کد خبر 1488617
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
دلالان خودرو، بازندگان قانون مالیات بر عایدی سرمایه

قانون مالیات بر عایدی سرمایه، علاوه بر ایجاد شفافیت در معاملات انجام شده در حوزه خودرو، سبب می‌شود تا متقاضیان واقعی به خودرو برسند و به‌تدریج پای دلالان و واسطه‌ها را از این حوزه جمع خواهد کرد.

به گزارش مشرق، اهمیت موضوع خودرو در سال‌های اخیر، گره خوردن نوسانات آن بر جامعه و تبعات سوء ناشی از نابسامانی‌های آن بر سایر بازارها، دولت را بر آن داشت تا با فراهم آوردن زمینه قانونی موضوع و ایجاد جنبه نظارتی بر آن، علاوه بر ایجاد شفافیت در معاملات انجام شده در این حوزه، با ایجاد اعتماد و اطمینان در عموم مردم به‌عنوان متقاضیان اصلی، بساط سوداگری از این حوزه را برچیندو با رصد و پایش آمار و اطلاعات آن بازار خودرو را تحت کنترل داشته و با شناسایی افراد سودجو آنان را ملزم به پرداخت مالیات برای عوایدی حاصل از این موضوع کند.

در این راستا با به جریان انداختن طرحی با عنوان «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» و پیگیری آن در مجلس، در نظر دارد ضمن حمایت از تولید و سرمایه گذاری مولد و با هدف جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در این بازارها و با اعمال مالیات، انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی از جمله خودرو را کاهش دهد تا با خروج سوداگران، متقاضیان واقعی این دارایی ها از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین راحت‌تر بتوانند خودرو تهیه کنند.

از طرفی وزارت صمت به‌عنوان متولی تنظیم بازار خودرو، از یک سو با تجمیع همه روش‌های فروش خودروسازان در یک سامانه تحت عنوان «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» در ماه‌های اخیر و از طرف دیگر، با تعریف پروژه ای تحت عنوان «استقرار سامانه معاملات خودرویی کشور» درصدد آن است که با ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از همه معاملات خودرویی کشور، ضمن مدیریت جامع در نقل و انتقالات انجام شده در حوزه خودرو، با فراهم آوردن شفافیت و ایجاد بستر سیستمی، ضمن افزایش ضریب امنیت معاملات و اطمینان در طرفیت معامله امکان هر گونه رهگیری‌های آتی را فراهم کند.

با توجه به اینکه حوزه‌های مرتبط در این پروژه و پیش‌بینی شده در قانون شامل مراجعی از جمله قوه قضاییه، پلیس راهور، سازمان تعزیرات، سازمان امور مالیاتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، به‌نظر می‌رسد دسترسی این حوزه ها به اطلاعات یکسان از معاملات حوزه خودرو و طرفین معامله می‌تواند ضمن مدیریت جامع، زمینه را برای هر گونه اقدام قانونی نیز فراهم کند.

با این وجود، آنچه که از جمع بندی اتفاقات اخیر بر می آید آن است که با توجه به خللی که همواره در بازار خودرو به‌واسطه پراکندگی اطلاعات خریداران و فروشندگان و معاملات انجام شده و نقش دلالان وجود داشته، دولت در صدد آن است که با کانالیزه کردن و یکپارچه‌سازی رفع کند.

با این روش زمینه سوادگری واسطه گران را که همواره با ذکاوتی خاص از خلل موجود سوء استفاده کرده‌اند را برخواهد چید، زیرا شناسایی آنان برای سیستم‌های مالیاتی و نظارتی تبعاتی به مراتب بیشتر از عایدی آنان از محل دلالی خودرو خواهد داشت و به‌مرور این بازار برای آنها جذابیتی نداشته و مجبور به ترک آن خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    17 7
    دولت هم فقط بفکر جیب خود و دوستانش است.ختم کلام.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      5 2
      باشه داداش دلال‌ها جمع بشن بزار دولت بزاره جیب خودش.
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      به جیب دولت بره بهتره تا به جیب دلال هایی مثل تو
  • ابکنار IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    5 2
    امیدوارم یک بار هم شده دررررروووووغ شماها راست باشه
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      1 0
      30 درصد مالیات چیزیه؟ باید میکردید 60 درصدو از اون طرف تولید و واردات رو زیاد میکردید تا دست دلالان مفت خور کوتاه بشه.
  • جاسم IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    6 0
    مشرق زیاد دور ور ندار این دلالان و مافیاها و بسیاری دیگر ازجمله پزشکان و وکلا ....راه فرار مالیاتی رو براحتی انجام میدن و فقط کارگر و کارمند حقوق بگیر مالیات درآمد میده
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    5 2
    زرشک اون دلالی که تونسته قیمت ماشینو دوبرابر قیمت کارخونه کنه اون مالیاتی از جیب مردم می‌کشه بیرون
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      ادبیات گود زنبورک خونه امثال شما نشان میدهد اصلا از فلسفه مالیات بیخبری
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    2 1
    هر وقت تونستین پیاده کنین قانون رو بعد هارت و پورت کنین
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    1 1
    هیوندای جدید یه مدل بنام اکستر ۲۰۲۳ در هند رونمایی کرده با پیشرانه ۱/۲ و قیمت ۷ هزار دلار خوراک بازار ایران برا قشر کم در آمد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      1 1
      غلط کرده ... پراید 8000 دلاری عالی خودمونو با هیوندای آشغال 7000 دلاری عوض کنیم ؟ کور خوندن ...
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 1
      ۳۵۰ میلیون + هزینه گمرک و واردات، بعد مناسب قشر کم درآمد؟؟
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      0 0
      تا وقتی خودروسازها خودشون وارد کننده خودرو باشند امیدی به بهبود شرایط نباید داشت
  • حسین IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    0 1
    آنچه عیان است چه حاجت به بیان است
  • ali IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    3 1
    خدایی علیرغم گرانی بی حساب .... ،ضمن اقدام برای واردات که واجب است، این طرح یک پارچه سازی و مالیات می تواند نتیجه بخش باشد عمده بازار گرمی خودرویی سوداگری است تا برای مصرف کننده
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    2 0
    کافر همه را دروغگو میپندارد داداچ
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    1 1
    تمام خودروهای که میفروشید اشغالی بیش نیست خودرو 30 سال پیش ژاپنی با 30 سال کارکرد از بهترین خودروهای تولیدی ومونتاژی و کره ای وارداتی یک سر و گردن بالاتر است خاک بر سر مردمی که به این اشغالها پول میدن و به شما جسارت در زورگویی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس