کد خبر 1495782
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
رشد موی‌تان را با این خوراکی‌ها بیشترکنید

رشد سریع مو بستگی به عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد.یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد مو کمک کند.

به گزارش مشرق، بسیاری از افراد دوست دارند به خصوص با بالا رفتن سن، موهای قوی و سالم داشته باشند. برای رشد مو و تقویت آن اگر چه شما نمی‌توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، اما می‌توانید رژیم غذایی خود را کنترل کنید.این موارد سبب رشد سریع مو می‌شود.

جالب توجه است که موهای شما حدود ١.٢۵ سانتی متر در ماه و ١۵ سانتی متر در سال رشد می‌کنند. رشد سریع آن بستگی به عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد. در واقع یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد مو کمک کند، به ویژه اگر از ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب رنج می‌برید.

علائم ریزش مو

ریزش مو می‌تواند از طرق مختلف، بسته به علت آن ظاهر شود و می‌تواند یا بصورت تدریجی یا ناگهانی بوجود آید و بر پوست سر یا کل بدن فرد تاثیر گذارد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و سایر انواع آن دائمی است. علائم و نشانه‌های ریزش مو می‌تواند شامل:

نازک شدن تدریجی بالای سر: این مورد شایع ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن بر مردان و زنان تاثیر گذار خواهد بود. در مردان، مو اغلب از ناحیه پیشانی عقب نشینی می‌کند.

سست شدن ناگهانی مو: یک شوک عاطفی یا فیزیکی می‌تواند باعث سست شدن مو شود. با شانه کردن و یا شستن مو یا حتی با کشیدن آرام مو مشتی از مو ممکن است بریزد. این نوع ریزش مو معمولا باعث نازک شدن کلی مو شده و طاسی تکه‌ای را ایجاد نمی‌کند.
ریزش موی کل بدن: برخی شرایط و درمان‌های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می‌تواند باعث ریزش موی کل بدن شود که معمولا مو دوباره رشد می‌کند.

۱.تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین بوده که این دو ماده مغذی برای رشد موها ضروری است.مصرف میزان کافی پروتئین برای رشد موها اهمیت دارد، زیرا فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده است. بیوتین نیز برای ساخت کراتین (پروتئین مو) ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیوتین می‌تواند به بهبود رشد مو در افرادی با کمبود این ویتامین کمک کند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از ماده معدنی زینک و سلنیوم به حساب می‌آید که در حفظ سلامت مو موثر است.

۲. توت‌ها

توت‌ها سرشار از ترکیبات مفید و ویتامین‌هایی هستند که به رشد مو کمک می‌کنند. ویتامین C موجود در توت دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌توانند از فولیکول‌های مو در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. برای مثال ۱ فنجان توت فرنگی ۸۵ میلی گرم ویتامین C دارد که ۱۱۳ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می‌کند.بدن همچنین از ویتامین C برای ساخت کلاژن استفاده می کند، به طوریکه این پروتئین از موها در برابر شکنندگی و نازکی محافظت می‌کند. ویتامین C در کمک به جذب آهن نیز نقش دارد. کمبود آهن باعث کم خونی و در نتیجه ریزش مو می‌شود.

۳.اسفناج

اسفناج از خانواده سبزیجات برگ سبز بوده که سرشار از موادمغذی مفیدی مانند فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C برای کمک به رشد موها است. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A برای رشد موها اهمیت دارد، اما مصرف میزان بالای این ویتامین منجر به ریزش مو خواهد شد. بنابراین بهتر است میزان ویتامین A مورد نیاز بدن را از موادغذایی غنی از این ویتامین دریافت کنید. یک فنجان اسفناج تامین کننده ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. اسفناج همچنین منبع گیاهی از آهن محسوب شده که برای رشد موها ضروری است. آهن به سلول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن به سراسر بدن در جهت تقویت متابولیسم و رشد و ترمیم کمک می‌کند.

۴.ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و خال مخالی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا۳ برای بهبود رشد موها محسوب می‌شوند. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D۳ و ویتامین های B برای حفظ سلامت و استحکام موهاست.مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D۳ با ریزش مو در ارتباط است.

۵.سیب زمینی

سیب زمینی منبع خوبی از بتاکاروتن است، به طوری که بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می‌کند. یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط حاوی میزان کافی بتاکاروتن بوده که تامین کننده ۱۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A است.

۶.آووکادو

آووکادو منبعی از چربی‌های مفید محسوب می‌شود. آووکادو منبعی غنی از ویتامین E بوده که حامی رشد موها است. یک عدد آووکادو متوسط تامین کننده ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

۷.دانه سویا

دانه سویا برای رشد موها مفید است. از دیگر موادغذایی مفید در حفظ سلامت موها می‌توان به گوشت قرمز، انواع لوبیاها، صدف، مغزهای آجیل و دانه‌ها اشاره کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس