چاووش‌اوغلو: نمایندگان ترکیه، ایران، روسیه و سوریه باهم دیدار می‌کنند

وزیر امور خارجه ترکیه از نشست نمایندگان ترکیه، ایران، روسیه و سوریه در روزهای آینده برای بحث درباره تدوین نقشه راه عادی سازی روابط آنکارا با دمشق خبر داد.

به گزارش مشرق، مولود چاووش‌اوغلو در گفتگو با شبکه خبری «ان.تی.وی» ترکیه، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که نمایندگان ترکیه، سوریه، روسیه و ایران نشستی را در روزهای آینده برای بحث درباره تدوین یک نقشه راه به منظور عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق برگزار خواهند کرد.

وی در این زمینه افزود: این نمایندگان در سطح معاونان وزیر هستند و برای تدوین نقشه راه روند عادی سازی روابط تلاش خواهند کرد. ما این مسئله را در جریان تماس تلفنی اخیر با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بحث و بررسی کردیم.

چاوش اوغلو در پی نشست اخیر وزرای امور خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه گفت: ما توافق کردیم که زیرساخت ها را برای بازگشت امن آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه آماده کنیم.

وی بیان کرد: در آخرین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو، توافق کردیم که کمیسیونی در سطح معاونان وزیر و نهادهای مربوطه تشکیل شود و بر این اساس، ترکیه اقدامات لازم را آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: بخش بزرگی از آوارگان سوری حاضر در ترکیه خواهان بازگشت به کشور خود هستند ولی این روند باید در چارچوب قوانین بین المللی و بر اساس طرح ترکیه به عنوان کشور میزبان و به دور از حاشیه‌ها و حساسیت‌های نژادپرستانه انجام شود.

وی از "تدوین برنامه بازگشت آوارگان سوری به کشور خود در ترکیه" خبر داد و اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ترکیه، روسیه، ایران و دولت سوریه که حدود سه هفته پیش در مسکو برگزار شد، موضوع بازگرداندن آوارگان سوری بود و در آن نشست تاکید شد که این کار باید با همکاری سازمان ملل و حمایت جامعه بین المللی و بر اساس نقشه راه تهیه شده توسط ترکیه انجام شود.

چاووش اوغلو همچنین "کمک به ثبات در سوریه و جلوگیری از تجزیه این کشور را برای تعامل مفیدتر و بازگرداندن آوارگان به موطن خود مهم خواند" و گفت: حذف همه مظاهر تروریسم هم از نظر امنیتی و هم از نظر ثبات سوریه مهم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت کرسی اتحادیه عرب به دولت سوریه افزود: بهبود روابط بین کشورهای عربی و دولت سوریه روند سیاسی را تسریع خواهد کرد و بدون این گونه روابط، برقراری صلح و ثبات دائمی ممکن نیست.

وزیر امور خارجه ترکیه درباره حساسیت ایجاد شده درباره موضوع آوارگان در انتخابات ترکیه بیان کرد: هر چند که مساله آوارگان و مهاجران غیرقانونی و به خصوص آوارگان سوری در ترکیه مهم است، ولی من این حساسیت ایجاد شده را درست نمی‌دانم.

وی اضافه کرد: حل مساله آوارگان و مهاجران غیرقانونی در دستور کار دولت و حزب حاکم ترکیه قرار دارد ولی استفاده از این مساله به خصوص بازگرداندن آوارگان سوری به عنوان وعده انتخاباتی درست نیست و این کار باید با تدبیر دقیق دنبال شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس