1

تبادل زندانیان بین ایران و غرب همواره یکی از پیوست‌های مذاکراتی طرف آمریکایی بوده درمورد آزادی اسدالله اسدی نیز می‌توان حدس زد که این ماجرا غیرمرتبط با مذاکرات ایران و آمریکا نبوده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز شنبه ششم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که آزادی دیپلمات سرافراز اسدالله اسدی، قیمت تمام شده خودرو، سفر پادشاه عمان به تهران، تحلیل‌هایی درباره لایحه حمایت از حجاب و عفاف و رونمایی از موشک «خرمشهر» در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روز گذشته‌ تصویری از حضور اسدالله اسدی، با سبد گل در میان برخی از مقامات از جمله علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر منتشر شد. اسدی ۵۰ساله که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت ایران در اتریش کار می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ طی یک عملیات نخ نما شده از طرف موساد از سوی دادگاه شهر آنتورپ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه منافقین در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

آزادی این جانبار وطن دوست مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است، هم‌میهن در گزارشی با عنوان تبادل زندانیان در آستانه سفر سلطان نوشته است:

در آستانه سفر هیثم‌بن طارق، پادشاه عمان به ایران، شاهد مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بلژیک و اولیویه وندکاستیل، شهروند بلژیکی زندانی در ایران بودیم؛ مبادله‌ای که در تحقق یافتن آن عمان نقش واسطه‌ و میانجی‌گری داشت. این در حالی است که گمانه‌زنی می‌شود همانند سال ۱۳۹۰، حضور پادشاه عمان ایران، حامل پیام‌های مهمی از سوی آمریکا، غرب و کشورهای عربی برای ایران باشد؛ به‌طوری‌که گشایش‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی با محوریت هسته‌ای برای کشور رقم بزند. هرچند برخی از کارشناسان درباره گشایش پرونده هسته‌ای ایران و مهمتر از آن، لغو تحریم‌ها دیدگاه و نظرات دیگری دارند و براین باورند که تنها راهکار برون‌رفت از تحریم‌ها مذاکره مستقیم ایران با آمریکا است. با این حال این سفر قطعاً در راستای عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای مهم عربی مانند عربستان و مصر تاثیر خواهد داشت.

در ادامه این گزارش به نقل از یک کارشناس مسائل سیاست خارجه آمده است:

موضوع سفر مقامات عمان به ایران همواره با اتفاق بوده است؛ چه در زمان قابوس و چه در حال حاضر. به نظر می‌رسد که پادشاه عمان در تلاش است حامل پیامی باشد به همین دلیل در روزهای گذشته سفرهایی به منطقه داشته است. در گذشته عمانی‌ها این ویژگی را داشتند که بین ایران و کشورهای مختلف پیام‌هایی را مبادله کنند. اگر شاهد سفر پادشاه عمان به ایران هستیم، حتما این موضوع ‌می‌تواند در راستای مذاکرات دوجانبه برای ارتقای روابط باشد و هم می‌تواند پیام‌آور اتفاقات جدید مانند پیام برخی از کشورها یا حل مسائل باقی مانده میان ایران و اروپا مانند مبادله و آزادی زندانیان باشد.

زلنسکی این بار برای مردم ایران فیلم بازی کرد! / سلطان در تهران به دنبال چیست؟

روزنامه اعتماد آزادی اسدالله اسدی و الیور واندکاستیل با اجرای توافقنامه انتقال محکومین بین ایران و بلژیک را باز شدن گره کور رابطه تهران و بروکسل خوانده و نوشته است:

توافق انتقال محکومان میان تهران و بروکسل، تابستان سال گذشته امضا شد. بر اساس این دست از توافقنامه‌های قضایی دو کشور می‌توانند از یکدیگر درخواست کنند که یک زندانی تبعه خودشان را که در کشور مقابل محکوم و زندانی شده است به کشور بازگردانند تا این تبعه ادامه محکومیت خود را در زندان‌های کشور خودش بگذراند. همزمان با آزادی اسدالله اسدی در بلژیک، نخست‌وزیر بلژیک، الکساندر دی کرو هم اعلام کرد که الیور واندکاستله، شهروند بلژیکی که در ایران به اتهام جاسوسی محکوم شده‌ بود، آزاد شده و به این کشور بازگشته است. هر چند این دو شهروند به صورت متقابل و همزمان آزاد شده‌اند، اما فرآیند آزادی آن دو بر اساس توافقنامه انتقال محکومان و هر یک به صورت جداگانه به درخواست کشور متبوعش انجام شده است و نه در قالب تبادل زندانی.

زلنسکی این بار برای مردم ایران فیلم بازی کرد! / سلطان در تهران به دنبال چیست؟

روزنامه ایران آزادی اسدی را ضربه به حیثیت نداشته منافقین خوانده و می‌نویسد:

آزادی دیپلمات ایرانی از یک سو از تلاش‌های گسترده پیدا و پنهان دولت سیزدهم با میانجیگری عمان پرده برداشته و از سوی دیگر مهر تأییدی بر شکست سناریوی محافل اطلاعاتی غربی- صهیونیستی در این پرونده به شمار می‌آید. پیش‌تر در جریان تحولات مربوط به این موضوع، انتشار خبری مبنی بر تصویب لایحه مبادله مجرمان بین بلژیک و ایران در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک که می‌توانست امکان تبادل زندانی میان تهران و بروکسل و آزادی اسدی را فراهم کند، موج اعتراضی گسترده‌ای از سوی محافل رسانه‌ای غرب برانگیخته شد. اگر چه دولت بلژیک در یک عقب‌نشینی اولیه این موضوع را رد کرد، اما گروهک منافقین با همراهی امریکا و محافل رسانه‌ای وابسته به این کشور و گروه‌ها کوشیدند در روند اجرای این پرونده جنجال‌سازی کنند.

زلنسکی این بار برای مردم ایران فیلم بازی کرد! / سلطان در تهران به دنبال چیست؟

بازگشت غرب به کانال سلطان

هر زمان صحبت از تبادل زندانی بین ایران و کشورهای غربی به میان می‌آید باید منتظر شنیدن نام عمان به‌عنوان واسطه مذاکرات نیز بود. در آخرین موردی که رسانه‌ها خبر از جابه‌جایی زندانی بلژیکی با اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک داده‌اند باز این عمان است که به‌عنوان کشور واسطه بستر تبادل زندانی بین دو کشور را فراهم کرده است. حالا خبر رسیده که سلطان عمان با بسته پیشنهادی جدیدی از جانب غرب برای حل پرونده هسته‌ای راهی تهران است.

روزنامه فرهیختگان درباره نقش عمان در ایجاد کانال ارتباطی غرب با ایران نوشته است:

از آنجایی که تبادل زندانیان بین ایران و غرب همواره یکی از پیوست‌های مذاکراتی طرف آمریکایی بوده درمورد آزادی اسدالله اسدی نیز می‌توان حدس زد که این ماجرا غیرمرتبط با مذاکرات ایران و آمریکا نبوده و سفر قریب‌الوقوع سلطان عمان به ایران نیز این گزاره را بیشتر تقویت می‌کند. گزاره‌ای که مک وارون، مشاور آمریکا در خاورمیانه نیز آن را مورد اشاره قرار داده و مدعی شده است: «پادشاه عمان حامل پیام آمریکا به ایران است.» علاوه‌بر این موارد زمانی که نقش تاریخی عمان در واسطه‌گری برای مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا را در نظر می‌گیریم و اخبار وقایع مثبت چند روز اخیر را به آن پیوست می‌کنیم این گزاره پررنگ‌تر از قبل می‌شود که احتمالا قرار است اتفاقات مثبتی در مسیر مذاکرات هسته‌ای رقم بخورد.

زلنسکی این بار برای مردم ایران فیلم بازی کرد! / سلطان در تهران به دنبال چیست؟

روزنامه آرمان امروز نیز درباره کانال عمانی می‌نویسد:

نقش و تاثیر سلطنت عمان را در بسیاری از توافقنامه ها و مواضع مهم بین المللی به روشنی می بینیم. از جمله این موارد به گشایشی که با میانجیگری عمان برای کاهش تنش میان ایران و غرب انجام شد یا آزادی زندانیان غرب محبوس در ایران و همچنین توافقنامه مشهور برجام می توان اشاره کرد. سفر اخیر سلطان هیثم به مصر در قالب تلاش های مسقط برای رفع اختلافات بین کشورها صورت گرفته است. تجدید روابط میان ایران و مصر احتمالا دارای ابعاد مختلف راهبردی و ژئوسیاسی فراتر از روابط دو کشور خواهد بود.

زلنسکی این بار برای مردم ایران فیلم بازی کرد! / سلطان در تهران به دنبال چیست؟

نمایش کمدین جنگ‌طلب در تهران!

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک نمایش تبلیغاتی جدید بر مبنای اتهاماتی که صحت آن پیش از این بارها توسط تهران رد شده از مردم ایران خواست کنار روسیه نایستند.

روزنامه وطن امروز درباره این پیام عجیب نوشته است:

به نظر می‌رسد بیشتر صحبت‌های زلنسکی ناشی از شکست‌های اخیر در جنگ است. وی در باخموت شکست سنگینی خورد و به نظر می‌رسد نتوانست نیروهایش را برای مقاومت ترغیب کند. از سوی دیگر تجهیزات بزرگ و سرنوشت‌ساز توسط غربی‌ها برای اوکراین ارسال نشد. موضوع حضور اوکراین در ناتو هم فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از سویی اعراب هم با دعوت از زلنسکی به وی این مورد را فهماندند که باید جنگ با دیپلماسی و مذاکره تمام شود. در همین رابطه سفارت روسیه در قاهره اعلام کرد کشورهای عربی با وجود «دروغگویی» رئیس‌جمهوری اوکراین و تلاش «وقیحانه» واشنگتن، در سی‌ودومین نشست سران کشورهای عربی که در جده عربستان سعودی برگزار شد همچنان به بی‌طرفی درباره اوضاع داخلی اوکراین پایبند هستند!

زلنسکی این بار برای مردم ایران فیلم بازی کرد! / سلطان در تهران به دنبال چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دهقان IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    8 0
    هر کاری دولت خواست انجام بده برنامه هسته ای که در دولت اصلاح طلبان دو دستی تعطیل و تمام دست آورد آن نابود شد هزینه ملی رفت برباد اما خواهشاً دیگه در صنایع دفاعی تنها مولفه قدرت و برتری ایران که امید همه در امنیت و آرامش به آن دلگرم هست با کلاه گشاد دوباره قرارداد شبه برجام از دست نرود که سرنوشتی بدتر از لیبی با دست خالی در انتظار ما خواهد بود
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      1 0
      مثل کره شمالی ... پر قدرت ... مردمی محدود و بی خبر از دنیای اطراف چندی پیش هم ادم خوار شده بودن ... کاش حداقل مثل روسیه یکم سیاست داشتین
  • سید IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    10 0
    ذوق زدگی اصلاح طلبان از سفر سلطان عمان که در روزی نامه هایشان بازتاب داده اند، فقط می تواند ناشی از خودتحقیریشان باشد که به مجرد سفر یکی از اذناب یانکیستان به تهران، آب هست که از لب و لوچه شان سرازیر می شود! آخر یکی به این جماعت بگوید در سفر رؤسای جمهور روسیه و چین که از لحاظ جایگاه بین المللی با کشوری مانند عمان و یا امارات و قطر اساساً قابل قیاس نیستند، واکنش تان چنان بود که گویی یک وزیر از آن کشورها به ایران می آید! اما از سفر مقامات قطر و امارات و عمان به ایران نزدیک است ذوق مرگ شوید!!!
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 0
    زندانیان فقط در صورتی باید رد و بدل شوند که مقدار قابل توجهی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شود.
  • سید فروزان CH ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 0
    عجیب است روزنامه های زنجیرهای غربکدا ،هنوز از سخنان زلنسکی حمایت نکردهاند ،
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 0
      زلنسکی دلقک اصلاح طلبان وطن فروش
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس