کد خبر 1497224
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

به گزارش مشرق، جعفرعلیان‌نژادی در کانال خود در ایتا نوشت:

پاسخ این سوال شاید در وهله اول آسان به‌نظر رسیده و ما را زود به قضاوت برساند، اما اجازه دهید به این موضوع با دقت بیشتری بپردازیم. قضاوت را هم بعد از این تحلیل به عهده مخاطب بگذاریم. واقعیت آن است که نگارنده برداشت کلی‌ای که از یادداشت و حرف‌های چند روز اخیر دکتر ظریف در اینستاگرام و کلاب‌هاوس کرده، مبتنی بر «موقعیت‌نشناسی» ایشان بوده است.

به گمان نگارنده، ظرف تحلیل دکتر ظریف، مربوط به موقعیت و مقطع فعلی نیست. ظریف ناخواسته پذیرنده جو و فضایی غیرواقعی شده که قدرت درک منطق موقعیت را از او سلب کرده است. بنابراین اگر بخواهیم آن سوال ابتدای یادداشت را منقح‌تر نماییم، باید بپرسیم آیا جواد ظریف در موقعیت و فضای انقلاب اسلامی چنین تحلیلی را ارائه کرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینیم شاخص‌های یک انسان موقعیت‌شناس در فضای انقلاب اسلامی چیست.

برای بدست آوردن چنین سنجه‌ای، بهترین راهنما مرور شاخص‌های انقلابی‌ماندن است که رهبر انقلاب در ۲۷مین سالگرد رحلت امام(ره) ارائه دادند. طبیعی است بسته به میزان نزدیکی یا دوری ظریف از این شاخص‌ها می‌توان در خصوص کیفیت انقلابی ماندن ایشان قضاوت کرد.

ملاکی که رهبری ارائه کردند، معطوف به کندی و شدت حرکت انقلابی افراد نیست، بلکه معطوف به تطبیق شاخص‌های انقلابی‌گری با افراد است، چه کسانی که جدیت و شدت دارند، چه کسانی که از آن شدت و جدیت برخوردار نیستند. به بیان رهبری باید این شاخص‌ها را هم درون خود «ایجاد» کرده و هم آنها را «حفظ» کنیم.

شاخص اول، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلامی: مبنای اول پایبندی به اسلام ناب در برابر اسلام‌ آمریکایی است. مبنای دوم، اعتقاد واقعی به محور بودن مردم. مبنای سوم، اعتقاد به پیشرفت، تحول، تکامل و تعامل با محیط با پرهیز از انحرافات و خطاهای این راه. مبنای چهارم، حمایت از محرومان و مظلومان در هر نقطه از جهان، اگر کسی یا جریانی نسبت به محرمان و مظلومان بی‌تفاوت باشد این مبنا در او وجود ندارد.

در مقابل پایبندی به این ارزش‌ها و استقامت روی آنها، عمل‌گرایی افراطی یعنی هر روزی به یک‌طرف رفتن و هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن قرار دارد.

شاخص دوم: همت بلند برای رسیدن به آرمان‌ها، صرف نظرنکردن از آرمان‌ها و منصرف نشدن از هدف‌های بزرگ. نقطه مقابل این، تنبلی، محافظه‌کاری و ناامیدی است. تسلیم نشدن در برابر فشارهای دشمن، عدم رضایت به وضع موجود و رفتن به سمت تحولات مثبت و بی وقفه از دیگر مبانی این شاخص است.

شاخص سوم: پایبندی به استقلال، مبانی آن عبارت است از؛ استقلال داخلی، منطقه‌ای، جهانی و بین‌المللی و حفظ استقلال کشور در همه مسائل؛ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی. استقلال سیاسی به معنای فریب دشمن را نخوردن، فریب تملق او را نخوردن، اسیر وسوسه همکاری با او برای حل مسائل بین‌المللی نشدن، گول ظاهرسازی و نامه‌نگاری‌های دیپلماتیک او را نخوردن، نیفتادن در طرح‌ و نقشه دشمن یا میدان بازی تعریف شده او و در نهایت تکمیل نکردن پازل او. استقلال فرهنگی به معنای عدم تقلید از بیگانه در سبک زندگی و سلب سلطه دشمن بر ابزار فرهنگی. استقلال اقتصادی به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جهانی، فهم نقشه تصرف منابع مالی دنیا توسط سرمایه‌داران صهیونیستی و غیر صهیونیستی، پیشه کردن اقتصاد مقاومتی و اصل نکردن سرمایه گذاری خارجی.

شاخص چهارم: حساسیت دربرابر دشمن، مبانی آن عبارت است از: شناخت دقیق و عمیق دشمن، اظهارات و تحرکات و مواضع او، مقابله با برچسب توهم توطئه به خودی‌ها، فهم دشمنی عمیق و دیرین آمریکا، انگلیس و نظام سلطه با ایران، عدم اعتماد به آمریکا و سیلی خوردن از او در صورت اعتماد حتی در بعد تاکتیکی و عدم تبعیت از دشمن.

شاخص پنجم: تقوای دینی و سیاسی، مبانی آن عبارت است از: تقوای اجتماعی‌ به معنای تلاش برای تحقق مطالبات اسلام(عدالت اجتماعی،حمایت از مظلومین و محرومین و تقابل با ظالم و مستکبر). تقوای سیاسی به معنای پرهیز از لغزش‌گاه‌های مورد سوءاستفاده دشمن.

نتیجه: یادداشت ظریف و گفتار او، یک نمونه و مصداق خوب برای مطالعه از جهت تطبیق گزاره‌های آن، با این شاخص ها و مبانی است. از طرف دیگر با این شاخص‌ها می‌توان پاسخ‌های درستی به بسیاری از سوالات و شبهات ایجاد شده توسط ظریف داد. می‌توان ادعای آرزواندیشی بدون توجه به امکانات و تایید تلویحی رفتار ایران در ترکمنچای در آن یادداشت را با شاخص‌ها و مبانی دوم و چهارم سنجید.

ادعاهای دیگر در گفتار کلاب‌هاوسی نظیر منوط کردن همه رفتارهای سیاست خارجی خود به رهبری را نیز با این شاخص‌ها می‌توان راستی‌آزمایی کرد. آیا رهبری آنطور که ظریف تحلیل می‌کند(اجبار و محدودیت و اجازه‌ندادن)، رفتار می‌کرده یا مبتنی بر مبانی و شاخص‌های انقلابی‌گری.‌

واقعیت آن است که ظریف در این دو اظهار نظر نه تنها رعایت حق و امانت در حق رهبر انقلاب نکرده، بلکه اتهاماتی روا داشته که او را از مدار انصاف و عدالت خارج ساخته است. بدترین حرف ظریف، ادعای رعایت تام و تمام شروط نه‌گانه رهبری در مذاکرات است. عمل دستگاه سیاست خارجی در مذاکرات علی رغم این ادعا، هم با نص بیان رهبری در آن دوران مخالف است و هم با شاخص‌های انقلابی گری که معظم‌له ارائه کرده ناسازگاری تمام دارد. در پایان باید گفت، تنها مخاطبین منصف می‌توانند با یک تطابق‌سنجی ساده، پاسخ سوال اصلی این یادداشت را بیابند، تنها آنها هستند که می‌توانند قضاوت کنند آیا ظریف انقلابی مانده یا زمانه او را با خود برده است؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 6
    مگر این مردک هیچ زمانی انقلابی بوده است که انقلابی مانده یاشد؟!؟!
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 6
    اگر ظریف با این حرف های سخیف و نسنجیده اخیرش انقلابی نامیده باشد فاتحه انقلابی بودن خوانده است. پناه بر الله
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    3 5
    واژه انقلابی در ذهن جواد ظریف و امثالش معنی مبارزه با طاغوت و شیطان نمیدهد ، آنها میخواهند بنده و سرسپرده شیطان شوند
  • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    3 6
    مگر ظريف انقلابي هم بود؟!
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 6
    اصلا انقلابی که ویژگی خوبی نیست یعنی تخریبی وسلبی تحولی بهتره...
  • FR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    3 4
    مگر بود که بماند ؟!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی که مانع ساخت و سازها و تکمیل مسکن مهر شد و که منجر به کمبود مسکن و باعث گرانی بیش از حد مسکن و بالا رفتن نجومی اجاره ها شده است ، باید بعنوان مقصر به زحمت انداختن عمدی چند میلیون مردم کشور باید محاکمه علنی و مجازات علنی شود. چرا دادستان بعنوان مدعی العموم برای پیگیری این تخلف آخوندی اقدامی نمی کند و دستگیر و محاکمه اش نمی کند؟ اگر برای شکایت از آخوندی شکایت مراجعه به مرجعی لازم است قوه قضائیه رسماً اعلام کند تا شاکیان از عباس آخوندی بر علیه این فرد شکایتشان را طرح کنند.
  • FR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 4
    ظریف می‌خواد کمال قلیچدار اوقلوی انتخابات بعدی باشه !
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 4
    مگر انقلابی بود که انقلابی مانده باشد یا نباشد؟
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 4
    از اولشم انقلابی نبود.دوره قبل احتمالا بخاطر حفظ رویه اداره کشور بود ک رهبر اینها را انقلابی خطاب کرد.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    از اعضاء دولت روحانی انتظار خیانت نکردن دارید؟ خیانتی که وزیر مسکن روحانی در گران کردن مسکن با جلوگیری از ساخت مسکن مهر داشت کل مردم کشور را بزحمت انداخته .
  • نادر IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 2
    از اول انقلابی نبوده
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      انقلابی بودن یعنی ؟یعنی فحش دادن و تهمت زدن به زمین و زمان؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 2
    ظریف همون سال های 92 و 93 هم هیچی نبود دارودسته بنفش اینو گنده کردند تا بتونند برجام (خیانت بار) رو تو پاچه ملت کنند.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 2
    این بشر اصلا ایران و در انقلاب و جنگ امریکا بوده، از نعمت انقلاب هم در ریاست استفاده کرده و هیچ شباهتی رفتارا و ظاهرا به انقلاب و ایران ندارد.
  • BE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 4
    درود بر میرزا جواد خان ظریف الدوله
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 2
    مگر انقلابی بود که بخواد انقلابی بمونه
  • شایان IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    متاسفانه ظریف هیچکدام از شروط 9 گانه و خطوط قرمز رهبری در برجامو لحاظ نکرد و این یعنی او انقلابی نیست و غربگداست.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    بله انقلابی بوده و هست همانقدر که موسوی و کروبی و خاتمی و روحانی و عارف و رفسنجانی و بازرگان و سنجابی و امیرانتظام و کرباسچی و ربیعی و پزشکیان و مطهری و عبدی و... انقلابی بوده اند و هستند. مصداق ضد انقلاب هم میلیون ها ایرانی هستند که با این آقایان همراه نیستند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    8 6
    مگر ظریف ، قبلاً انقلابی بود!
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 3
      از عربده های ظریف تو مجلس خوشم اومد- نماینده های مردم جرات نکردند ازش سئوال کنند و قسر در رفت.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    5 7
    سخنان ظریف برای به حاشیه بردن موشک فتاح و گشایش های ارزی و مذاکرات ایران و عربستان و مصر و آمریکا و... می باشد و بنظرم تا حدودی موفق شده است. رسانه ها، فضای مجازی و صدا وسیما باید شب و روز این دستاوردها را با زیباترین شکل در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند و نقشه ظریف را خنثی کنند. الکی نبود که حضرت آقا بحث ایمان و امید را مطرح فرمودند.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 4
    ظریف!
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      2 3
      ظریف بیشتر کارهایش یاد آور کارهای ملانصرالدین بود
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    آیا ظریف بيشتر عمرش درآمریکا سپری کرده وزیر نظرجاسوسان آمریکایی بوده می تواند انقلابی بماند کسی که آن‌قدر شيفته کدخداشد که گفت آمریکا بایک بم می‌تواند سيستم دفاعی ايران نابود کند
  • SE ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 2
    معلومه بدجوری سوختید
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 3
    هنوز دارین از حسادت به عزت دکتر ظریف بین مردم میسوووووووووووووووووووووووزید ؟
    • علی IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 1
      ظریف ، هرچند وقت یکبار ، حرفی چالشی بیان می کند ، به درستی و نادرستی سخن خود هم اهمیتی نمیدهد ، فقط چالش برانگیز باشد تا از یاد ها نرود ! که بتواند دوباره منشأ خدمت باشد برای اصلاح طلبی بیمار و غرب‌زده ! تا در سایه این اصلاح طلبی بیمار ، زندگی سیاسی اش را ادامه دهد! بده و بستان دور باطل!!!
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 0
      جمع خیانت های این ها که ندانم کاری نبود و عمد مطلق بود شمردنی نیست
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 3
      عزت !!!؟؟؟ ظریف از ذلیل و بی گذارترین آدمهاست
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    4 3
    ظریف و عراقچی موگرینی - اشتون - وندی شرمن بودند . علی برکت الله .
  • محمدایوب IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 3
    ظریف واقعا چه فامیلی با مسمایی ظریف لطیف اما عن قلابی بوده و هست
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 4
    بله...تا تعریف از انقلابی بودن چی باشه؟ تعز من تشا و تذل من تشا
  • BE ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    5 3
    مرد مؤمن مسجد ندیده
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    انقلابی یعنی کسی که به فکر آزادی و راحنپتی و رفاه ملت باشه-نه اینکه سنگ بندازه جلوی پای مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس