌شده علیه خود را رد کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • CH ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    10 2
    ترامپ قمار بازِوحشی، بی منطق، دیکتاتور، دروغگو، قاتل و جانی ، متولد شده از راه نامشروع و .... برای همیشه به زباله دان تاریخ پرتاب شد و دیگه نمی تواند رئیس جمهور شود . این خط و این نشان.
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      6 1
      مطمئن نیستم بایدن بهتر ازین باشه
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      5 1
      مطمئن نیستم بایدن بهتر از این باشه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 0
      در ۸ سالی که اوباما رئیس جمهور بود چند سردار ایرانی ترور شدند؟! در ۲ سال اخیر چطور؟! پس مطمئن باش!
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    11 3
    به این میگن قانون به این میگن قاضی اگر کسی جرات کرد مسول رده پایین را محکمه یا به دادگاه احضار بکند مدام هم دم از قنون و عدالت و اجرای قانون میزنیم
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      11 3
      این موی دماغشون شده وگرنه اونجا هم از این خبرا نیست. اینهمه سلبریتی و سیاستمدار خلافکار اونجا هست که تا خطرناک نشده باشن مشکلی ندارن
    • محمد IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 1
      دوست عزیز اگر می خوای بدونی قانون آمریکا چیه باید از سرخپوستا از ویتنامی ها از یمنی ها ا زسوری ها و...... بپرسی
    • ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 1
      قانون در امریکا یعنی قدرت و پول و سرمایه این شوها را کسی جز غربگداها باور نمی کنند حق هم دارند اربابشونه و نوکر بد ارباب را نمی گوید
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 1
      هههه. شماها هالو بدنیا میاین یا باذماشین پروپاگاندای غرب شستشوی مغزی میشین؟ محتویات لپتاپ پسر بایدن رو ندیدی؟ نمیدونی که هیئت حاکمه آمریکا از سرتا تهش کثافته؟ نمیدونی که اغلب قضات دادگاههای آمریکا صهیونیستن؟
  • جابر خداپرست IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 1
    بهای خون پاک به ناحق ریخته شده حاج قاسم را باید پس بدی ترامپ قمار باز وقاتل
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 1
    کریدور پانتورچیستی داره ایران رو از قفقاز حذف می‌کنه موندیم تو فکر این خزولاتت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس