کد خبر 1492428
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
تلاش برای جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی

کنترل فیزیکی شرکت کنندگان به منظور ممانعت از حمل اشیا ممنوعه به محل آزمون و نظارت بیرون از حوزه امتحانی توسط دوربین‌های مداربسته از جمله اقدامات آموزش و پرورش برای جلوگیری از تخلف است.

به گزارش مشرق، مدت‌ها قبل از شروع امتحانات نهایی معلوم بود که برگزاری این آزمون‌ها خالی از حاشیه و به دور از حساسیت نیست.

سهم مستقیم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها و بروز برخی تخلفات در آزمون‌های گذشته نشان داده بود که این امتحانات نمی‌تواند بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود.

تنها چند دقیقه پس از آغاز امتحان درس دینی که اولین امتحان بود؛ چند کانال تلگرامی سوالات را منتشر کردند و پاسخ‌ها به تدریج در کانال قرار می‌گرفت.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد خوشبختانه انتشار سوالات تاکنون قبل از آغاز برگزاری آزمون نبوده است. این بدان معنا است که در درجه اول هیچ تخلفی در نظام آموزشی در برگزاری آزمون وجود ندارد.

همان طور که محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش وعده داده بود کلید سوالات تنها چند دقیقه قبل از برگزاری آزمون به دست مدیر مدرسه می‌رسد و سوالات هم در اتاق قرنطینه تکثیر و برای دانش آموزان بسته بندی می‌شود.

انتشار سوال بعد از آغاز آزمون، برای دانش آموزی که خود برگه این سوالات را در دست دارد فایده‌ای ندارد؛ سوال اصلی اینجاست که آیا دانش آموز فرصت دارد گوشی خود را در جلسه باز کرده و جواب سوالات را هم ببیند؟

مشکل کجاست؟

در برگزاری آزمون‌های نهایی و آن طور که کانال‌ها فاش کرده‌اند؛ در برخی از حوزه‌ها دانش آموزان به طریقی عکس سوالات را برای فرد دیگری بیرون از مرکز برگزاری امتحان فرستاده است. اگر چه این تخلف نسبت به آزمون‌های نیم‌سال اول کاهش شدیدی پیدا کرده است اما همچنان این تخلف وجود دارد.

امروز در برگزاری آزمون درس فیزیک نیز شاهد انتشار سوالات در ساعت ۸ و ده دقیقه بودیم. البته در عمل انتشار سوال بعد از آغاز آزمون، برای دانش آموزی که خود برگه این سوالات را در دست دارد فایده‌ای ندارد؛ سوال اصلی اینجاست که آیا دانش آموز فرصت دارد گوشی خود را در جلسه باز کرده و جواب سوالات را هم ببیند؟

از آنجا که قطعی اینترنت کاری غیر ممکن است؛ طبیعی است که سوالات به راحتی در کانال‌ها قرار می‌گیرد اما نمی‌توان به سادگی پذیرفت که دانش آموزان دیگر در حین برگزاری آزمون گوشی‌های خود را باز کنند و پاسخ سوالات را از کانال‌های تلگرامی به دور از چشمان مراقبین جلسه پیدا کنند.

آموزش و پرورش تمهیدات مراقبتی خود را افزایش داده است

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمون‌های نهایی برای دانش آموزان، خانواده‌ها و جامعه؛ در نظر دارد تا طی انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاع رسانی مناسب به خانواده‌ها و دانش آموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی نماید.

آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تأثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمون‌ها برنامه ریزی کرده است.

یکی از کارهای مهمی که در آزمون‌های امتحان نهایی باید صورت گیرد، جلوگیری از تخلف در آزمون‌های امتحان نهایی است.

روند جلوگیری از تخلف در آزمون‌های نهایی به طور خلاصه در زیر آمده است:

۱. کنترل و بررسی فیزیکی شرکت کنندگان به منظور ممانعت از حمل اشیا ممنوعه به محل آزمون.

۲. احراز هویت شرکت کنندگان (کارت ورود به جلسه و شناسنامه یا کارت ملی) در آزمون پیش از ورود به محل آزمون.

۳. با کمک ابزار موبایل یاب، سیگنال یاب در طول آزمون به صورت مداوم سیگنال‌های آزمون برای یافتن ابزارهای رادیویی چک می‌شود.

۴. با رصد مداوم و به موقع از سوی گروه سایبری تمامی فضای مجازی برای پخش کننده‌گان سوالات جعلی بررسی و متخلفین تا محل انتشار سوال در حوزه شناسایی می‌شوند.

۵. در صورت انجام تخلف توسط دانش آموزان با استفاده از روش‌های هوشمند حین فرایند تصحیح این تخلف شناسایی می‌شود.

۶. عوامل اجرایی به طور مداوم با ابزارهای الکترونیکی و غیرالکترونیکی برای شناسایی تخلف آموزش داده می‌شوند.

۷. تجهیز حوزه‌های امتحانی به سیستم‌های دوربین مدار بسته و نظارت از راه دور برای کنترل آزمون و بررسی مجدد تصاویر ضبط شده توسط کارشناسان مجرب.

۸. شناسایی سیگنال‌های مشکوک در اطراف حوزه امتحانی برای تشخیص افراد متخلف.

۹. نظارت بیرون از حوزه امتحانی توسط دوربین‌های مداربسته.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 0
    اینقدر استرس به این بچه ها وارد نکنید تم اس میگیرن
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 0
    خدا شفات بده چهار تو متقلب میگیری فکر کردی هنره نصف شریف تهران بچه پولدارا بی خاصیت گرفتن با پول کلاس کنکور کتاب جلو این تقلب بگیر طرف میره مدرسه خصوصی با معدل بیست میاد بیرون اونی هم که شهرستان بدونه معلم میشه 18 معلومه اون 18 نخبس
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    2 0
    مگه مجبورید ازمون سخت بگیرید تا دانش اموز محبور یه تخلف بشه!هنر دیگه ای ندارید
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 1
    متاسفانه در آزمونهای شیراز نه مراقب کافی وجود دارد و نه کنترل هوشمند مثل دوربین و... فعال است. توزیع سوالات بسیار دیر انجام میشود و گفتگو بین دانش آموزان در بین امتحان به راحتی انجام پذیر است سطح امنیتی آزمون نهایی علی رغم اهمیت آن از آزمونهای داخلی مدارس پایین تر است در آزمون فیزیک امروز در دبیرستان توحید سوالات به اشتباه توزیع شده و متاسفانه صدها دانش آموز آزمون را یک ساعت تاخیر شروع کرده آمد زمانی که بسیاری از حوزه ها امتحان در حال اتمام بوده است واقعا در آموزش و پرورش چه می‌گذرد
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 1
    اگه تقلب نبود من حتی نمیتوانستم این مدرک پنجم ابتدایی هم بگیرم.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    قطع اینترنت ممکن نیست؟ آره جون عمه‌ت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس