۲ نکته مهم در مورد سفر قریب الوقوع سلطان عمان به ایران

سفر پادشاه عمان به ایران، حامل پیام‌های مهمی است و هیثم بن طارق سعی دارد تا از تمامی ظرفیت‌های در دسترس خود جهت تسهیل روند میانجی‌گری میان تهران-واشینگتن استفاده کند.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر، خبر سفر قریب‌الوقوع «هیثم بن طارق»، پادشاه عمان به ایران، یکی از مسائل مهمی بوده که از زمان طرحِ آن، جریان‌های مختلف رسانه‌ای و ناظران و تحلیلگران، تفسیرهای مختلفی را از آن ارائه کرده و می‌کنند. در این راستا، عمده گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها عمدتا معطوف به این مسأله است که یکی از مهمترین جنبه‌های رایزنی‌های سلطان عمان در تهران با مقام‌های عالی رتبه کشورمان، با محوریت مسأله هسته‌ای ایران خواهد بود.

در این رابطه به طور خاص به این نکته اشاره می‌شود که هیثم بن طارق حامل پیام‌هایی از غرب و به طور خاص آمریکا برای ایران است و به نوعی سعی دارد گرهِ روند احیای توافق برجام را باز کند. با این همه، توجه به ۲ نکته در مورد سفر پادشاه عمان به ایران و رایزنی‌های احتمالی وی با محوریت معادله اتمی ایران، حائز اهمیت است.

اول اینکه سفر شخصِ پادشاه عمان به ایران، به عنوان کشوری که سال هاست به میانجی‌گری در روابط ایران و آمریکا شهره است، به معنای آن است که سلطان عمان به قدری پیام‌ها و چهارچوب‌های این سفر را مهم دیده که به جای سفر وزیر خارجه عمان به تهران، خود به ایران سفر می‌کند. در واقع، اگر بنا بود صرفا یک رد و بدل ساده پیام با میانجی‌گری عمان صورت گیرد، چندان منطقی نبود که پادشاه عمان شخصا برای این کار اقدام کند و بدون تردید کانال‌های دیپلماتیک ساده‌تر دیگری نیز وجود داشت تا این مسأله انجام شود.

با این حال، این طور به نظر می‌رسد سفر پادشاه عمان به ایران، حامل پیام‌های مهمی است و هیثم بن طارق سعی دارد تا از تمامی ظرفیت‌های در دسترس خود جهت تسهیل روند میانجی‌گری میان تهران-واشینگتن استفاده کند. در کنار این مسأله، توجه به این نکته نیز ضروری است که سفر پادشاه عمان به ایران، در بحبوحه سیل قابل توجهی از روندهای تنش زدایانه در روابط ایران با جهان عرب صورت می‌گیرد. روندی که با امضای توافق احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک میان تهران-ریاض آغاز شد و در ادامه با تقویت روابط ایران-امارات و البته انجام رایزنی‌های مختلف جهت بهبود روابط ایران با مصر و اردن، گسترش بیشتری را تجربه کرده است.

البته که اقدام اخیر اتحادیه عرب در حذفِ به کار بردن الفاظ و محتوای منفی علیه ایران در قطعنامه پایانی خود، برخلاف قطعنامه‌ها و نشست‌های پیشین این اتحادیه نیز گواهی روشن بر بهبود روابط ایران با کشورهای مهم جهان عرب است. در این فضا، سفر پادشاه عمان به ایران، در فضایی از جو آرام منطقه‌ای صورت می‌گیرد و می‌تواند زمینه‌های مساعدی را برای احیای توافق برجام در قالب چهارچوبی منطقی فراهم کند.

دوم اینکه؛ اگرچه تا حد زیادی واضح است که پادشاه عمان حامل پیام هایی در مورد معادله اتمی ایران از سوی غرب است، با این حال، این مسأله که این پیام‌ها دقیقا به دنبال احیای چه نسخه‌ای از توافق برجام هستند، خود یک موضوع مهم است. به بیان ساده‌تر آیا آنها می‌خواهند برجامِ سال ۲۰۱۵ را احیا کنند یا نسخه‌ای از برجام را مد نظر دارند که پیشتر اتحادیه اروپا در قالب طرحی خواستار حصول توافق در مورد آن شده بود یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است.

تردیدی نیست که غرب به خوبی از موضع هسته ای ایران آگاه است و می‌داند ایران با توجه به بدعهدی های آمریکا و اروپا در قالب نسخه اولیه توافق برجام، حاضر نیست به نسخه‌ای جدید از این توافق آن هم در شرایطی که هیچ تضمینی نیست دولت‌های آتی آمریکا به توافقات دولت‌شان پیابند باشند، تن بدهد. البته که عمانی‌ها نیز از این مسأله آگاه هستند. از این رو، به نظر می‌رسد که سلطان عمان با علمِ به تمامی این مسائل، عازم سفر به ایران خواهد شد و همین مسأله کنجکاوی ناظران و تحلیلگران در مورد دستاوردهای سفر قریب‌الوقوع وی به ایران را تا حد زیادی برانگیخته است.

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    4 15
    آب‌دوغ خیاری ترین تحلیل عمرم که تا حالا شنیدن
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      13 0
      تو که تفاوت شنیدن و خواندن را نمی‌دانی تفسیر تحليل پیشکش
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      9 0
      چون وجود خودت آب دوغ خیاری هست خب
    • ساعد علی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      4 0
      خوب شما که تحلیلگر بی نظیری در تاریخ بشر هستی ، یه زحمت به سرپنجه های انگشتاتون میدادی یه تحلیل مشتی مینوشتی تا ما و تحلیلگر آب دوغ خیار فوق هم فیض میبردیم.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 0
      آبدوغ خیار با پیاز و سیر و کشمش و سبزیجات تازه، تو این هوای گرم خیلی میچسبه. دلم خواست.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 2
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • حسینی IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      3 3
      تو غلط میکنی که از روی باد شکم حرف میزنی نفست از جای گرم بلند میشه. از وضع مردم هم مشخصه اصلا خبر نداری یا برات مهم نیست مردم در چه وضعی هستند. دشمن اول مردم اول امثال خودت هست بعد امریکا
  • سعید TR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 4
    شما اگه میخواستید با غرب رابطه داشته باشید عین آدمیزاد میرفتید توافق میکردید پس نتیجه میگیریم همش سیاه بازیه ،منافع یک سری مفتخور و آخوند و سپاهی در نبودن رابطه با غرب والبته بودن در رابطه با روسیه و چین
    • تندیس IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 1
      این اقای 20:30- خیلی ناجوانمردانه نوشته است . روحانیت اصیل شیعه که با ماهی دو سه میلیون تومان شهریه که از اقایان محترم مراجع میگیرن مفتخورن یا انها که در همین بازار اشفته میلیارد میلیارد روزانه به جیب میزنن . چندنفر از جوانان بستگان ما هم در سپاه و هم در نیروی انتظامی و هم ارتش هستند والله من شرمنده میشوم وقتی میبینم حقوق اینها با مدرک لیسانس با من که حقوق اداره کاری میگیرم نزدیک بهم است . یکی از اینها که ضامن من در بانک شده بود فیش حقوقی اش 9 میلیون بود این واقعا مفتخوری است برای کسانی که هرروز خبر شهادت چندنفر انها را میشنویم . ازخدا بترسید و عمله بی مزد و مواجب شیطان نشوید .
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      ما نیازی به آمریکا نداریم اینو خودشون میگن تو مثل اینکه خیلی نیاز داری ایران بره پابوس آنریکا
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      خدارو شکر که من خر نیستم. خر بودن چقدر بده.
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    بعضی ها ادامه نفسهاشون در گرو ادامه تحریم است
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    اگر دوباره برجام رو قبول کنید حماقت کردید
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    امیدوارم هرچه سریعتر شاهد رابطه ایران و مصر باشیم
  • سعید IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    انشالله که خیره برای مردم ایران ، مردم فقیر دارن از بین میروند ، خدایا کمکمون کن ، یاحق
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    سلطان عمان از چند ماه قبل قرار بود به ایران سفر کند. نویسنده این تحلیل کل تعاملات سیاسی جهان را در محوریت امریکا خلاصه کرده در حالی که روابط ایران و عمان فارغ از موضوع میانجی گری اهمیت دارد. به همین خاطر به نظر میرسد تنها یکی از ابعاد سفر این موضوع باشد!
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    هرگاه که انباشت مواد هسته ای ایران به مرز نقطه فرار هسته ای نزدیک میشه ، یک پیشنهاد تازه از راه میرسه ، ان شاالله که بهوش باشیم
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 1
    ببینم عزم توافق دارید یا نه اقتصاد دریابید با اقتصاد قوی براحتی میتوان کارهای دیگتونو هم پیش ببرید
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    مرد مردونه اقتصاد پیش ببرید از همه عقب افتادیم جاده ابریشم که دادایم ترکیه و آذربایجان نفت که دادیم به عربستان گاز که دادیم قطر گردشگری که هیچ فرش پسته زعفران فولاد و .... پس کی قراره شروع به کار کنید
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 3
    نکنین آقا چین و روسیه ناراحت میشن یوقت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس