کد خبر 1496637
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
پوتین

چندین شبکه رادیو و تلویزیون روسیه پس از هک شدن، سخنان جعلی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور را پخش کردند که در آن پیغام جعلی، اعلام "وضعیت اضطراری" شده بود.

به گزارش مشرق،دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین به خبرگزاری تاس گفت که رئیس جمهور پوتین هیچ سخنرانی اضطراری رادیو و تلویزیون در روز دوشنبه انجام نداده و ویدئو نمایش داده شده در رسانه‌های اجتماعی، یک نفوذ بوده است.

پسکوف ضمن تاکید بر اینکه اوضاع تحت کنترل است و خطر دفع شده، در این خصوص توضیح داد: هیچ سخنرانی وجود نداشت. درست است که در برخی مناطق نفوذ صورت گرفته است. به ویژه، می‌دانم که یک نفوذ در «رادیو میر» و برخی از شبکه‌ها انجام شده است.

شرکت بین‌المللی رادیو و تلویزیون میر روز دوشنبه اعلام کرد که پخش این شبکه به صورت غیرقانونی به مدت ۳۷ دقیقه هک شده است.

این تلویزیون روسی افزود: افراد ناشناس به صورت غیرقانونی برنامه‌های خبری تلویوزیون و رادیو میر را هک کرده و محتوای جایگزین پخش کردند. هرگونه اطلاعات پخش شده در این بازه زمانی هیچ ارتباطی با میر ندارد و قطعا ساختگی و تحریک آمیز است.

در همین راستا، تعدادی از بینندگان نیز از پخش ویدئویی با عنوان «سخنرانی فوری ریاست جمهوری» در برخی شبکه ها خبر دادند. این سخنان که به عنوان بیانیه پوتین ارائه شده، به تصمیم ادعایی برای اعلام حکومت نظامی در مناطق مرزی روسیه و قصد رئیس جمهور برای امضای فرمان بسیج عمومی اشاره کرده است. همچنین پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که این سخنرانی از طریق رادیو پخش شده است.

نشریه نیوزویک نیز ذیل گزارشی تحت عنوان "رونمایی از سلاح جدید در جنگ روسیه با اوکراین" به ابعاد مختلف این مساله پرداخت. این نشریه به نقل از روزنامه کی‌یف پست نوشت: مرکز اداری مناطق بلگورود این پیام را یک "جعل عمیق (deepfake)" خواند که با هدف ایجاد وحشت در میان ساکنین بلگورود" بوده است.

هانا لیوباکووا یک خبرنگار بلاروسی عضو شورای آتلانتیک ویدئویی را در حساب توئیتر خود از یک پخش تلویزیونی منتشر کرد که جعل عمیق سخنرانی پوتین را نشان می‌داد.

آرسنی خاخالین که اغلب در مورد هوش مصنوعی می‌نویسد نیز توئیت کرد که این نفوذ ممکن است اولین استفاده تسلیحاتی شده از جعل عمیق در جنگ واقعی باشد.

اما پیشتر ادعا شده بود که یک ویدئو جعل عمیق از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در جریان هفته‌های ابتدایی آغاز جنگ بین مسکو و کی‌یف منتشر که در آن به نظر می رسید، زلنسکی از نیروهایش خواسته سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم روسیه شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس