کد خبر 1486624
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
از این لیگ نمی‌توانیم به دنبال تغییر نسل برای تیم ملی باشیم

مجید جلالی درمورد کیفیت لیگ برتر امسال گفت: تا قبل از جام‌جهانی قطر خیلی کیفیت رقابت‌های لیگ برتر بالا و خوب نبود اما بعد از جام‌جهانی به‌مرور شاهد آن بودیم که لیگ صاحب کیفیت مناسب شده است.

به گزارش مشرق، لیگ برتر درحالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که رقابت‌های فصل جاری از معدود سال‌های فوتبال ایران است که تا هفته پایانی پایاپای و جذاب پیش می‌رود. در هر صورت ۳ تیم شانس قهرمانی هستند و همین موضوع باعث شده تا بعضا چالش‌هایی هم به وجود آمده که البته به‌زعم مجید جلالی، کارشناس فوتبال ایران در یک فضای رقابتی این جار و جنجال‌ها طبیعی به شمار می‌روند. درخصوص اتفاقات روز فوتبال ایران دقایقی با مجید جلالی به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

درباره کلیت فوتبال باشگاهی ایران صحبت کنیم. اگر جنگ و دعواهای اخیر را کنار بگذاریم به نظر می‌رسد لیگ پویا و منسجمی را در فصل جاری شاهد بودیم؛ چراکه سابقه نداشته در سال‌های اخیر تا روزهای پایانی ۳ تیم پا به پای هم جنگیده و در معرض قهرمانی باشند. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

به‌هرحال شما یادتان هست که تا قبل از جام‌جهانی قطر خیلی کیفیت رقابت‌های لیگ برتر بالا و خوب نبود و بعضا بازی‌هایی که انجام می‌شدند چنگی به دل نمی‌زد اما بعد از جام‌جهانی ۲۰۲۲ به‌مرور شاهد آن بودیم که لیگ صاحب کیفیت مناسب شده است. این درحالی است که حتی برخی تیم‌هایی که در جام‌جهانی نماینده‌ای را هم نداشتند روزبه‌روز بهتر هم شدند؛ چراکه از این فرصت تعطیلات استفاده کرده و خود را هماهنگ کردند. تیمی مثل سپاهان یا حتی استقلال بعد از جام‌جهانی کیفیت‌های بهتری را از خود به نمایش گذاشتند. درحال حاضر هم شاهد هستیم که رقابت در کنار کیفیتی که وجود دارد باعث شده است تا تنور رقابت‌ها داغ شده و به هر ترتیب مسابقات باشگاهی جذاب‌تر و گرم‌تر از همیشه دنبال شود.

به نظر شما این موضوع جای امیدواری باقی می‌گذارد که با توجه به کیفی شدن رقابت‌ها، بتوانیم برای درخشش در جام ملت‌های آسیا امیدوارتر از هر زمان دیگری باشیم؟

نمی‌شود الان این‌طور نتیجه‌گیری کرد. رقابت‌های امسال فقط چند هفته است که یک مقدار صاحب کیفیت بهتری شده است ضمن اینکه شما هنوز به آن صورت بازیکنی را در لیگ برتر نمی‌بینید که بگویید این بازیکن پدیده فوتبال ایران است و قبلا در تیم ملی نبوده و حالا او را می‌آوریم و به‌طور مثال این تغییر نسل را می‌توان از داخل لیگ انجام داد. واقعا یک چنین چیزی الان وجود ندارد مگر اینکه یک‌سری اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی برای فصل آینده رخ بدهد در غیر این صورت درحال حاضر چنین شواهدی وجود ندارد که براساس آن بگوییم این لیگ می‌تواند در جام ملت‌های آسیای پیش‌رو به ما کمک کرده و جای امیدواری وجود دارد. ما اگر یک مقدار قوانین را تغییر بدهیم و یک‌سری پارامترهایی ایجاد کنیم که بازیکنان جوان و جدید بتوانند وارد بدنه لیگ شوند شاید مثلا بتوانیم در جام‌جهانی آینده از این کار بهره‌مند شویم در غیر این صورت برای جام ملت‌های زود است بخواهیم چنین رویاپردازی‌ای را داشته باشیم.

اشاره به فصل بعدی کردید. برای اولین بار رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا همزمان با تقویم اروپایی برگزار می‌شود. این موضوع را تا چه اندازه به سود تیم‌های ایرانی ارزیابی می‌کنید؟

به نظر این یک اتفاق خوب برای فوتبال ایران است. اگر یادتان باشد در سال‌های گذشته و زمانی که شفر سرمربی استقلال بود این تیم در دور مقدماتی مقتدرانه به مرحله بعدی صعود کرده و اتفاقا آن سال خیلی هم تیم خوبی داشت اما برای مرحله حذفی از آنجایی که این مرحله با فصل جدید فوتبال ایران همزمان شد، این امر باعث شد تا برخی از ستاره‌های این تیم جدا شده و شاکله و هماهنگی آنها از بین برود. این در شرایطی است که اگر استقلال همان بازیکنان و شاکله را داشت می‌توانست قهرمان شود. اتفاقی که دو سه سال پیش برای تیم مجیدی هم رخ داد. بنابراین اینکه در یک فصل بتوانیم فصل فوتبالی خود را همزمان با لیگ قهرمانان آسیا شروع کنیم و در پایان فصل داخلی هم با رقابت‌های آسیایی آن را تمام بکنیم این یک اتفاق خوب برای فوتبال ماست و به نفع ماست.

این موضوع که باشگاه‌های ایرانی حالا مجبور هستند در اوایل رقابت‌ها فصل و بدون هماهنگی بالا وارد لیگ قهرمانان آسیا شوند آسیب‌زا نیست؟

در هر صورت این موضوع امکان دارد در یکی دو فصل ابتدایی مشکل‌ساز شده و نتوانیم در یک سال اول با آن هماهنگ شویم اما مطمئن باشید برای آینده تیم‌های ما خودشان را با این تقویم هماهنگ کرده و به نفع‌مان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کنایه مورایس به پرسپولیس به خاطر تغییر محل بازی

به لیگ برتر برسیم. در این چند روز اخیر جنگ رسانه‌ای باشگاه‌ها به اوج رسیده و شاهد آن هستیم که مدام تصمیمات سازمان لیگ تغییر می‌کند. برخی اعتقاد دارند برخی تصمیمات فوتبالی خارج از سیستم فوتبال گرفته می‌شود. چقدر با این موضوع موافقید؟

این که فوتبال دست فوتبالی‌ها نیست که خیلی سال است این‌طور است و این قضیه برای الان و این هفته و دو ماه پیش نیست و سال‌های سال است که فوتبال دست فوتبالی‌ها نیست. ضمن این مسائلی که امروزه مطرح می‌شود بخش زیادی از آن به فضای رقابتی مربوط می‌شود که بین تیم‌های مدعی ایجاد شده و بالاخره در این فضای رقابتی هر موضوعی را می‌توان طرح کرد.

خود شما مدتی سرمربی پیکان بودید و با این مسائل مواجه شده‌اید.

بله درست است. اتفاقا یادم می‌آید زمانی که سرمربی پیکان یا سایپا بودم وقتی به بازی با استقلال یا پرسپولیس می‌رسیدیم حتی اگر میزبان هم بودیم من ترجیح می‌دادم در ورزشگاه آزادی بازی کنیم، این درحالی است که آنجا اتفاقا ما بهتر هم بازی می‌کردیم و نتایج‌مان هم بهتر می‌شد. البته زمانی که پیکان در شهر قدس میزبان بود از آنجایی که از نظر زمین و شرایط بازی وضعیت مطلوب بود همان‌جا میزبانی می‌کردیم اما در زمان سرمربیگری در سایپا باید در زمین دستگردی یا انقلاب کرج بازی می‌کردیم درحالی‌که من ترجیح می‌دادم تا در آزادی بازی کنیم. قشنگ به یاد دارم که یکی دو بار هم در چنین فضایی درحالی‌که ما میزبان بودیم با سازمان لیگ نامه‌نگاری کردیم و اعلام کردیم ما ترجیح می‌دهیم در ورزشگاه آزادی با رقیب خود بازی کنیم.

الان استقلالی‌ها می‌توانند نسبت به تغییر برنامه دیدار پیکان و پرسپولیس که فضای میزبانی برای سرخپوشان را به‌زعم آنها فراهم کرده است، معترض باشند؟

مقوله بودن یا نبودن تماشاگر می‌تواند تاثیرگذار باشد و من آن را تایید می‌کنم اما اگر بخواهیم از نظر کیفیت، این بازی را در نظر بگیریم مطمئن باشید همان پیکان هم اگر در آزادی بازی کند می‌تواند بهتر بازی کند تا اینکه بخواهد در دستگردی از پرسپولیس میزبانی کند. روی این بازی حضور یا عدم حضور تماشاگر می‌تواند تاثیرگذار باشد تا اینکه این دیدار بخواهد در مکان مشخصی برگزار شود.

درحالی‌که فدراسیون در ابلاغیه‌ای بیانیه بازی تیم‌ها را ممنوع اعلام کرده بود شاهد هستیم همچنان برخی باشگاه‌ها بدون توجه به این موضوع به‌صورت روزانه علیه یکدیگر بیانیه منتشر می‌کنند.

این فضا همیشه وجود داشته است. در تمامی سال‌ها یادم می‌آید وقتی کار به اینجا رسیده و رقابت تنگاتنگ می‌شود این فضا به‌صورت طبیعی به وجود می‌آید مگر اینکه یک تیم از چند هفته جلوتر قهرمانی خود را جشن گرفته تا قضیه فیصله پیدا کند که البته اگر این اتفاق هم می‌افتاد بقیه یک‌سری موضوعات دیگری داشتند. این اتفاقات طبیعت این روزهاست و ما هیچ چیز غیرطبیعی و غیرقابل پیش‌بینی نمی‌بینیم. این شرایط همه‌ساله وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.

به نظر می‌رسد عدم اقتدار سازمان لیگ باعث شد تا کار به جار و جنجال‌ها کشیده شود.

متولی فوتبال ما به دلایل مختلف سال‌هاست که اقتداری که باید داشته باشد را ندارد. البته یک بخشی از این موضوع تاکید می‌کنم به دلایل مختلف فوتبال هم ارتباطی نداشته و اصلا دست فدراسیون نیست. اما اگر این اقتدار بود شما مطمئن باشید که به‌طور مثال جنجال‌های کنار زمین و همین حواشی که در فوتبال دارد به وجود می‌آید یا دعواهای بین باشگاه‌ها و بین مربیان و نیمکت‌ها می‌توانست سال‌ها پیش از بین برود. وقتی اهرم‌هایی که به کار می‌برند ناکارآمد است طبیعی است که چنین اتفاقاتی بیفتد و می‌بینید که سال‌به‌سال هم اوضاع بدتر می‌شود. مثلا همین نیمکت‌ها که می‌بیند چقدر شلوغ هستند یا مسائل دیگر، این درصورتی است که تنها اهرمی که برای مواجهه با این ماجراها به کار می‌برند فقط جریمه می‌کنند و این جرایم هم ابدا بازدارنده نیستند.

فارغ از همه این صحبت‌ها چه پیش‌بینی از قهرمان رقابت‌های امسال دارید؟

الان خیلی مشکل است که بخواهیم قهرمان را پیش‌بینی کنیم. من خودم اصلا فکر نمی‌کردم در چنین مقطعی سپاهان به ملوان امتیاز بدهد اما شد. بنابراین الان نمی‌توانیم قاطعانه نظر بدهیم چون بازی‌ها غیرقابل پیش‌بینی پیش می‌رود اما هر تیمی بتواند آرامش بیشتری داشته باشد و در جریان بازی اشتباه نکند می‌تواند به قهرمانی امیدوار باشد چراکه این اشتباهات لحظه‌ای هستند و می‌توانند تعیین‌کننده باشند.

در قعر جدول هم سقوط تیم‌های نفتی را قطعی می‌دانید؟

خیر این موضوع هم واقعا مشخص نیست.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس