کد خبر 1486888
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

به گزارش مشرق، یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود نوشت:

عوامل افول آمریکا، گوناگون وگسترده است، البته ۴ عامل نقش اساسی در سرعت بخشیدن افول را فراهم کرده است.

۱- فروپاشی شوروی

۲-تحریم های فزاینده

۳- انتقال تولیدات

۴-هزینه جنگ ها

امریکا پس از فروپاشی شوروی خود را قدرت بلامنازع در جهان یافت و در آن شرایط استثنایی بجای تحکیم و ارتباط معقول و منطقی با قدرت های کوچکتر برای فراگیری هژمونی خود که قابل دسترسی هم برایش بود، تصمیم گرفت با قدرت هاییکه ممکنست در آینده در مقابلش بایستند با سرعت هرچه تمامتر شروع به محدود کردن و مهار آنها اقدام‌کند.

این تسرع و شتاب باعث شد که طرف های مقابل را آهسته آهسته ناگزیر بسمت واکنش در مقابل فشار های همه جانبه آمریکا سوق دهد.

عامل دوم، آمریکا درین‌ مسیر از اهرم تحریم که میتوانست یکی از بهترین سکوها برای تثبیت امپراطوری خود باشد رفتاری نابخردانه بخرج داد با این تصور که هرچه فشار را بیشتر و سرعت بخشد زودتر به اهداف خود خواهد رسید.

امریکا در مسیر تحریم نه تنها خود عامل اصلی آن تحریم ها بود بلکه با فشاری غیر معقول و غیر منطقی آنرا به دوستان و تابعین خود نیز تحمیل کرد و این عملِ آمریکا دوستانش (اروپا) را در جهان نوعی عروسک خیمه شب بازیِ تئاترِ آمریکا جلوه‌گر ساخت و این خود سبب نوعی سرخوردگی را در آنها بوجود آورد، چرا که هر کدامشان در جای خود زمانی قدرتی در جهان داشتند و همین مطلب نوعی دو قطبی در اروپا در برابر آمریکا بوجود آورده است.

عامل سوم، آمریکا همچنین با انتقال تولیدات خود در اقصا نقاط جهان و بالاخص چین, راه برگشت را برای شکوفایی اقتصاد خود محدود کرد و نزدیک به سی سال از چین غافل ماند و همه وقت خود را صرف روسیه و آسیای غرب مصرف کرد. امروزه برگشت تولیدات به آمریکا کاری بس دشوارست.

عامل چهارم، آمریکا با براه انداختن بهار عربی و صرف هزاران میلیارد هزینه که سر گُل پایانی آن ایران بود میتوانست روسیه را در چنگ‌ خود اسیر و سپس چین را مهار کند.

محاسبات آمریکا در تئوری بنظر درست میآمد ولی آنچه سیاستمداران آمریکایی در نظر نگرفتند، کنش و واکنش های طرف های مقابل در طول مسیر بود که باعث شد عملاً امروزه نشان دهد که محاسبات آمریکایی ها روی کاغذ کاربرد داشته است نه عملاً.

آنچه امروز سیاستمداران آمریکایی با آن روبرو هستند، پذیرش و هضم از دست دادن امپراطوری خود می‌باشد که یکی از سخت ترین دورهِ افول هر امپراطوریست، بهمین دلیل همه تلاش را در حال بکار گیری هستند، اما واقعیت میدانی نشان میدهد که کمی دیر شده است و در مسیری بی برگشت از زمان فروپاشی شوروی تا کنون گام برداشته اند.

نگاهی به عوامل افول آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    10 0
    درسته واقعا
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 0
    هرنوع دیکتاتوری بی ثبات است . مثل یک اتم که چندتا الکترون اضافه داشته باشد خخخ
  • FR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    5 0
    خیلی جالب و دقیق بود مفید و مختصر
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 7
    دو کلمه هم از افول خودتون بگین
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    5 0
    مکروا و مکر الله
  • تحلیل گر IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 0
    آنچه که آمریکا در نظر نداشت واکنش دیگران بود، فقط خودشان را می دید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس