کد خبر 149471
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶

محمد جواد لاریجانی تاکید کرد: دبیر کل سازمان ملل می‌تواند درباره این موضوعات و بسیاری از مسائل دیگر، رایزنی و از رهنمودهای مسئولان کشورمان برای انجام یک اقدام موفق در خصوص مسائل جاری استفاده کند.

به گزارش مشرق، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگو با فارس درباره اهمیت و دستاوردهای اجلاس «نم» در تهران اظهار داشت: جنبش کشورهای غیرمتعهد در واقع حول محور مقابله با تلاش برای تسلط قدرت‌ها بر کشورها و مبارزه با هر گونه جهانگشایی تشکیل شده است.

وی افزود: طبعا اصل مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب برای سیطره خارجی بر کشورها، هم اهمیت دارد و هم با منطق جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی کاملا همخوانی دارد.

لاریجانی اضافه کرد: یکی از پرچم‌هایی که جمهوری اسلامی در طول سه دهه گذشته در عرصه جهانی برافراشته، مبارزه با هر گونه تلاش کشورها در جهت تسلط بر ملت‌هاست و شعار معروف اسلامی ما هم این است که نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم می‌پذیریم.

* نظام سلطه تحت مدیریت مافیای صهیونیسم عمل می‌کند

معاون وزارت امور خارجه در دهه نخست انقلاب اسلامی درباره ماهیت سیطره بر دنیای معاصر، گفت: کشورهایی که در صدد جهانگشایی هستند، عمدتا بلوک غرب به رهبری آمریکا و با عضویت کشورهای عمده اروپایی هستند که تحت مدیریت فکری و برنامه‌های مافیای صهیونیستی عمل می‌کنند.

* جهانگشایی جدید غرب با استفاده از ابزار انفورماتیک 

لاریجانی افزود: جهانگشایی در دنیای معاصر هم پیچیدگی خاصی یافته و هم دریدگی و وضوح کاملا ویژه‌ای پیدا کرده به طوری که می‌توان گفت استفاده از اهرم‌های نرم برای تسخیر افکار و تغییر تصمیمات در سطح مسئولان کشورها و عامه مردم، با سوء‌استفاده از تکنولوژی انفورماتیک معاصر، نوعی جدیدی از جهانگشایی است.

* سران کاخ سفید در مسیر هیتلر و چنگیز

وی ادامه داد: از سوی دیگر، جهانگشایی دارای بی‌پردگی‌های کم‌نظیری شده و دقیقا امروز جهانگشایی آمریکایی با آنچه در گذشته چنگیز، ناپلئون و هیتلر انجام می‌دادند، فرقی ندارد و آن هم استفاده بسیار رسوا از بازوی نظامی در کنار بهره‌مندی از ابزارهای سیاسی و اقتصادی است.

«به طور روشن امروز تروریست به یکی از اقدامات وسیع آمریکا و غرب تبدیل شده و آنها به طور آشکارا و وقیحانه، ترور را علیه ملت‌ها به کار گرفته‌اند».

* جایگاه غیرمتعهدها در صحنه بین‌الملل

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل از سازمان کشورهای غیر متعهد به عنوان وسیع‌ترین مجموعه بین‌الدولی بعد از سازمان ملل یاد کرد و اظهار داشت: آمریکا و دولت‌هایی که در صدد جهانگشایی هستند، امروز سازمان ملل را ضعیف‌ترین نهاد و مفتضح‌ترین سطح تقلیل داده‌اند.

لاریجانی افزود: آنها اگر بخواهند به نقطه‌ای از عالم حمله کنند، تلاش می‌کنند برای این کار مصوبه درست کنند و اگر هم مصوبه‌ای نباشد، خودشان یکجانبه تخاصمات‌شان را پیش می‌برند و برای رسیدن به مقاصد خود از سازمان ملل استفاده ابزاری می‌کنند.

* لزوم شکل‌گیری جبهه مقاومت در برابر سیطره غرب

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که غیرمتعهدها باید جبهه مقاومت را برای مقابله با اشکال مختلف سیطره بر دنیای معاصر به خصوص سیطره اطلاعاتی و تبلیغاتی و تهاجم تروریستی و سیاست جدید جهانگشایی غربی شکل دهند.

به اعتقاد معاون اسبق وزیر امور خارجه، تشکیل اجلاس «نم» در تهران به ریاست جمهوری اسلامی بهترین فرصت برای فعالیت این جنبش برای پایان سیطره‌طلبی نظام سلطه بر دنیاست که انتظار می‌رود به صورت جدی از سوی غیرمتعهدها پیگیری شود.

* موفقیت نم در سایه رهبری جمهوری اسلامی

لاریجانی گفت: امروز هیچ کشوری از نظر نفوذ عظیم و برخورداری از چند دهه سابقه مبارزه با کشورگشایی و یکجانبه‌گرایی غرب، موقعیت ایران را ندارد و از این جنبه به آینده جنبش تحت رهبری جمهوری اسلامی خوشبین هستم.

وی درباره مطالبی که سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران پیگیری کنند، توضیح داد: در درجه اول باید در این اجلاس ایستادگی و مقابله با هر گونه سلطه‌طلبی کشورها و قدرت‌ها را مورد تأکید قرار گیرد و به صورت کاربردی‌تر وارد میدان شویم.

* مقابله با کودتای خارجی برای تغییر حکومت‌ها

لاریجانی ادامه داد: امروز صورت‌های سیطره تفاوت یافته و یکی از مسائلی که باید در بیانیه پایانی اجلاس مورد تأکید قرار گیرد، ممنوعیت و محکومیت هر گونه تلاش کشورها برای تغییر حکومت‌ها با استفاده از امکانات تروریستی و تخریب‌های اقتصادی و سابوتاژهای سیاسی است.

وی تصریح کرد: فقط ملت هر کشوری حق دارد حکومت خود را تغییر دهد و اینکه آمریکا و غرب یا برخی کشورهای وابسته به نظام سلطه برای تغییر حکومت‌ها پول و اسلحه گسیل کرده و مزدور استخدام کنند، زشت‌ترین اقدام در عرصه بین‌الملل است.

* آمریکا و اروپا کارنامه وقیحی در حوزه حقوق بشر دارند

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان اظهار داشت:‌ آمریکا و اروپا کارنامه بسیار وقیحی در امر حقوق بشر و احترام به حقوق سایر ملت‌ها و فرهنگ‌ها دارند و جنبش «نم» باید برای مقابله با تحرکات آنها، تدبیری جدی بیاندیشد.

* بشریت در معرض آسیب جدی سکولاریزم و لیبرالیسم

لاریجانی با تأکید بر احترام به فرهنگ‌های مختلف بشری تصریح کرد: امروز بشریت از ناحیه فرهنگ سکولار - لیبرال در معرض آسیب جدی است و تحکم و تحمیل این فرهنگ، امکان رشد و شکوفایی فرهنگ‌های دیگر را از بین می‌برد.

وی بر همین اساس متذکر شد که «احترام به تنوع فرهنگی باید از مبانی مورد تأکید جنبش عدم تعهد باشد و با اقداماتی که در اجلاس وزرای تحت عنوان جنبش عدم تعهد در تهران صورت گرفته، می‌توان راهی نو برای همکاری‌ها در این عرصه در سطح بین‌المللی گشود».

* غرب همیشه دنبال شکست غیرمتعهدها بوده است

معاون وزیر امور خارجه در دهه نخست انقلاب اسلامی در خصوص تلاش غربی‌ها برای بلااثر کردن اجلاس تهران گفت: غرب هیچ‌گاه از رشد جنبش عدم تعهد خوشحال نبوده و همیشه با نظر منفی به آن نگاه کرده است اما چون نتوانسته جنبش را با شکست مواجه کند عمدتا سعی کرده با عناصر وابسته به خود در مسیر حرکت غیر متعهدها اخلال ایجاد کند.

لاریجانی افزود: جنبش عدم تعهد برای رشد استقلال کشورها تشکیل شده و غرب، امروز درگیر یک جهانگشایی خونین و بسیار خشن در سطح بین‌المللی است و این دو مسیر کاملا با هم تفاوت و مغایرت دارند و از این رو دشمنی آمریکا با غیرمتعهدها اساسی است.

* عامل شکست غرب در منزوی‌سازی ایران

وی اضافه کرد: دشمنی غربی‌ها با جمهوری اسلامی هم بر کسی پوشیده نیست و این هم مزید بر علت شده تا آنها همه تلاش خود را برای منصرف کردن سران کشورها از حضور در اجلاس تهران به کار گیرند اما حضور شخصیت‌های موثر در این نشست، نشانگر شکست پروژه منزوی‌سازی ایران از سوی غرب است.

«سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بر این تئوری غربی‌ها که می‌گفتند کسی که با آمریکا یا چند کشور اروپایی رابطه ندارد، در دنیا منزوی شده و نمی‌تواند زنده باشد، خط بطلان کشیده و امروز دیگر ارتباط با دنیای غرب ملاک انزوای کشورها نیست».

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه بقاء ملت‌ها دست غربی‌ها نیست، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در طول 30 سال گذشته در انواع تضیغات اقتصادی بوده و در سال‌های اخیر هم، نوعی دشمنی اقتصادی بی‌سابقه در عرصه بین‌المللی نسبت به ما اعمال شده اما محکم ایستاده‌ایم و از ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نیامده‌ایم.

لاریجانی افزود: اگر ابعاد نظری و نقشه‌های عملی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، به سرعت طراحی و اجرایی شود جهش عظیمی در آغاز قرن 21 اتفاق می‌افتد که همانا شکل‌گیری قطب‌های اقتصادی توانمند است که نه تنها نیاز به اقتصاد غربی ندارند بلکه می‌توانند ابعاد جدیدی از تعامل را با اقتصاد جهانی و منطقه‌ای بدون اتکا به سیطره دلار ایجاد کنند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع همواره برای غرب کابوس بوده است که آیا می‌توان اقتصادی را بدون سیطره دلار سر پا نگه داشت که اگر این اتفاق رخ دهد، به نظرم انحلال قدرت دلار و متعاقب آن سیطره غربی تحقق خواهد یافت.

* حضور در اجلاس تهران فرصتی طلایی برای بان‌کی‌مون است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با «فارس»، حضور دبیر کل سازمان ملل در اجلاس تهران را فرصتی طلایی برای بان‌کی‌مون دانست و گفت که او می‌تواند در این نشست به‌طور دقیق در جریان تحولات منطقه خاورمیانه قرار گیرد.

* توطئه اسرائیل علیه مرسی

لاریجانی افزود: امروز خاورمیانه با موضوعات مهمی چون مسأله سوریه و نهضت‌های اسلامی مواجه است و شاهد توطئه‌های آشکار رژیم صهیونیستی علیه تمامیت ارضی کشورهای منطقه و حرکت‌های خطرناکی علیه مرسی هستیم که نمونه بارز آن عملیات تروریستی علیه مرزبانان مصری در صحرای سینا بود.

* استفاده بان‌کی‌مون از رهنمودهای ایران برای حل مسائل جهانی

وی خاطر نشان کرد: دبیر کل سازمان ملل می‌تواند درباره این موضوعات و بسیاری از مسائل دیگر، رایزنی و از رهنمودهای مسئولان کشورمان برای انجام یک اقدام موفق در خصوص مسائل جاری استفاده کند.

* غرب سازمان ملل را بی حیثیت کرده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره احتمال طرح مسائل حقوق بشری در ملاقات دبیر کل سازمان ملل با مقامات کشورمان گفت: سازمان ملل امکانات بسیار وسیعی در حوزه حقوق بشر دارد و انتظار می‌رود برای بالفعل کردن این امکانات، خودش را از حیثیتی که غرب با آن کارنامه کریه حقوق بشری‌اش برای این سازمان درست کرده، خلاص کند.

لاریجانی افزود: سازمان ملل باید در مقابل تجاوزاتی که به حقوق ملت‌ها به ویژه در منطقه خاورمیانه علیه مردم بحرین و پاکستان می‌شود، نقش موثری ایفا کند و این اجلاس فرصت خوبی است که آقای بان‌کی‌مون بیشتر با نظرات جمهوری اسلامی آشنا شود.

«انتظار داریم دبیر کل سازمان ملل درباره فعالیت‌های حقوق بشری خود و گزارشی که درباره حقوق بشر در ایران تدوین کرده و پیش نویس آن‌ را هم برای ما ارسال کرده که ما به آن پاسخ دادیم، تجدیدنظر کرده و به نظرات جمهوری اسلامی به عنوان کشوری دموکراتیک احترام بگذارد».

* فعالیت نهادهای مشکوک علیه جمهوری اسلامی

 دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: در ملاقاتی که در نیویورک با آقای بان‌کی‌مون داشتم، تأکید کردیم که ایشان برای اطلاع از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر و اتهاماتی که علیه ما از سوی دولت‌ها و رسانه‌های غربی مطرح می‌شود، نیازی به اعتماد و استمداد از نهادها و مؤسسات مشکوک ندارند.

لاریجانی افزود: دبیر کل سازمان ملل می‌تواند مستقیما از جمهوری اسلامی در این زمینه توضیح بخواهد و ما اطلاعات بکر و دست اول به او می‌دهیم و به ایشان نشان می‌دهیم چگونه در پوشش حقوق بشر، تروریسم به اشکال مختلف در کشور ما از سوی غربی‌ها پیگیری می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برقراری خط ارتباطی مستقیم از دفتر دبیر کل سازمان ملل با ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی تأکید کرد: ستاد حقوق بشر آمادگی کامل دارد در صورتی که آقای بان‌‌کی‌مون علاقمند باشد، با ایشان نشست مفصلی برای تبین وضعیت حقوق بشر در ایران بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس