کد خبر 1486686
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
ادعای رویترز درمورد حمله پهپادی به کرملین؛ از داخل روسیه انجام شده است

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان پهپادی مستقر در آمریکا مدعی شد که حمله به کاخ کرملین بمنظور ترور ولادیمیر پوتین احتمالا از داخل خاک روسیه انجام شده است.

به گزارش مشرق، دانا گوارد رئیس «بنیاد زمان بندی و ناوبری پایدار»با بیان اینکه مسکو نسبت به محافظت از کرملین در برابر پهپادها دست کم از سال ۲۰۱۵ بسیار نگران بوده است، گفت: روسیه از همان زمان با جعل موقعیت‌های مکانی استفاده از اقدامات الکترونیک را برای دور نگه داشتن این پرنده‌ها از کاخ کرملین آغاز کرده است.

به نوشته رویترز، جعل موقعیت مکانی زمانی اتفاق می افتد که یک سیگنال جی‌پی‌اس تقلبی برای جایگزینی با یک سیگنال واقعی ارسال می شود تا سیستم‌های هدایت الکترونیکی در پهپادها یا سایر دستگاه‌ها را فریب دهد.

گوارد معتقد است که پهپادهای استفاده شده در حمله به کرملین اندازه متوسطی داشتند و «احتمالاً از جی‌پی‌اس استفاده نمی‌کردند، بلکه یا به صورت دستی کنترل می‌شدند (که نشان دهنده پرواز از نقطه‌ای نزدیک است) یا به سبک انتحاری (کامیکازه) نشانه رفته و در یک مسیر قرار گرفته اند.

«بلیک رزنیک» یک کارشناس پهپادی که بنیانگذار شرکت تولیدی "برینک" نیز است، از اینکه پهپادها بدون شناسایی شدن بر فراز مسکو پرواز کرده و به کاخ کرملین رسیده اند، ابراز تعجب کرد.

وی با اشاره به اینکه اندازه نسبتا کوچک و ارتفاع پایین می‌تواند کمک کند، گفت: اگر پهپاد از جی‌پی‌اس استفاده نکرده و با یک پایگاه کنترل زمینی ارتباط نداشته، روش‌های پارازیتی و جعل برایش سخت شده است.

رزنیک اضافه کرد که کرملین سامانه‌های دفاع از نزدیک راداری و ردیاب بصری زیادی دارد که می‌تواند از فشنگ و پرتابه‌های انفجاری برای حفاظت در برابر پهپادها و حتی موشک‌ها استفاده کند.

دن گتینگر کارشناس پهپادی در «انجمن پرواز عمودی» نیز گفت که در تمام این نوع حمله‌های پهپادی یک طرفه، هواپیمایی که در آن استفاده می‌شود به نظر یک هواگرد ثابت بال بوده است.

حدود نیمی از پهپادهای نظامی بزرگتر که در حال حاضر در حال توسعه یا استفاده در سراسر جهان هستند، توانایی پرواز مسافت ۴۰۰ کیلومتری را دارند. دن گتینگر،گفت: چین، هند، تایوان و اوکراین از جمله کشورهایی هستند که پهپادهایی با این اندازه و توانایی تولید می کنند.

به گفته گتینگر اگر این هواپیما از داخل روسیه پرتاب می‌شد، تعداد قابل توجهی از هواپیماها قادر به انجام این حمله بودند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که کی‌یف با انجام حمله پهپادی به کاخ کرملین قصد جان پوتین را کرده بود.

طبق بیانیه کاخ کرملین، دو پهپاد به سوی کاخ کرملین در حرکت بودند اما با کمک سامانه‌های جنگی الکترونیک سرویس‌های امنیتی روسیه سرنگون شدند و این حمله هیچ خسارت جانی یا مالی به همراه نداشت.

میخایلو پودولیاک مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز پنج‌شنبه مدعی شد که روسیه خود این حمله پهپادی را به راه انداخته است. او به تأخیر رسانه های دولتی روسیه در گزارش آن و «فیلم همزمان از زوایای مختلف» اشاره کرد که به نظر پس از حمله ادعایی ساعت ۲:۳۰ بامداد را نشان می‌دهد.

زلنسکی نیز دخالت نیروهای اوکراینی در این حمله پهپادی را رد کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    با توجه به سابقه دروغگویی و فریب کاری روسها احتمال زیاد اینطور باشه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 2
    ای کاش پوتین به درک واصل میشد و جنگ پایان میافت
    • عمیر IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      0 1
      ایکااش
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    به گفته اسکات ریتر این افسر سابق اطلاعاتی آمریکا، هیچ دلیلی برای شکست روسیه از نظر نظامی از اوکراین وجود ندارد. مگر بقول فرمانده واگنر خیانتی در فرماندهان رده بالای روسی صورت گیرد مشرق جان درسته
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    پس این خبر حمله بزرگ روسیه به اوکراین چه شد تجمع 300 هزار نفر در شمال شهر خارکف برای قطع راه آهن کیف به جنوب و مشخصا دونباس چرا روسیه نمایش قدرت و مانور با 300 هزار نیرو را در شمال کیف و یا شمال خارکف برگزار نمی کند
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    روسها باید قبل ضدحمله اوکراین باید از محور خارکیف راه اهن بولتاوا به خارکف را مسدود نمایند تا محور جنوبی امن شود و اوکراین نتواند ضد حمله انجام دهد
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    اتفاقا باید بسیج مردمی باید تا ازادی کامل خاک روسیه و اوکراین ادامه پوتین باید نیروهای بسیج نسبی را ارتش آزادی بخش روسیه باید نامگذاری کند دوما بسیج نسبی و فراهم کردم 300 هزار نیروی دیگر برای حمله از شمال چرنیهوف و 300 هزار نفر دیگر از شمال خارکف از اوجب واجبات برای ارتش روسیه است سوما بسیج مردمی جنگ اوکراین را سریعتر به پایان می برد و ناتو را سر میز مذاکره می آورد چهارما با 200 هزار نیرو مگر ارتش روسییه برای پیک نیک به اوکراین آمده در حالی که اوکراین هم یک میلیون ذخیره را فراخوانده است
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    روسیه برای نبرد سال آینده و نابودی ذخایر موشکی اوکراین به 25000 پهباد شاهد نیاز دارد خود ایران هم باید برای خودش 50 هزار عدد باید ذخیره نماید ناتو تنها زبان زور را می فهمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس