کد خبر 1488438
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
بورس کانال‌های جدید فتح کرد

اصلاح شاخص بورس پس از یک صعود و رکوردشکنی چشمگیری، رویه طبیعی این بازار است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این ارزیابی را روزنامه‌های دنیای اقتصاد و آفتاب یزد، در حالی منتشر کردند که روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان «چشم‌انداز بورس در دومین ریزش تاریخی»، به هراس‌افکنی در این زمینه پرداخته بود. اعتماد ریزش شاخص بورس پس از چند ماه رشد مداوم را «نگرانی از احترام تکرار اتفاقاتی همچون سال ۱۳۹۹ عنوان کرد و نوشت: اعتماد به دست آمده در ۴ ماه گذشته، با ریزش اخیر مخدوش شد.

فضاسازی و منفی‌بافی اعتماد در حالی است که کارشناسان بسیاری، نوسان شاخص‌ها را اتفاقی طبیعی در بازار بورس دانسته و روند عمومی بورس را رو به‌ رشد ارزیابی کرده‌اند.

در این زمینه روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشت: اکثر تحلیل‌گران، اصلاح‌شاخص بورس را امری طبیعی و گذار دانستند.

در میان بازار داغ ضدونقیض‌گویی درخصوص آنچه در بازار سرمایه در جریان است‌، ذکر یک نکته کلی لازم اسـت‌، آن هم اینکه اصلاح بعد از رشد امری کاملا طبیعی در بازار سرمایه است و در این میان اگرچه انتظار می‌رود نقش حمایتی بازارگردانان و حقوقی‌ها در این شرایط پررنگ‌تر باشد تا شاهد صف‌های فروش ترس در بازار نباشیم‌، اما بر اساس پیش‌بینی‌های موجود ادامه روند اصلاح تا انتهای هفته متوقف و در ادامه بازار در نقاط تعادلی معامله خواهد شد.

علی عصای تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریزش اخیر گفت: البته انتظار این اصلاح می‌رفت. شاخص کل احتیاج به استراحت داشت اما زمانی که روند بازار بیش از حد مثبت است باید منتظر چنین روزهایی باشیم که دو روز پشت سر هم شاخص چنین اصلاحی کند.

احمد ‌اشتیاقی‌، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه‌، نیز گفت: این عادت بازار سرمایه است که همیشه بعد از رشدهای ۱۵ تا ۲۰ درصدی در حـد ۵ درصد اصلاح کند، چند روز در نقاط تعادلی معامله شـود و مجدد روند رشد خود را ادامه دهد. اما در روند اخیر بازار در مقاطعی که باید اصلاح نکرد. از ابتدای امسال تا اولین روز معاملاتـی هفته جاری بازار به طور مستمر رشد کرد. شاخص از محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد تا دومیلیون و ۵۰۰ هزار واحد بالا آمد و در هیچ یک از پله‌های ۱۵ درصدی رشد اصلاح نکرد.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد فضای رشد شــارپی بورس در ذهن افراد تازه وارد ایجاد شود و در نتیجه این موضوع شاهد بودیم که بخشی از نقدینگی‌های جدید به سهم‌های کوچک و هم وزن و بعضا سهامی که به نوعی از ارزش‌های ذاتی خود عبور کردند اختصاص یافت. این اتفاق باعث شد رئیس‌سازمان بورس و مقامات دیگر نگران تکرار اتفاقات سـال ۹۹ باشند و از این دست اظهار نگرانی‌ها نیز در بازار شـدت گرفت. توقف خرید حقوقی‌ها، کاهش حداکثــر خرید صندوق‌های سـرمایه‌گذاری درآمد ثابت و کاهش حد نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت نشان داد سازمان بورس می‌خواهد رشد شتابان بورس را مدیریت کند.

در همین حال روزنامه آفتاب یزد هم از «استراحت بورس» پس از چند ماه رشد پیاپی خبر داده و می‌نویسد: با توجه به ریزش بازار بورس در سال ۹۹ همیشـه این بیم و نگرانی در میان سرمایه‌گذاران ایـن بازار وجـود دارد که سرمایه خود را از دست بدهند. لذا از آن زمان حساسیت‌ها نسبت به عکس‌العمل‌هـای این بازار بیشتر شده است. طبیعی است که سرمایه‌گذاران نگران سرمایه خود باشند مخصوصا آن دسته از افرادی که اطلاعات کافی درخصوص سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند. سرمایه‌گذاران باید از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

ایمان اسلامی بین فعال بازار سرمایه در این‌باره به آفتاب یزد گفت: «با توجه به اینکه چند وقتی است که شـاخص بورس مثبت بوده اسـت رفتار اخیر این بازار یک امر طبیعی به حساب می‌آید. یعنی یک سری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند که در شاخص ۱/۶۰۰ ممکن است این بازار یک اصلاحی داشته باشد و لذا سهام‌های خود را فروختند. یک‌سری از افراد هم پول نقد خود را می‌خواستند به سهام تبدیل کنند اما منتظر اصلاح بودند. بازار به این اصلاح نیاز داشت تا پول‌هایی که منتظر اصلاح بودند وارد شـوند. در چند روز گذشته سهم‌ها خرید و فروش شدند و این یک اتفاق عادی در بازار بورس است. بعد از چند روز منفی بودن بازار شاخص مثبت می‌شـود و پس از مدتی مثبت بودن بازار خود را اصلاح می‌کند و برای رشـد بعـدی انرژی جمع می‌کند.

احسان رضاپور نیکرو کارشناس سرمایه‌گذاری و بورس تصریح کرد: «بورس بعـد از یک دوره رشد خوبی که داشت آماده حرکت جدید افزایشی خود بود. عرضه‌های سنگین سهامداران عمده و شرکتهای حقوقی که تحت تاثیر توصیه‌های مدیران بازار نگران رشد پرشتاب و بدون پشتوانه کل بازار بودند. متاسفانه حجم عرضه‌ها آن‌قدری بالا بود که باعث شد بازار به نوعی از حجم بالای عرضه‌ها بترسد. در این حالت بازار روند اصلاح قیمت‌ها را پیش می‌گیرد تا اینکه شرایطی مشابه سال ۹۹ که همه سهام شرکت‌های بورس فارغ از نوع فعالیت و سودآوری آنها به شکل یکپارچه رشدهای نجومی را تجربه می‌کردند اتفاق نیفتد.

به نظر من با یک افت مقطعی مجدد خیلی راحت به روند متعادل و صعودی خود باز گردد. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید: «تحلیل چند روز گذشته نشان می‌دهد که این بازار رکورد شـاخص خود را شکست و به بالای ۲/۵ میلیون واحد رسید. وقتی بازار شکل جدیدی از شاخص را به خود می‌بیند بعد از آن یک روند اصلاحی و برخورد شـدید عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد. این اتفاق به کرات افتاده است که بعد از شکسته شدن یک مقاومت قوی پیش‌رو شاخص‌، ما یک بازگشـتی را تجربه می‌کنیم.

در آخر شاهین شـایان آرانی‌، کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «برداشـت مـن از بازار در روز گذشته این است که شاخص بورس در یک مدت چند ماهه‌ای رشد بسیار شدیدی را داشته است. فراموش نکنیم این بازار در سال‌های پایینی دولت قبل یک رشد شدیدی را از خود نشان داد که حالت حباب گونه بود و علی رغم تذکرات قبلی متاسفانه این شاخص سقوط کرد. سقوط شاخص کل این بازار باعث شد تعداد زیادی از سهامداران متضرر شـوند و این در حافظه بازار ‌مانده است. آن اتفاقی که در این بازار افتاد باعث شد که بازار یک مقداری زخمی شـود و در ذهن و حافظه کلیه بازیگران بازار ماند. رشد سال گذشته فقط بالا و پایین می‌رفت. علی‌رغم تورم شدید در کشور در این بازار شاهد هیچ اتفاق اساسی نبودیم اما در چند ماه گذشته این بازار شاهد رشد زیادی بود.

من معتقد هستم این به نوعی اصلاح بازار است. من فکر نمی‌کنم این پدیده ادامه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس