مجلس

نمایندگان مجلس یازدهم در حالی دوم خرداد آخرین انتخابات هیات رییسه خود را برگزار می‌کنند که رایزنی‌های سیاسی و جناحی زیر پوست بهارستان در جریان است .

به گزارش مشرق، در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شواهد نشان می‌دهد علاوه بر محمدباقر قالیباف که در سه سال گذشته ریاست مجلس را بر عهده داشت، این بار نیز برخی نمایندگان به صورت فردی برای رقابت بر سر صندلی ریاست مجلس می خواهند وارد میدان شوند که در این زمینه از الیاس نادران، حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی و فریدون عباسی نام برده می شود.

در ترکیب نایب رییسان مجلس که پیش از این علی نیکزاد ثمرین و عبدالرضا مصری که در جایگاه نایب رییسی مجلس قرار داشتند، این بار نام حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری به میان آمده است به طوری که وی در انتخابات فراکسیون انقلاب اسلامی که اکثریت مجلس را در اختیار دارد نیز توانست نیکزاد را پشت سر بگذارد و به عنوان نامزد نایب رییسی مجلس انتخاب شود.

اما برای دبیران و ناظران مجلس رقابت و رایزنی‌هایی زیادی در حال انجام است تا آنجا که حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو هیات رییسه مجلس از تعداد بالای نامزدی نمایندگان برای این دو جایگاه خبر داد که پیگیری‌های خبرنگار ما مشخص کرد نزدیک ۵۰ نفر از نمایندگان برای تصدی جایگاه دبیری و ناظر، رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌اند.

البته در این تکاپو نباید از رایزنی های سیاسی و فراکسیونی نمایندگان نیز گذشت به طوری که گرایش های مختلف سیاسی موجود در مجلس به صورت زیرپوستی در حال رایزنی و جلب نظر نمایندگان هستند و برای تغییر در ترکیب هیات رییسه اتفاقات اخیری که در مجلس رخ داد بویژه موضوع واگذاری خارج از ضابطه خودرو به برخی نمایندگان را مستمسک خود قرار داده اند.

در برآیند کلی انتخابات هیات رییسه سال چهارم مجلس، اگر چه باید به رویکرد نزدیک نمایندگان و توافق اولیه آنها بر سر اصولگرایی توجه داشت اما در کنار آن نیز نباید بی تفاوت از کنار اختلاف نظرهای جریان های مختلف اصولگرایی گذشت چرا که حضور در راس هرم قدرت قوه مقننه آن هم در سالی که به انتخابات دور بعدی مجلس ختم می شود، خود می تواند ابزاری برای قدرت نمایی آنها در سپهر سیاسی کشور باشد.

از این منظر حضور نامزدهایی که در انتخابات گذشته هیات رییسه برای کسب کرسی ریاست مجلس حتی در مواردی کمتر از ۱۰ درصد آرای مجلس را کسب کرده بودند، قابل تعریف است.

در این میان فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس که اصلی ترین فراکسیون سیاسی مجلس به شمار می رود، در این دوره از انتخابات نیز تاکید کرده که اعضا نباید در صحن مجلس تک روی داشته باشند و باید به رای گیری فراکسیون متعهد و پایبند بمانند اما تجربه سال های گذشته این نوع انتخابات نشان می دهد که در صحن مجلس این پایبندی جای خود را به فردگرایی می دهد و برخی از نمایندگان به صورت انفرادی در انتخابات هیات رییسه حاضر می‌شوند و در عمل چارچوب‌های تشکیلاتی را زیر پا می‌گذارند.

در همین باره محمدحسن آصفری به این موضوع تاکید کرد که نامزدهای حاضر در هیات رییسه در مجمع عمومی فراکسیون باید تعیین تکلیف شوند و اقدام خارج از کار فراکسیون را بی‌تعهدی در قبال اساسنامه فراکسیون است.

وی تک روی برخی اعضای فراکسیون انقلاب در اجلاسیه سال گذشته مجلس را نمونه این بی اخلاقی عنوان کرد و گفت: در زمانی که فراکسیون انقلاب به موضوعی ورود می‌کند هیچ عضوی اجازه ندارد تک روی کند چراکه این رویه سبب می شود تا کارکرد سیاسی فراکسیون از بین برود و تصمیمات جمعی به نتیجه نرسد.

همچنین ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی گفت که در آخرین جلسه فراکسیون به این موضوع تاکید شد که برای حفظ انسجام تشکیلاتی، اعضای فراکسیون به نامزدهای معرفی شده در فراکسیون رای دهند.

وی با بیان اینکه عمده اعضای هیات رییسه مجلس، برگزیده فراکسیون انقلاب اسلامی هستند، یادآور شد که حفظ رویکردهای انقلابی، تعامل با دولت، پیگیری تعاملات مردمی جز رویکردهایی بوده که فراکسیون دنبال کرده و طبق مرام نامه‌ای که در داخل فراکسیون نوشته شده و به تصویب اعضا رسیده است، باید اعضای فراکسیون در صحن علنی به انتخاب فراکسیون متعهد باشند.

احمد راستینه دیگر عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نیز با گلایه نسبت به اینکه برخی افراد به تصمیمات فراکسیونی پایبند و متعهد نیستند، گفت: فراکسیون انقلاب اسلامی بزرگترین فراکسیون مجلس یازدهم است و معمولا زمانی که فراکسیون تشکیل جلسه می‌دهد یک سوم یا دو سوم اعضا حضور دارند و در این شرایط در برخی موارد اختلاف آرایی در تشخیص مصداق شکل می‌گیرد که بعد از جلسات فراکسیون به بحث و گفت وگو گذاشته می‌شود.

وی افزود: معمولا نمایندگان در فراکسیون‌های متعدد عضو هستند که این موضوع سبب شده وزن کارشناسی فراکسیون‌ها را تقلیل دهد. بنابراین اگر بنا است تصمیمات فراکسیونی مبنا قرار بگیرد ما نیازمند اصلاح آیین نامه مجلس هستیم که این آیین نامه اقتضائاتی دارد و هر نماینده ملزم شود تا حداکثر در ۲ یا ۳ فراکسیون عضویت داشته باشد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس تاکید کرد: در حال حاضر افراد در فراکسیون‌های متعدد عضو هستند که این موضوع وزن کارشناسی و تاثیرگذاری فراکسیون انقلاب اسلامی را تقلیل می‌دهد و تصمیم که در فراکسیون گرفته می‌شود وزن کارشناسی کمی دارد و درصحن مجلس اطمینان آور نیست.

به گفته راستینه اینکه همزمان که برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در فراکسیون‌های دیگری نیز عضو هستند موجب می‌شود تا تصمیمات فراکسیون‌های دیگر بر نظر این افراد تاثیر بگذارد.

همچنین اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کار تشکیلاتی قوی به نفع اعضا و فراکسیون انقلاب اسلامی است تا در همه موضوعات نقش محوری داشته باشد.

وی این نکته را هم گفت که هر چقدر افرادی که می‌خواهند در انتخابات هیات رئیسه نامزد شوند، از رای بالاتری برخوردار باشند، قطعا به قوام هیات رئیسه می افزاید.

حجت الاسلام احدآزادی خواه سخنگوی فراکسیون روحانیون مجلس گفت: فردی که به عنوان رییس مجلس انتخاب می‌شود باید از تجربه بالا برخوردار باشد چرا که فرصت آزمون و خطا برای نمایندگان مجلس وجود ندارد. همچنین ولایت پذیری، فسادستیزی و مردم خواهی سه ویژگی رییس مجلس است که اگر این سه ویژگی دست به دست یکدیگر دهند اتفاقات خوبی در مجلس رخ خواهد داد.

آزادی خواه درباره احتمال نامزدی الیاس نادران و مرتضی آقای تهرانی نمایندگان تهران برای ریاست مجلس گفت: تحلیلم این است که نمایندگانی که خارج از فهرست فراکسیون به دنبال نامزدی در هیات رییسه هستند، در پی رسیدن به ریاست نیستند و برای نایب رییسی برنامه ریزی کردند.

با این اوصاف به نظر می رسد سایه انتخابات اسفندماه امسال بر سر انتخابات هیات رییسه سنگینی می‌کند و طیف‌های سیاسی مجلس در تلاشند با رسیدن به جایگاه هیات رییسه بر انتخابات پیش روی مجلس دوازدهم نیز اثرگذار باشند و دست بالا را در رقابت های پارلمانی داشته باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس