باکو و ایروان از مذاکره در «بروکسل» تا حملات خمپاره‌ای در خطوط مرزی

در حالیکه سران ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان در «بروکسل» سرگرم مذاکرات هستند، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از حملات خمپاره‌ای طرف مقابل به نواحی مرزی خبر داد.

به گزارش مشرق، در حالیکه مقامات ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز سه شنبه در شهر «بروکسل» در بلژیک سرگرم گفت‌وگوهای صلح هستند، در عرصه‌ای دیگر این دو کشور همسایه کماکان همدیگر را تحریک نظامی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان یکشنبه شب مدعی شد که مواضع ارتش این کشور در مسیر «کلبجار» مورد حمله خمپاره‌ای نیروهای ارمنستان قرار گرفت.

این وزارتخانه اعلام کرد: «یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه شب با استفاده از خمپاره‌های ۶۰ میلی‌متری مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه کلبجار را مورد حمله قرار دادند.»

ارمنستان جمعه گذشته مدعی حمله پهپادی باکو به مواضع خود شد وهمان روز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان خبر داد که یک نظامی این کشور در نتیجه «اقدام تحریک‌آمیز» نیروهای مسلح ارمنستان کشته شد.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

اما، در میدانی دیگر و در شهر بروکسل در بلژیک سران دو کشور در حال رایزنی هستند. به گزارش «ترند نیوز» «چارلز میچل» رئیس شورای اروپا به خبرنگاران گفت، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد بازگشایی راه آهن از طریق نخجوان و از طریق آن به توافق نزدیک شده‌اند.

وی گفت: «در مورد اتصال، طرفین در گفت‌وگوهای خود با هدف رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل و اقتصادی در منطقه پیشرفت آشکاری داشتند. مواضع در مورد این موضوع اکنون بسیار به یکدیگر نزدیک شده است، به ویژه در مورد بازگشایی خطوط ریلی به نخجوان و از طریق نخجوان.»

«رادیو ارمنستان» نیز در گزارشی از بروکسل نوشت، دیدار سه جانبه «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، شارل میچل رئیس شورای اروپا و ا«لهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در بروکسل برگزار شد.

در این دیدار مسائل مربوط به رفع انسداد زیرساخت های حمل و نقل و اقتصادی منطقه، تحدید حدود و امنیت مرزهای دو کشور، معاهده عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان، لزوم رسیدگی به حقوق و امنیت مردم این کشور مطرح شد.

توافق شد که گفت‌وگوها اول ژوئن در شهر«کیشیناو» پایتخت مولداوی در چارچوب «اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا» ادامه یابد.

این دو کشور همسایه با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 11
    استان های شمالی ایران لیاقت استقلال ندارند.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 3
      خفه شو ..و با پرچم آمریکا زر نزن
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 3
      درسته استان های شمالی ایران لیاقت استقلال ندارند.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 2
      خفه بشه وطن فروش عوضی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس