یادداشت نمایه

متاسفانه این نشست اقتصادی با حرکات سیاسی و نمایش نمادهای الحاقگری همراه بود که دست آوردهای احتمالی اقتصادی را به حاشیه کشانید.

به گزارش مشرق، سید هادی تقوی طی یادداشتی نوشت: نشست استانداران مرزی شمالغرب کشور با استانداران اقلیم شمال عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و معاونت اقتصادی وزارت خارجه و مسئولین ارشد کشوری با هدف گسترش مبادلات تجاری استان های مرزی کشور و استان های اقلیم شمال عراق برگزار شد.

این نشست اقتصادی دارای حاشیه های قابل توجهی بود. مدیران اقلیم شمال عراق با نادیده گرفتن روابط سیاسی و مسئولیت های سیاسی خود در برابر کشور عراق و دولت میزبان، علایم قومگرایی و تحریک کننده قومی را در سینه های خود نصب کرده بودند. همچنین در این نشست اقتصادی -سیاسی درحضور وزیر کشور و مقامات رسمی کشورمان، سرود ملی جمهوری اسلامی نیز خوانده نشد.

متاسفانه این نشست اقتصادی با حرکات سیاسی و نمایش نمادهای الحاقگری همراه بود که دست آوردهای احتمالی اقتصادی را به حاشیه کشانید. هیات اقتصادی اقلیم شمال عراق با نصب علائم قومگرایی عملا نشست اقتصادی را به یک همایش سیاسی تبدیل کردند.

جهت استحصار مسوولان ایرانی حاضر در جلسه که برخی از آنان جزو صاحبان فکر ونظر هستند، بی توجهی به سرود ملّی و اجرا نکردن سرود ملی کشور به احترام هیات اقلیم شمال عراق که هزینه های امنیتی زیادی از این منطقه متوجه ایران شده است ، توجیه پذیر نمی باشد زیرا منطقه اقلیم شمال عراق جزو کشور فدرال عراق بوده و اجرای سرود ملی دو کشور امری مرسوم می باشد.

مزید اطلاع وزیر کشور و معاون اقتصادی وزارت خارجه، مبادی مبادلات مرزی منطقه اقلیم شمال عراق تحت نظارت حکومت مرکزی عراق بوده و هرگونه تحول اقتصاد مرزی با هماهنگی بغداد صورت می گیرد از طرف دیگر عدم اجرای سرود ملی کشور در مقابل هیات خارجی به احترام ملاحظات سیاسی سرود قومی اقلیم شمال عراق توجیه پذیر نمی باشد زیرا عدم اجرای آن بمعنای اعتراف به هویت قومی طرف مقابل می باشد در حالی که اجرای سرود ملی دوکشور با حضور هیاتی به نمایندگی از کشوری دیگر جزو تشریفات دیپلماتیک و رسمی بین کشورها می باشد.

وزیر کشور و کمیته تشریفات که قطعا با حساسیت های قومی منطقه آشنایی دارند نمایش های سیاسی طرف مقابل را چگونه نادیده گرفتند که هیات ایرانی در مقابل کسی نشسته است که با نصب پرچم منطقه ای که بخشی از سرزمین ایران را نیز شامل می شود .در پرچم نمادین اقلیم شمال عراق بخش هایی از سرزمین کشورمان نیز به عنوان اقلیم شمال عراق معرفی شده بود بی آنکه واکنش جدی مسئولین شرکت کننده ایرانی را در پی داشته باشد.بی توجهی به پروتکل های سیاسی لازم الاجرا آن هم در حالی که مقامات بلندپایه کشور حضور دارند نشانه ای از ضعف مدیریت و دانش سیاسی محسوب می شود. این بی مسئولیتی و بی توجهی به پروتکل های سیاسی در دیدار هیت کشوری با مقامات درجه دوم اقلیم شمال عراق بازتاب بسیار گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای و شبکه های اجتماعی در پی داشت.

شاید گفته شود این رفتارهای سیاسی و ضد امنیتی جهت تلطیف فضای قومی اعمال می شود اما بنظر میرسد اینگونه خبط ها ناشی از بی اطلاعی مسوولان اجرایی و نمایندگان وزارت خارجه از مسائل قومی می باشد.

لازم به ذکر است در هفته های گذشته حزب دمکرات کردستان عراق با مدیریت اقای مسعود بارزانی به بهانه افتتاح موزه بارزان مسئولین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را دعوت کرده بود. همزمان با حضور مسئولین ایرانی از نمایندگان احزاب مسلح مستقر در شمال عراق هم دعوت شده بود اما با هوشیاری اعضای کنسولگری ایران و ترک جلسه، مقامات شمال عراق مجبور به عذرخواهی رسمی از ایران شده و با اعزام نمایندگان حزب دمکرات شمال عراق به کنسولگری رسماً از طرف ایرانی عذرخواهی کردند.

اما مسوولان اجرایی کشورمان با مجموعه عوامل اداری و استانی در برابر موضوع روشن و مبتنی بر پروتکل های رسمی کشور با بی اعتنایی برخورد کرد و حتی در برابر نماد تجزیه طلبی و الحاق گری هیئت اعزامی نیز به چشم پوشی بسنده کرد.در پرتو چنین نمایندگانی در قامت مسئولین اجرایی کشور در استان های حساس شمال غرب کشور آیا امیدی به مدیریت هوشمندانه مسائل جاری کشور در این مناطق وجود دارد؟ ضروری است مسئولین کشوری در برابر افتضاح روی داده ضمن برخورد جدی با مسببین این بی احترامی ملی نسبت به آموزش اصول بدیهی و پروتکل های مربوطه در روابط با همسایه ها اقدام فوری به عمل آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 93
  • محمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    42 0
    مشرق جواب خون شهدا را استاندار بی لیاقت میدهد که وجب به وجب این خاک عزیز کشورمان شهید دادیم اتفاقا با کلیه عوامل برخورد شود در شان جمهوری اسلامی نیست .ما جان میدهیم خاک نه انم فدای ایران .لعنت بر تروریست ها و تجزیه طلب ولعنت بر نفوذی ها
    • تهرانی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 0
      هنوز باور نکردید وحیدی ضعیف ترین وزیر رییسی است و جریان انقلاب را در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به چالش میکشد با سومدیریتش و تیم ضعیفش؟
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      0 2
      نقشه اقلیم با نقشه کردستان بزرگ شباهت زیادی داره و سنجاق سینه نقشه اقلیمه نه کردستان بزرگ.
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    33 0
    این قضیه به نظر عمدی میاد ولی هر کسی پشت این کاره باید پاسخگو باشه از استاندار تا بقیه عوامل ما جان میدهیم خاک نه.
    • عماد FR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      12 0
      از جمله حضور نفوذی ها نیز هم آنجاست که آن فرد توهم زده که درین نشست با نشان نقشه کشوری جعلی و ضمیمه کردن استان های غربی ایران به آن، شرکت کرده بود از جلسه اخراج نگشت. جانم فدای استمرار و جاودانگی ایران.
    • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      3 0
      داداش این کار عمدی بود و جز توهین گسترده سیاسی منفعتی برای ایران نداشت.در اول نشست سرود ملی اقلیم عراق پخش شد ولی در حالیکه سرود ملی عراق باید پخش میشد چون اقلیم کشور مستقل نیست و جالبتر از همه سرود ایران نیز پخش نشد..! در بلیبورد بنر جلسه که توضیحات نشست نوشته شده در یک طرف فارسی و در یک طرف به زبان کردی نوشته شده در حالی که باید به زبان رسمی عراق یعنی عربی هم نوشته میشد..!استاندار اذربایجان غربی در حال سخنرانی استاندار سلیمانیه از گوشی ترجمه استفاده نکرد و این یک توهین دیپلماتیک محسوب میشه چون استاندار کرده از گوشی ترجمه استفاده نکرده که یعنی نیازی به فارسی زبان رسمی ایران نیست و من زبان رسمی طرف مقابل رو میفهمم..! استفاده از نقشه هم در جای خود....! این ضیافت پر زرق و برق استاندار غیربومی اذربایجان غربیبا نقشه های شوم و پلید این آدم شکل گرفته و تنها با عزل این آدم جواب خیانتش رو میشه داد
  • هادی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    17 7
    تو قاموس مسئولین جمهوری اسلامی پول باشه کافیه،دیگه پرچم و سرود ملی و تجزیه طلبی و این چیزها حاشیه است. مثل روابط حسنه این جماعت مسئول با زن الهام علیف.
    • ممد IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      15 4
      یه ویدیو از مصاحبه خبرنگار فرنگی با شاه را دیدم که خبرنگار از واژه خلیج عربی استفاده کرد و شاه بطرز مطلوبی اون را سر جاش نشاند.حسرت بر انگیز بود واقعا.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 2
      ممد جان درسته که شاه جواب مطلوبی به یک خبرنگار مزدور داد ، ولی در مقابل اخم انگلیس بحرین داد رفت تا خدای ناکرده ارباب ناراحت نشه . خواهشا شاه خائن را با نا آگاهی تطهیر نکنید.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 1
      یک مصاحبه از پسر شاه دیدم که در مصاحبه با یک شبکه عربی خلیج می گفت. راستی تاریخ رو که خوندم دیدم همین شاه نصف خلیج فارس و بحرین رو شوهر داد و رفت، جالب بود
    • حمیدرضا IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 5
      به مواردی که اشاره کردی این راهم اضافه کن که گرایشات غلیظ پان ترکی در بین دولتمردان نوکیسه ما بسیار رواج یافته!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    30 3
    تشکر از از فرارو بابت این روشنگری...متاسفانه وقتی یک استاندار غیر بومی و کرد برای آذربایجان غربی انتخاب میشه و چنین نمایش های توهین آمیزی به تمامیت ارضی ایران میشه عاقبت خوبی نخواهد داشت.
    • علیرضا IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 1
      غیربومی بودن موضوعی حاشیه‌ای است، هر چند کردها هم ساکنان این استان هستند و چنین سخنی صحیح نیست. مگر امام جمعه یا برخی مسوولان بومی استان آذربایجان شرقی کم مشابه چنین رفتاری را در برابر الهام علیف داشتند؟
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    20 0
    نقش اصلی رو نماینده پیرانشهر بازی میکنه ولی همه بدانند ما اجازه نمیدهیم تا پای جان از خاک این مرز و بوم دفاع میکنیم.
  • RU ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    18 6
    همه اینگونه اعمال برای مقابله با ترکهای آذربایجان است وانشالله نتیجه عکس خواهد داشت
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      3 2
      اِن شاءالله.اِلهی آمین. خداوندِمنتقم هزاربرابر بدتر و شَدیدترش را سرعیرانی تباران بیاورد.اِلهی آمین.اِن شاءالله.
    • آریا IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      0 2
      در پاسخ به ۲۲:۰۰ ، شنیدی میگن آب دریا با دهن سگ نجس نمیشه یا به حرف سگ سیاه (گربه) بارون نمیاد ؟ این حکایت تو طورچ و همپالکی های کوهی تو است ....تمام
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    29 1
    این مایه ننگ است به خدا دیگر باید خون گریست که تروریست های تجزیه طلب در خاک شما و کشور شما ادعای خاک کشورمان را کنند واقعا باید برخورد جدی شود.جواب خون شهیدان را شما میدهید مدیر بی لیاقت.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 7
      خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    9 0
    تروریست های داعش اقلیم الان خوب شدن وطن فروشان خائن های به خون شهیدان خون سردار سلیمانی گردن استاندار اطلاعاتی بی کفایت جای سردار سلیمانی رو لو دادین انتقام خون سردار سلیمانی از اطلاعات سپاه است که خائن توشه پس چرا سردارو تو ایران نتونستن ترور کنند. معتمدین خاین است
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 3
    اخراج معتمدین حق مسلم ما ارومیه ای ها است ما مردم ارومیه مقابل این احزاب شهید دادیم آقایگ رییسی این کارا رو مکنی از اسلام زده میشیم خاین بگه سردار سلیمانی رو گذاشتی استاندار اقلیم کردستان تروریست است و اطلاعات سپاه هم حامی آن ها چه پول ها که از تروریست های بارزانی نگرفتن گور های دسته جمعی ترکمن ها کار بارزانی ها و اطلاعات سپاه هست از تیم مشهد متنفریم
  • فرشاد IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    27 1
    همه می دانند که در طول تاریخ، کشوری به نام کوردستان، آذربایجان، بلوچستان و عربستان( در اصل خوزستان) وجود نداشته. این ها بازی های بریتانیا و غربی هاست که به بهانه های گوناگون برای ایجاد تفرقه در مناطق مختلف جهان که همراستا با سیاست های آنان نیستند، بوجود می آورند. ما طلب کاریم و نه بده کار. طلب کار از انگلیس که در دوره قاجار با تزارهای روس، مناطقی که برای 2500 سال یکدست بوده از ما گرفتند و مردمانی که حتی در ذهنشان چنین افکار قوم گرایانه ای وجود نداشت رو با هم دشمن کردن و یا به دنبال دشمن کردن هستن. ایران پدر و مادر منطقه هست و همیشه خواهد بود. حالا بقیه هر چه بگن بگن.... همه مردم در ایران فرهنگی از ریشه یکی اند حتی اگر به شاخه از زبان های دیگر ایرانی به جز فارسی صحبت کنند و یا برخی که زبانشان دگرگون شد....
    • DE ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 0
      احسنت
    • ناشناس IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      1 1
      چی میگی عمو؟ یکم تاریخ بخون قبل تشکیل حکومت های شاهنشاهی ایران،خاک ایران جزئی از تمدن آشور و بین النهرین بوده و طبق گفته ات باید ایران مال عراق باشه چون زمانی ایران نبود ولی بین النهرین بود، اگه به حرف تو باشه باید جهان رو تعطیل کنیم چون وای اینجا مال ما بوده اونجا مال ما بوده.. اینطور باشه کل آفریقا مال مصره،کل اروپا مال یونانه، چه ربطی داره الانو بچسب دایی.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    16 1
    خوانده نشدن سرود جمهوری اسلامی از انفعال گذشته بلکه نوعی همراهی بود
  • فرهاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    یک دسته از مسئولین جهت دارند و دو سر که چه عرض کنم چند سره بار میزنند که از جمله باهوشند و حواس جمع ولی حاصل تمام توانایی هاشون برای خودشون و دیگرونه،دسته بعدی جماعت خواب و کرختند و بی عرضه که از قضا زیادند و فرق دوغ و دوشاب رو نمی فهمند،یه نیم درصدی درست و به درد بخور هم هستند که بازی داده نمیشند..حالا شما از این لشگر بخور و ناکارآمد چه انتظاری دارید؟ همه چیزمون رو به یغما بردند و میبرند و خواهند برد..یا به دست اینان یا بخاطر ندانم کاری اینان
  • IQ ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 5
    صحبت های شما درسته حالا اون یک جلسه ست طرفین قرداد ی و امضایی اون به راه خودش اینم به راه خودش با نمادهای خودش بزار خوش باشه من فارس هستم چند ساله این منطقه م روزی صد تا فحش خودم میدم با این کارم که کردم پدر خودم رو درآوردم زندگی مو اینها اصلا از ما خوش شون نمیاد به ولای علی قسم ثابت شده بهم
  • موسوی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    احمدوالله با پرچم اقلیم عکس نگرفته اند بابا وزرات کشور وخارجی با عده ای آدم بیسواد ونادان داره اداره می شود .اصلا حضور وزیر کشور ایران در آن جلسه وجاهت نداشت می بایست معاون استانی وزیر شرکت می کرد وکلا اینها از ترشیجات اداری چیزی بلد نیستند
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    11 2
    اقلیمک کردستان عراق ده ها سال ایت که تجزیه طلبان و تروریستها صهیونیستها را در آغوش خود جای داده است و آن ها را برای انجام عملیات در داخل ایران حمایت تسلیحاتی و مالی و ...کرده اند الان هم در نقشه های،شان بخش اعظمی از تاک ایران جز کردستان می نامند.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 2
    انعال ومزدترس رانبایدهمکاری بادشمنان بشریت مثل صهیونیست دید
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    این خبر ها را منتشر و انتقاد میکنید خوب است ولی کافی نیست باید ساز و کاری راه اندازی گنید که آن مسّولین پاسخی بدهند مثلا از طریق، ارتباط گیری با روابط عمومی ها ویا با ن مایندگان فعال مجلس که که با سئوال در صحن پاسخ بخواهند
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    23 0
    وحیدی باید استیضاح شود
    • امیر IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      5 0
      ازاین ذلت وحیدی بعنوان وزیر کشورج.ا.ا درهمچین نشستی واقعا عصبانی هستم.این احمدی نژادیها فقط بدرد......
  • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 19
    خیلی به نفع کشور است که با اقلیم رابطش مناسب تر باشد. کردها خود را ایرانی اصیل می دانند- اگر چه در همه جا خاین و نامرد وطن هست.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      6 0
      وزیر کشور چرا حرفی اعتراضی نکرد؟؟جلوی اقلیم که تروریستایی رو پناه داده باید تنها استاندار آذربایجان غربی شرکت میکرد با نماینده.فکر نکنید با باج دادن به این کردها و ذلت دربرابرشون پشتیبان پیدا میکنید.اینها نمک میخورن و نمکدون میشکنن و خواهی دید نتیجشو
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 0
    ذلالت در این دیدار از سر رویشان میریزد. در برابر طالبان و نفوذشان به خاک کشور هم ضعیف عمل شد.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    گل ایران رو هم جدا کرده منبع آب و نفت رو واسه خودش جدا کرده
  • مجتبی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    16 0
    عزل مسئولین بی کفایت
  • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 1
    مدیریت هوشمندانه آن است که در همه مذاکرات، اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و . . . همواره یک کارشناس از همه ارگان های فوق الذکر جهت مشاوره دادن به مسئول مذاکرات حضور داشته باشد. این یک اصل اساسی در همه مذاکرات بین المللی است که به علت عدم درایت کافی در این مملکت اجراء نمی شود.
  • فرهنگ IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    17 5
    آذربایجان، آذربایجان است هر کس به آذربایجان چشم بد نگاه کند حتما حتما چشمانش را در می آوریم حالا ف قی نمی کند چه کرد باشد و چه فارس و چه عرب و ...
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      9 11
      کمتر مصرف کن پانچرک
    • یاسین IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      10 2
      یاشا
    • بال IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      3 1
      یاشاسین آذربایجان. آذربایجان وار اولسون ایستمین کور اولسون
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    11 0
    خدا خیرت بده! تمام این ضعف های سیاسی و دیپلماتیک از وقتی شروع میشه که خود را از حمایت مردم یا همان ولی نعمتان سابق بی نیاز بدانند! اداره مملکت با تسلیم و کرنش و عقب نشینی از مواضع و نرمی با امریکا و متحدانش افتخاری نیست.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    خدا خیرت بده! تمام این ضعف های سیاسی و دیپلماتیک از وقتی شروع میشه که خود را از حمایت مردم یا همان ولی نعمتان سابق بی نیاز بدانند! اداره مملکت با تسلیم و کرنش و عقب نشینی از مواضع و نرمی با امریکا و متحدانش افتخاری نیست.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    فقط باید از این همه وادادگی وبی توجهی ابراز تاسف کرد.وقتی حداقل ترین اصول پروتکل ها را که از وظایف تیم های تشریفات است رعایت نمی شود.نتیجه همین است
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    11 1
    جالب است که این برنامه بجای اینکه در یکی از استانهای کرمانشاه یا سنندج یا ایلام انجام شوند در آذربایجان انجام می شود و حتی در بیلبور هم جمله عربی استفاده نمی شود و در کردستان بزرگ استاندار تروریست هکم آذربایجان را هم جزو توهماتشان حساب نموده اند
  • سعید IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    11 2
    استاندار خیانتکار اذربایجان
  • Hassan IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    13 0
    با عرض معذرت خریت که شاخ و دم ندارد حماقت برای یه عده ننگ و عار ندارد
  • فرهاد IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 5
    این نه بی‌توجهی ونه چیز دیگر بلکه یک حرکت تهدیدآمیز برای ترکهای آذربایجانی که در استانهای شمالغرب زندگی میکنند به این معنا که شهرهای شمارو به کردها میدهیم و اجازه می‌دهیم شمارو نسل‌کشی کنند که در اینجا تکلیف آذربایجانیها با حکومت مرکزی مشخص ونزدیکی این ملت ستمدیده برای کسب پشتیبانی قدرت نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در موقع لزوم برای محافظت از مردم آذربایجان نیز کاملا مشخص میشودوحقانیت کسانی که تاکنون مردم آذربایجان روبه باز کردن چشمان ودیدن حقایق دعوت میکردن روشن می‌شود
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 0
    توجیه نکنید تنبیه کنید هرکس که ایران عزیز را نادیده می گیرد برای خود شیرینی یا بوی خیانت به خون شهدا باید توضیح دهد عذر بخواهد وتنبیه شود
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 0
    وقتی اونقدر رانده شده باشی که کشور عراق بدهی هاشو واستون با شرط و شروط پس بده همین میشه
  • مهرداد علدددددددد IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 11
    چقدر این نویسنده بدبخته عراق خودش فدرالیسم رو قبول کرده و همه جا این مرزبندی رعایت میشه اونوقت طرف آمده ايراد گرفته چرا گفتید اقلیم
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    9 2
    مسولان ما فعلا از ترس جنگ با همه مماشات میکنن
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 2
    شما که اینها را می دانستید پس چرا همزمان به مسئولین برگزاری مراسم گوشزد نکردید فقط منتطر مچ گیری هستید خوب معلوم است یا نفوذی هستند دنبال ضعف های کوچک طرف مقابل هستید یا غیر از فتنه گری کاری بلد نیستید
  • HK ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 6
    سالهاست که جهموری اسلامی به دنبال حمایت از گروه های تروریستی پکک هست تا با خیال خام غرب آزربایجان نا امن کند ولی زهی خیال باطل که همین حمایت شما باعث تسریع نابودی خود شما خاهد شد فراموش نکنید که ظرف یک هفته چطور اینا تا تهران افراد خودشان مسلح کردن حتی به کودکان شما نیز رحم نخاهند کرد خیلی نزدیک است این روز
  • US ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    مدیران اقلیم شمال عراق با نادیده گرفتن روابط سیاسی و مسئولیت های سیاسی خود در برابر کشور عراق و دولت میزبان، علایم قومگرایی و تحریک کننده قومی را در سینه های خود نصب کرده بودند. احمد وحیدی وزیر کشور و معاونت اقتصادی وزارت خارجه Why I.R agents did not throw these Mossad agents out. Ahmad Mahidi and vice president of Economic ministry MUST be arrested and put on TRIAL now. Are they agents or illiterate to allow the Mossad agents come to this gathering and insult Iranians. Shame on those who don't take ACTION now
  • US ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    11 0
    در پرچم نمادین اقلیم شمال عراق بخش هایی از سرزمین کشورمان نیز به عنوان اقلیم شمال عراق معرفی شده بود بی آنکه واکنش جدی مسئولین شرکت کننده ایرانی را در پی داشته باشد. With NO doubts the IR authorizes are the traitors and agents of the enemy. They must be arrested now پروتکل های سیاسی لازم الاجرا آن هم در حالی که مقامات بلندپایه کشور حضور دارند نشانه ای از ضعف مدیریت و دانش سیاسی محسوب می شود These people are both traitors and illiterate and thus must be arrested and put on trial and then FIRE them This is NOT the first time IR agents show that they STUPID , Traitor and illiterate. throw them all out of their jobs. these people are traitors and do not take responsibility and are Illiterate to the core ما مسوولان اجرایی کشورمان با مجموعه عوامل اداری و استانی در برابر موضوع روشن و مبتنی بر پروتکل های رسمی کشور با بی اعتنایی برخورد کرد و حتی در برابر نماد تجزیه طلبی و الحاق گری هیئت اعزامی نیز به چشم پوشی بسنده کرد. These traitors who do not care and are PAWNS of the enemy intelligent services, must be arrested and put on trial be given LONG prison sentences. Fire them now idiot, how many times you want them betray Iranian people and the security of the countries. We are fed up
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 24
    چه افتضاحی رخ داده ؟؟؟ دست بردارید آقا این چه وضعیه ؟؟؟ چرا نفرت پراکنی می کنید ؟ چرا با همه سر جنگ دارید ؟ از یک چیز بی اهمیت فتنه میسازید !
    • Hassan IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      14 0
      یا ساده لوحی یا.... عامو چی طرف با رفتارهای پنهان و پیداش تفکر جدایی طلبی رو نشون میده اون موقع یه عده مسئول ابله یا خائن خیلی ساده از کنار این موضوع مهم رد میشن، ساده نباش برو تبلیغ های کردستان عراق رو علیه حکومت مرکزی ایران ببین بعد سخنی بر زبان بیاور
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    9 0
    ملی گرایی بقدری در ایران تخفیف خورده که این فضاحت یکی از نتایجشه...باید گفت آقای رییسی سرتو بالاتر بگیر.
  • همرزم هادی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 1
    اقلیم کردستان عراق برای کاهش فشارهای ایران بردولت مرکزی جهت انحلال اقلیم کردستان عراق دست به نمایش مسخره جهت ....کردن آقایان نموده اند آنجا تبدیل شده به لانه عنکبوت برای ایران وترکیه
  • بابک SG ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 8
    چه فشاری به پانمغولیسم اومده
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 0
    وزیر و استاندار که بی عرضه باشن همین میشه تا اینجور نادان ها در کشور باشه وضع ایران همینه
  • یک جانباز IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    10 1
    باید نهادهای امنیتی بررسی کنند افرادی که در هر پست و مقامی که در این جلسه تماما ضد ایرانی شرکت کرده اند از روی بی لیاقتی بوده و یا مثل سلبریتی ها قول اقامت در کشورهای غربی را قبلا دریافت کرده اند که در هر دو صورت باید اخراج و محاکمه شوند چونکه پاسخ شهدا را چگونه خواهید داد
  • درد IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    افسوس که این مزرعه را آب گرفته دهقان مصیبت زده را خواب گرفته
  • ایرانی اصیل IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 5
    مسئولین عزیز جمهوری اسلامی ایران از نقشه پلید اردوغان و علی اف غافل نشوید اردوغان و علی اف همدستان اسرائیل و داعش هستند
  • محسن IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 3
    زندگی همیشه بر وفق مراد وارزو های باطل وبی پایه نیست خدا می داند در دل انسانها چه اندازه کینه ونفرت انباشته شده که این قضاوتها میشه وبالاخره یکی محکوم ودیگری ذی حق به حساب میاد دوست عزیزی که قلبت را از کینه نسبت به کسی یا ملتی پر کرده ای داری خودت را نابود می کنی فکر نکن انچه اندیشیده ای تماما درست است اگر خوب با قلب صاف وپاک خودت بیاندیشی قطعا از این همه نفرت خودت را دور مکنی وسعی خواهی کرد نمره ی انسانیتت را بالا ببری نه به فکر محکوم کردن دیگران باشی مگر این زمین متعلق به تمام انسانها نبیست که چنین محصور ومحدود فکر می کنی مگر همه تمام انسانها از یک جنس نیستند ....یاد اور قران را : یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا وقبائل ....
  • حسین IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    وزیر کشور و وزیر امور خارجه کشور خاک بر سر هر دوی شما .................
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 0
    وزیر کشور باید بر کنار شود و استاندار و نمایندگانی هم که آنجا بودند باید محاکمه شوند
  • ایرانی اصیل IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 5
    شما غلط میکنید استان جدا شده از ایران عزیز را جمهوری علی اف میخوانید
  • مهدی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    8 6
    آزربایجان مانند شیری هست که این روزها در قفس هست وهر کفتاری به خودش اجازه میده به خاک مقدس آزربایجان دست درازی کنه.ولی بهتر هست که کردها وحامی اصلی کردها اینو بدونن که این شیر هرلحظه میتونه از قفس بیرون بیاد.الان در بین ملت تورک ،حتی یک بچه هم میدونه که این کارا که از طرف حکومت حمایت میشه کاملا عمدی هست.انتساب استاندار کرد ومیدان دادن به تروریستهای کرد به خاطر ترس و وحشت از ترکهاست.یقینا این سیاست به نتیجه نخواهد رسید
    • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 4
      پانترچ جان غلط زیادی نکن که چنان توی دهنت میزنیم که یک دندان سالم داخل دهنت نماند
    • بال IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 2
      کردستان آتیش باشه حرارت آتششش خودشو نمی سوزونه چه برسه به ما ترک ها
  • نادر IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 1
    دقت نظر شما در روشنگری جای تشکر بسیار دارد اما سالهاست دلسوزان میگویند پرواز با یک بال ممکن نیست ما سعی کرده ایم مسئولینی بر کار بگماریم که بال تعهد را دارند اما بال تخصص را ندارند و گاهی وقتها برعکس . با یک بال پرواز ممکن نیست .
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    اقلیم کردستان عراق و توافق با دولت مرکزی باید با موضوع بطور جد برخورد نمود که دیگر این وقایع برای همیشه اتفاق نیفتد
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 0
    مسئولین خواب تشریف دارن یوقت بیدار میشن.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    حالا چرا این همه از: استانهای شمال عراق.. استفاده کردین؟ مگر در قانون اساسی عراق اقلیم کردستان عراق نیست؟ خب ایران قبل از کنفرانس باید گوشزد میکرد و میگغت حق ندارید از نقشه خیالی استفاده کنید
  • امیر IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 0
    وقتی برای یک استان ترک نشین هم مرز با کردستان عراق با وجود اعتراض از طرف مردم آذربایجان غربی یک کرد را استاندار می‌کنند نتیجه اش این می‌شود و این اشی است که خود وزیر کشور و با درایت خودش برای مردم آذربایجان پخته است
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    باید روابط اقتصاد ی با اقلیمک صهیونیستان را به صفر رساند تا اقلیمک از گرسنگی هلاک شوند مایه ننگ و نفرت است که یک لمپن اقلیمک با آرم تجزیه ایران در کنار وزیر ایران ظاهر شود.
  • سید مهدی موسوی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    با سلام . پدرم در ارباطان مجروح و خانه نشین شد .پدر خانمم هم همین طور .پدرانمان برای راحتی و آسایش مردم از جان وآسایش ورفاه گذشتند تا امروز من وشما بدون استرس تجاوز به خاک کشورمون شب ها راحت بخوابیم .الان هم اگه هروقت لازم بشه من هم آماده جنگ و کمک به هموطنانم در کردستان هستم ..البته ومطمعنا چشمان بیدار زیادی وجود دارند .وسلام
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    الان رگ گردن اصولگرایان ، موتلفه ، چادری ، معمم، مهر به پیشانی ها و... باد نکرد . اگر نکرد وطن فروشید .
  • آزربایجانلی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 2
    نشست ایرانشهری ها با تروریست های جدایی طلب در قلب آزربایجان
  • سامان IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 0
    بی کفایتی از سوی استاندار آذربایجان غربی بوده . انتخاب استانداردولت روحانی نتیجه ش همین میشه
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    اگه این اتفاق در زمان دولت قبلی افتاده بود........
  • Saman IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 1
    خون شهدای کردستان و خصوصا شهدای اغتشاشات اخیر در آن منطقه چه زود فراموش شد! غیرت ملی از نظر مقامات ایرانی حاضر در جلسه چگونه تفسیر می شود خصوصا ار طرف سردار وحیدی وزیر کشور که قبل از حاج قاسم فرمانده سپاه قدس بود!؟ کمترین کار برکناری استاندار بی کفایت باقیمانده از دولت روحانی هستش.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 0
    مسوولین ایرانی حاضر درجلسه بی سواد سهل انگار درست عین ابوموسی اشعری.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 0
    متاسفانه وضعیت مسئولین و مدیران دولت انقلابی خیلی خرابه رسما افراد انقلابی در دولت یک دهم کل مدیران هستند
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    متاسفانه وضعیت مسئولین و مدیران دولت انقلابی خیلی خرابه رسما افراد انقلابی در دولت یک دهم کل مدیران هستند
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 0
    دولت انقلابی خخخخخخ
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 2
    روحانی باید سریعا برگردونن تا بیشتر فاجعه به بار نیاوردن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 3
    با ظریف چقدر وزارت خارجه قدرتمند و باشکوه بود
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 2
    اگه دولت روحانی بود کل رسانه ها حکم اعدامش رو میدادن
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 0
    سلام‌ مقتدر
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 4
    پان اطراک چه آتیشی گرفتن.هههه
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    7 0
    باید بشدت با مسئولین ایرانی حاضر در این جلسه بخاطر بی‌توجهی به منافع ملی برخورد بشه
  • US ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    آیا سیاستمداران بیسواد می دانند که تجریه طلبی و تجزیه کشورها مطابق قوانین بین المللی جرم محسوب می شود که به جاسوسان کرد و مهره موساد اجازه می دهند با حک نقشه جعلی و خیالی به نشست بیایند؟ چرا این افراد دستگیر نشدند. میزبان باید نفوذی بوده باشد که بخود جرات چنین کاری را داده باشد.چرا استاندار آذربایجان به این مهره های سازمان تروریستی موساد اجازه داده که با این ریخت و شمایل در یک نشست اقتصادی رسمی حضور داشته باشد؟ آیا او نمی داند که مسعود بارزانی و سایر مهره های دیگر وقتی به واشنگتن میروند حتما باید کت و شلوار و کراوات بپوشند نه لباسهای محلی. وقتی به سرزمین های اشغالی برای دست بوسی و گرفتن برنامه ترور می روند حتما کلاه کوچک برفرق سر بزنند مانند نوکران دیگر که معنی آن خدمت به فاشیسم یهودی است. شما یک عکس نشان دهید که این خودفروشان با لباس محلی بحضور مافیای یهود رفته باشند. لباس محلی این جاسوسان موساد همان پوشش جنگی علیه ماست. آیا سیاستمداران بیسواد مغرض این را نمی دانند؟ چرا این مهره های تروریست با این لباس و پرچم جعلی در هیچ نقطه ای از غرب و محافل مافیای جهود ظاهر نمی شوند? همه کت و شلوارپوش و فکل به گردن هستند.
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 1
    اولین بار نیست که ذلت و عجز از سرو کول وزارت خارجه دولتتون میباره
  • بال IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 2
    از خاک آذربایجان غربی کردستان نمشه مگر قبرستان کردها بشه
  • US ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان با بیان اینکه همگرایی خوب فرهنگی بین کردستان با اقلیم عراق وجود دارد، گفت: گسترش تعاملات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق دنبال می شود؛ گفت: نیاز است تفاهمات قبلی با اقلیم کردستان عراق را به روز رسانی کنیم و در جهت عملیاتی شدن آنها حرکت کنیم.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    باید فکری به حال وزارت کشور کرد. آقای احمد وحیدی شایستگی و توانایی وزارت کشور را ندارند.
  • حمید IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    3 1
    چون استاندار آذربایجان غربی کرد و از دوستان اقلیمی است
    • ناشناس IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      0 1
      دقیقا داداش، معتمدیان از دوستان مسعود بارزانی رئیس دمکرات عراقه و وزیر کشور هم از کرد های ایلامه، طبیعیه که تجزیه ایران آرزوشونه
  • امیر IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 0
    متاسفم ازاین همه بی توجهی مسولان بویژه وزیرکشور واستاندان ،چه شده است ازاین همه بی اطلاعی ،خدایابه توپناه میبرم ازاین همه سهل انگاری مسولان
  • Sina IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 3
    کوردستان و ایران همیشه برادرند و این یه کار خوبی هست برای مقابله با خردوغان و پانترکها بژی ایران
  • کامل IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    3 6
    چه بخوای چه نخوای این پرچم کل کردستانه که در کنسولگری ایران در اربیل درکنار پرچم ایران است
    • ناشناس IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      2 1
      خجالت بکش وطن فروش، وقتی که کردستان تازه تونست یه کشور مستقل تشکیل بده و پرچم مستقل خودش رو تو سازمان ملل نصب کرد، باشه اون موقع کل ایران رو تقدیم اکراد میکنیم....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس