کد خبر 1490435
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
اکباتان

تخریب محوطه بیرونی کافه‌های بازارچه کوثر فاز۲ شهرک ‌اکباتان، موضوع بحث این روزهای فضای مجازی است. اما ماجرا از چه قرار بود؟

به گزارش مشرق، تخریب محوطه بیرونی کافه‌های بازارچه کوثر فاز۲ شهرک ‌اکباتان، موضوع بحث این روزهای فضای مجازی است.

روز ۲۴اردیبهشت‌ماه، شهرداری منطقه۵ اقدام به تخریب چادرهایی می‌کند که می‌گویند به‌عنوان کافه در شهرک اکباتان فعال بوده‌اند؛ همین ماجرا موضوع بحث شد و حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد علل این تخریب‌ها مطرح ‌شد اما ماجرا از چه قرار بود؟ سال‌های قبل برای اینکه دسترسی مردم مستقر در شهرک اکباتان به نیازهای اولیه‌شان آسان‌تر شود مغازه‌هایی احداث می‌شوند که طرح کوثر نام می‌گیرند و تجاری‌هایی در فاز۲ ایجاد می‌شوند تا پشتیبان سکونتگاه‌ها باشند.

تجاری‌های ساده‌ای که فقط اهالی از آن خرید می‌کردند چراکه این مغازه‌ها نه بر خیابان هستند و نه دسترسی خودرویی دارند اما با گذشت زمان این تجاری‌ها پیشروی می‌کنند و از اوایل دهه۹۰ برخی از این مغازه‌ها به کافه تبدیل می‌شوند و در جلوی مغازه‌ها که معابر ۱۵ تا ۲۰متری هستند، صندلی می‌چینند و به مشاعات وارد می‌شوند.

در همان زمان شهرداری و هیأت‌مدیره مرکزی اکباتان به این موضوع ورود جدی پیدا نکردند و تنها به تذکر اکتفا کردند اما به‌تدریج با تغییر فصل این مغازه‌ها علاوه‌بر گذاشتن صندلی، سایبان می‌زنند و محوطه را می‌پوشانند. آن چیزی که نتیجه این تخلف بود ایجاد ۸کافه بزرگ و متوسط حدود ۱۰۰مترمربعی بود که محل رفت‌وآمد مردم را مختل کرده بودند.

با گذشت زمان اعتراضات محلی به‌ویژه ساکنان بلوک‌های ۱۵ و ۱۶ به این کافه‌ها بیشتر شد و از شهرداری درخواست کردند تا طبق قانون به این مورد ورود پیدا کند. مطابق گفته‌های شهردار منطقه۵ چندمرتبه به این کافه‌ها اخطار داده شد اما در مرحله آخر با حکم دستگاه قضایی و همکاری پلیس این کافه‌ها جمع‌آوری شدند.

در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:

۱ مالکیت هیچ‌یک از کافه‌هایی که تخریب شد شخصی نبود و زمین‌ها برای همه مردم و زمین‌های مشاعی شهرک بودند و در مالکیت کسی نبود.

۲ برای تثبیت بناها هیچ عوارضی‌ای شهرداری داده نشده بود و این کافه‌ها متصرف بودند و شهرداری در همه این سال‌ها مماشات کرده بود. طبق بررسی‌های انجام شده طی سنوات قبل، شهرداری عوارض تجاری آن هم برای بناهای اساسی اخذ کرده بود.

۳ همه سازه‌ها موقت بودند و کافه‌داران به‌تدریج اقدام به تحکیم سازه موقت کرده بودند و هیچ بنای اساسی‌ای تخریب نشده است.

۴ همه عملیات در حضور پلیس و بدون درگیری اتفاق افتاده است.

۵ برخی از اهالی به‌شدت از این موضوع حمایت کردند چراکه می‌گفتند این کافه‌ها محل تردد افراد غیربومی شده و تا دیروقت باز بودند و بخشی از شهروندان گزارش‌هایی مبنی‌بر سلب آرامش ارائه کرده بودند.

۶ گفته شده که در آخرین جلسه‌ای که شهرداری منطقه۵ با معتمدین اکباتان داشته یکی از خواسته‌های اهالی، رسیدگی به این موضوع بوده که شهرداری به آن ورود پیدا می‌کند.

و در پایان؛ تبصره‌یک ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها به صراحت به این موضوع می‌پردازد و می‌گوید که «سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها و میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان‌ دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور به وسیله مأموران خود راساً ‌اقدام کند.» جالب است بدانید اجرای این بند قانونی از اوایل سال گذشته در دستور کار بوده ولی به دلیل اغتشاشات اخیر به تعویق افتاد ه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IN ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    غذا فروشی در کوچه خیابون و غصب فضا های عمومی شهر زیاد داره میشه این کار با فرهنگ ایرانی اسلامی ما سازگار نیست
  • ناشناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    42 28
    به درک جمع کنید این بی شرفا رو هنوز یادم نرفته چطوری تو اغتشاشات ۱۴۰۱ شهید آرمان علی وردی رو به شهادت رساندن یکش میلاد آرمون وحشی کثافت یکش نازنین نوری لجن وحشی داعشی ها
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 1
      حالا اینهمه ادم اونجا زندکی میکنن درصدیم اغتشاشگرو ارازل و اوباش نمیشه نسخه رو برای همه ساکنین بپیچی
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      عالیییییییییییییییییییییییی
  • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    33 28
    شهرک شهید آرمان
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 0
      بهتره بگی شهرک داعشی‌ها .چرا اسم شهید آرمان را میزارید روی این شهرک کثیف؟
  • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    32 19
    #برخورد_با_اغتشاشگران #مجازات_قاتلان_آرمان
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    38 14
    قاتلان آرمان علی وردی را اعدام کنید
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    32 26
    #شهرک_آرمان
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    24 1
    فکری هم به حال وانت بارها کنید که تمام میادین و چهارراه ها را به قرق خودشون درآوردن و باعث ترافیک و هرج و مرج شدند الخصوص شهر ری
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    لطف مکرر حق مسلم می شود
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 5
    شهر اوباشتان
  • یزدان IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    ماجرا اینه که جمهوری اسلامی قبلا از یه تار مو میترسید الان از دوتا الاچیغ و اب انگور هم میترسه
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    نتیجه ی مماشات بی مورد همین میشه! تو موضوعات دیگه هم مماشات بیجا کنید چند سال دیگه خواهید دید که قانون شکنان طلبکار خواهند شد!
  • مهم نیست IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    لطفا راجع به کافه های شیراز هم گزارش تهیه کنید. هر کی از راه رسیده کافه زده و باندهای بزرگ جلوی مغازه ش گذاشته و شبانه روز موسیقی غیر مجازشون روی اعصاب همسایه هاست.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    با قدرت با قانون شکنان برخورد کنید و با هیچ کسی مماشات نکنید تا کشور از ناهنجاریهای قانونی رهایی یابد. یکی از محاسن مرحوم هاشمی این بود که با اقتدار با متخلفین برخورد می کرد با اینکه انتقاد زیادی به ایشان داشتم اما اقتدارش را قبول داشتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس