کد خبر 1491814
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
چراغ سبز آمریکا برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

یک نشریه تخصصی نظامی آمریکا نوشته است که جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت این کشور در صورت ارسال به اوکراین، خسارات چشمگیری را متحمل خواهند شد.

به گزارش مشرق، «نشریه دیده‌بان نظامی» آمریکا در گزارشی نوشت که جنگنده‌های اف -۱۶ آمریکا در اوکراین در نتیجه حملات مسکو به فرودگاه‌های نظامی کی‌یف و همچنین در نبردهای هوایی، متحمل خسارات سنگینی خواهند شد و این موضوع به اعتبار این جنگنده آمریکا ضربه مهلکی وارد خواهد کرد.

این نشریه نوشت: احتمالاً یکی از دلایل اصلی اختلاف نظر در مواضع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این است که واشنگتن هنوز از برنامه اف -۱۶ خود، منفعت زیادی می‌برد زیرا نه تنها این جنگنده همچنان ستون فقرات نیروی هوایی آمریکا را تشکیل می‌دهد بلکه به این خاطر که این کشور همچنان گاهاً به ازای صادرات هر فروند از نسخه‌های نسل جدید این جنگنده‌، صدهامیلیون دلار به جیب می‌زند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: از این رو، در صورت ارسال اف -۱۶ به اوکراین، آمریکا متحمل ریسک اولیه خواهد شد؛ به عبارت دیگر، نه تنها این احتمال وجود دارد که این جنگنده یا فناوری‌های استفاده‌شده در آن به دست روسیه بیفتد، بلکه احتمال بیشتری نیز وجود دارد که اف -۱۶ های آمریکایی چه در جریان حملات روسیه به فرودگاه‌های نظامی اوکراین و چه در نبردهای هوایی، دچار خسارت‌های چشمگیری شده و در نتیجه اعتبار این جنگنده تا حد زیادی زیر سوال برود.

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و متحدانش قصد دارند تا برای اوکراین جنگنده اف -۱۶ تامین و متحدان واشنگتن، شاید در خرید این جنگنده‌ها به کی‌یف کمک کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران جی۷ در هیروشیما ژاپن، گفت که واشنگتن از اقدامات کشورهای اروپایی در راستای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با اف -۱۶ حمایت خواهد کرد.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه دیروز با اشاره به احتمال ارسال اف -۱۶ به اوکراین، گفت که کشورهای غربی همچنان در مسیر تشدید تنش گام برداشته و مسکو در برنامه‌ریزی‌های آتی خود در جریان جنگ، تمام این تنش‌آفرینی‌ها را لحاظ خواهد کرد.

این گزارش در حالی منتشر شده که نیروی هوایی اسپانیا، دیروز (شنبه) از سقوط یک فروند اف -۱۸ ساخت آمریکا در پایگاه هوایی زاراگوزا خبر داد. جنگنده اف -۱۸ «هورنت» از دهه ۱۹۸۰ بخشی از پدافند هوایی آمریکا را تشکیل داده و چندین کشور متحد واشنگتن آن را خریداری کرده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس