تاکیدامیر عبداللهیان بر تقویت همکاری بخش‌های خصوصی هند و ایران

در دیدار دوجانبه وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه هند در کیپ تاون آفریقای جنوبی، موضوعات مورد علاقه دو کشور مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش مشرق، در دیدار دوجانبه امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با سوبرانیام جایشانکر وزیر امور خارجه هند در کیپ تاون آفریقای جنوبی، موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و چندجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان به سفر سال گذشته خود به دهلی نو و گفتگوهای انجام شده با همتای هندی و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند اشاره کرد و گفت، از آن زمان تاکنون تحولات زیادی داشتیم و موضوعات جدیدی برای گفتگو داریم.

امیرعبداللهیان افزود: مایل هستیم که روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، علمی و فناوری دو کشور متناسب با روابط خوب سیاسی تهران و دهلی‌نو افزایش یابد و با مشورت و همکاری یکدیگر، موانع موجود در روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور برطرف شود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت کمک به تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گروه بریکس را یک چارچوب خوب برای تقویت همکاری‌های ایران با اعضا بویژه هند توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی کشورمان، عضویت ایران در بریکس را زمینه ساز تقویت جایگاه بریکس و ظرفیت‌های اقتصادی آن دانست و ابراز امیدواری کرد که سازوکارهای عضویت کشورهای دوست بریکس هر چه سریع‌تر مشخص و اجرایی شود.

امیرعبداللهیان افزود ما منتظر هستیم که در نشست آتی سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو به ریاست آقای مودی، عضویت کامل ایران در شانگهای به تصویب نهایی برسد.

امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم زمینه سازی مناسب برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

سوبرانیام جایشانکر وزیر امور خارجه هند نیز در این ملاقات، بر لزوم رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد و ایده‌هایی را بدین منظور ارائه نمود.

وی بر لزوم تلاش‌های مشترک بمنظور زمینه سازی لازم برای برگزاری اجلاس موفق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز سفر نتیجه بخش جناب آقای رئیسی به دهلی نو در آینده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه هند نسبت به روند عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست آتی سران این سازمان به میزبانی دهلی طبق برنامه ابراز اطمینان نمود.

در این دیدار همچنین در خصوص مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در بندر چابهار و برخی مسائل فنی مرتبط با آن، همکاری‌های کشاورزی، ترانزیت، انرژی، مالی و اعتباری و کنسولی گفتگو و تبادل نظر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    نفوذ صهیونیست ها در هند زیاد شده و باید مراقب باشیم که از طریق انها اسیب نبینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس