کد خبر 14851
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸

معاونت فرهنگي وزارت ارشاد گفت: به اندازه اي که براي تبليغ پفک نمکي در کشور هزينه مي‌شود، براي تبليغ کتاب و کتابخواني هزينه نمي‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، آيين گشايش هفته کتاب، يکشنبه شب 23 آبان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون فرهنگي وي، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، رئيس کتابخانه ملي و جمعي از چهره هاي عرصه چاپ و نشر کتاب در کتابخانه ملي ايران برگزار شد.
بهمن دري معاون فرهنگي وزير ارشاد در اين برنامه گفت: هفته کتاب به عنوان دومين حرکت مهم فرهنگي دولت و نظام جمهوري اسلامي در جهت توسعه کتاب و کتابخواني است و پاسخي به مطالبات رهبر انقلاب است. بعد از نمايشگاه بين المللي کتاب تهران که بزرگ ترين مانور قدرت فرهنگي نظام است، مي توان هفته کتاب را دومين مانور قدرت در عرصه فرهنگ کشور دانست.
وي افزود: امسال مشارکت نهادها و دستگاه‌ها در برگزاري هفته کتاب رشد چشمگيري داشته است؛ بالغ بر 70 تشکل دولتي و غير دولتي در اين رويداد فرهنگي تعامل و مشارکت داشتند که سال پيش اين رقم حدود 43 تشکل بود که اين موضوع، اوج همدلي دستگاه هاي مختلف در ثمربخشي هفته کتاب امسال را نشان مي‌دهد. اين ميزان همکاري حتي در ستاد برپايي دهه فجر هم ديده نشده است.
دري ادامه داد: جشن هفته کتاب امسال زودتر از موقع مقرر آغاز به کار کرد. در حالي که هميشه مرسوم بود هفته کتاب با به صدا درآمدن زنگ هفته کتاب آغاز شود، اما هفته کتاب امسال از هفته پيش به تدريج با برپايي نمايشگاه کتاب دانشگاهي و پس از آن نمايشگاه کتاب استاني شيراز با حضور 1000 ناشر آغاز به کار کرد و ديروز نيز افتتاحيه نمايشگاه ياد يار مهربان را داشتيم.
معاون فرهنگي وزير ارشاد گفت: از من توقع دارند با آمار و ارقام وعده و وعيدهاي مختلف و مژده بدهم. به عنوان نمونه مي‌توان به اعتبار 5 ميليارد توماني براي برپايي هفته کتاب، دوبرابر شدن بودجه شهرستان‌ها نسبت به سال پيش براي برگزاري اين رويداد فرهنگي و حمايت هاي مالي مختلف از نمايشگاه هاي کتاب دانشجويي و دانش آموزي، اشاره کرد.
دري در ادامه سخنانش با اشاره به اهميت سخنان رهبر معظم انقلاب درباره کتاب و کتابخواني گفت: مقام معظم رهبري در جايي فرمودند اگر کتابي خوب معرفي شود و خوب خوانده شود بخش اصلي فعاليت هاي فرهنگي کشور انجام گرفته است. ايشان در زمينه مسائل فرهنگي سخنان بسياري دارند اما 70 درصد اين سخنان مربوط به کتاب بوده است. به تعبير رهبر معظم انقلاب در حال حاضر کتابخواني در کشور ما از چرخه نشر عقب تر است.
وي گفت: سال گذشته 61000 عنوان کتاب منتشر کرديم که اميدواريم امسال اين رقم را به 65000 عنوان برسانيم. امسال قصد داريم حوزه هاي دفاع مقدس و تاريخ اسلام را در عرصه چاپ تقويت کنيم. اما متاسفانه فقدان مطالعه کتاب در مقاطع مختلف تحصيلي در کشور محسوس است. چرخه اول نشر توليد فکر است. چرخه هاي بعدي به ترتيب بيان فکر، توزيع و مصرف است. در حال حاضر ما در مرحله مصرف کتاب مشکلات جدي داريم.
دري با اشاره به شمارگان پايين کتابها در کشور گفت: زيبنده کشور ما نيست که کتابي با شمارگان 1000 نسخه در آن منتشر شود. مقام معظم رهبري درباره تجديد چاپ کتاب "دا" فرمودند: خوب بود به جاي تجديد چاپ هاي 3000 تايي از اين کتاب، با شمارگان 200000 الي 300000 تايي به چاپ مي‌رسيد.
معاون فرهنگي وزير ارشاد گفت: در زمينه کتاب و کتابخواني تحقيق و تفحص بسياري کرده ام و احساس مي کنم طرح هاي ارائه شده در اين مقوله کارشناسانه نيست و فقط مشکلات را مطرح مي‌کنند. در يک جمع بندي به 12 راهکار عملي رسيدم که اميدوارم با به کار گيري آن ميانگين تيراژ کتاب در کشور به 5000 نسخه برسد. در اين جلسه چند نمونه از اين راهکارها را بيان مي کنم.
وي ادامه داد: يکي از موضوعات مهم معرفي کتاب است که توسط چه نهادي و در چه گستره اي انجام شود. درباره معرفي کتاب با آقاي ضرغامي رايزني هايي داشتيم که ايشان دستورهاي لازم را به دوستان صدا وسيما ابلاغ کردند اما اين دستورها در بدنه صدا و سيما اجرا نشد و با ارتباطي که با اين نهاد برقرار کردم قرار شد برنامه اي براي معرفي کتاب در نظر گرفته شود اما اعلام شد که براي هر دقيقه اين برنامه بايد 400000 تومان هزينه کنيم.
دري با انتقاد از اين روند گفت: به اندازه هزينه اي که براي تبليغ پفک نمکي انجام مي شود، براي تبليغ کتاب و کتابخواني در کشور، هزينه نمي‌شود. اين مسائل سخنان من نيست بلکه اهميت موضوع کتاب از محورهاي سخنان رهبر انقلاب است. من در زمينه تبليغ کتاب، رسانه ملي را به کمک مي‌طلبم. بايد بتوانيم کتابهاي مفيد را به جامعه معرفي کنيم و به اين معرفي ها انسجام بدهيم چون فعاليت هايي به صورت پراکنده در حال شکل گيري است.
اين مسئول فرهنگي در ادامه بيان راهکارهاي عملي خود گفت: گاهي بعضي نهادها به عنوان هديه بسته هايي تحت عنوان بسته فرهنگي را به اعضا و ميهمانان خود هديه مي دهند که در آن کتابهاي غيرمفيد يا غيرمرتبط قرار دارد. به نظرم اين طرح هديه دادن کتابها بايد به صورت هدفمند صورت بگيرد.
وي در پايان گفت: مشکل ديگر برگزاري مسابقات کتابخواني در کشور است که در حال از دست دادن ويژگي هاي اصلي خود است. در اين مسابقات ،کتاب خوانده نمي شود ولي جايزه اين مسابقات به برنده اعطا مي‌شود که سعي داريم اين مساله را از طريق رايزني با وزارت آموزش و پرورش براي برپايي مسابقات کتابخواني و انشانويسي حل کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس