وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

در حالی مرغ طی هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف خبرساز، کمیاب و گران شده است که مسئولان از توزیع مرغ گرم و منجمد برای کنترل بازار خبر می‌دهند، اما همچنان قیمت مرغ چند پا دارد!

به گزارش مشرق، طی یک ماه گذشته بازار مرغ در استان‌های مختلف کشور به دلایل مختلف دچار التهاب شد، همین موضوع باعث افزایش قیمت مرغ در برخی از مناطق کشور شد.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مردم طی روزهای اخیر برای تأمین گوشت مرغ خود با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده‌اند و گوشت مرغ مورد نیاز آنان یا پیدا نمی‌شود و یا قیمت آن بالاتر از نرخ مصوب است.

این در حالی است که برخی متخلفان نیز از فضای موجود سو استفاده کرده و اقدام به احتکار و جابجایی مرغ در استان‌ها می‌کنند. از نمونه اخباری که در این رابطه طی هفته گذشته در سر خط خبر رسانه‌ها منتشر شده می‌توان به «توقیف بیش از ۲۸ تن مرغ زنده فاقد مجوز حمل در رودبار»، «توقیف بیش از ۳ تن مرغ زنده فاقد مجوز در دره شهر»، «کشف ۱۱ تُن مرغ فاقد مجوز در بندرگز» و «توقیف ۵ تُن مرغ زنده خارج از شبکه توزیع در ایلام» اشاره کرد.

در حالی که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از عدم تغییر قیمت مرغ می‌گوید و تاکید می‌شود قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است در بازار بیش از ۸۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

«محمدرضا صدیق پور» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه معتقد است مشکلاتی که در عرضه مرغ ایجاد می‌شود نتیجه بی توجهی به برنامه ریزی در خصوص پرورش مرغ مادر است که نباید برنامه‌های آنی درباره آن انجام داد.

«محمدعلی کمالی» مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران هم می‌گوید: همزمان با مردمی سازی یارانه‌ها در سال گذشته و هزینه تولید و عرضه مرغ نسبت به تقاضا بیشتر و باعث شد که صنعت مرغداری در سال گذشته متحمل یک زیان هنگفت شود. پیشنهاد ما به عنوان تولید کننده‌ها این بود که دولت بابت افزایش هزینه‌هایی که رخ می‌دهد هم تولید کننده را در نظر بگیرد هم مصرف کننده را. ما نظرمان بر این بود که تسهیلات در اختیار تولید کننده بگذارند که این ۲۲۰ درصد هزینه‌ای که برای تولید هر کیلو مرغ به آن‌ها تحمیل می‌شود را بتوانند جبران کنند و از آن طرف پیشنهادمان این بود که برای مردم هم کارت پروتئین در نظر گرفته شود که در واقع بتواند بخشی از افزایش قیمت‌ها را پوشش بدهد که این دو تا اتفاق نیفتاد و به طور کامل آن بحث کارت پروتئین به صورت یارانه نقدی اعمال شد که ما معتقدیم برای مصرف پروتئین خرج نشد و این طرف هم مرغ دارها به شدت با کمبود نقدینگی مواجه شدند.

و اما در برخی از استان‌ها به رغم اینکه میزان تولید چند برابر میزان مصرف است نیز مشکلاتی به وجود آمد که باعث ورود مسئولان برای توزیع مرغ منجمد در بازار برای کاهش التهاب در بازار شد.

موضوع مرغ البته جدید نیست و طی سال‌های گذشته نیز عدم جوجه ریزی در برخی از ماه‌های سال باعث کمبود می‌شد؛ در حال حاضر مسئولان از ادامه روند توزیع مرغ منجمد و گرم خبر می‌دهند اما همچنان قیمت‌ها در بازار با رقم اعلامی متولیان تفاوت دارد و حتی در برخی مناطق به ۹۰ هزار تومان نیز نزدیک شده است.

نگاهی به وضعیت بازار مرغ و اقدامات مسئولان در برخی استان‌های کشور

گلایه شهروندان خراسان جنوبی از نایاب شدن گوشت مرغ

وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

محمد چاجی از شهروندان خراسان جنوبی اظهار کرد: گوشت مرغ در بیرجند به راحتی پیدا نمی‌شود و یا قیمت آن بالاتر از نرخ مصوب است.

وی با اشاره به اینکه یکی از آشنایان چند روز قبل گوشت مرغ را با قیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان خریداری کرده است، بیان کرد: این وضعیت به هیچ وجه پسندیده نیست و نمی دانم کی قرار است بازار گوشت مرغ به صورت صحیح مدیریت شود.

این شهروند اهل خراسان جنوبی گفت: مرغ‌های خریداری شده هم بسیار کوچک بوده و وزن مناسبی نداشتند.

فهیمه محمدزاده از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه دو روز قبل به دنبال تهیه گوشت مرغ بودم که پیدا نشد، گفت: نهایت در یک مغازه گوشت مرغ با قیمت کیلویی ۷۱ هزار تومان فروخته می‌شد.

وی با بیان اینکه در یک مغازه دیگر مرغ تازه کیلویی ۷۸ هزار تومان بود، اظهار کرد: هم نایاب شدن گوشت مرغ و هم گرانی و این تفاوت قیمت‌ها به شدت مردم را اذیت می‌کند که باید برای رفع آن راه چاره‌ای اندیشید.

محمد زاده ادامه داد: گوشت مرغ تا چند ماه قبل کیلویی ۵۸ هزار تا ۶۳ هزار تومان بود و باید چرایی این افزایش قیمت‌ها برای مردم خراسان جنوبی توضیح داده شود.

ابراهیمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند اظهار کرد: جوجه ریزی در اسفند ۱۴۰۱ مقداری کاهش یافته بود و به همین علت در اردیبهشت شهروندان تا حدی با مشکل تأمین گوشت مرغ مواجه شدند.

وی بیان کرد: البته این مشکل از هشتم اردیبهشت در حال مرتفع شدن است و نگرانی شهروندان نیز به مرور کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند افزود: البته مردم نیز زمانی که احساس کمبود کالایی داشته باشند بیشتر برای خرید مراجعه می‌کنند که این موضوع نیز کمیاب شدن آن را تشدید می‌کند.

افزایش کشتار مرغ گرم در چهارمحال و بختیاری

وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از افزایش کشتار مرغ گرم در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

حسین برزگر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عرضه مرغ گرم از امروز به ۶۰ درصد رسیده است اظهار کرد: مرغ منجمد هم برای جبران کمبود توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: تا هفته گذشته میزان مرغ گرم و منجمد به صورت ۵۰ درصد توزیع می‌شد که از امروز عرضه مرغ گرم به ۶۰ درصد رسیده و ۴۰ درصد هم به صورت مرغ منجمد توزیع می‌شود.

برزگر با اشاره به اینکه تا دو هفته آینده شرایط عرضه مرغ گرم به روال قبل باز می‌گردد بیان داشت: قیمت مرغ گرم هر کیلو ۷۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است که با قیمت استان‌های مجاور تفاوت دارد که همین موضوع موجب خروج مرغ گرم از استان می‌شود.

مدیر کل بازرسی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص گفت: دستورات لازم برای نظارت بر بازار مرغ داده شده و پلیس در این زمینه اقدام می‌کند.

طهماسبی بیان داشت: نظارت‌ها بر ۶۰۰ واحد توزیع مرغ با ثبت در سامانه رهتاب تشدید می‌شود.

وی از توزیع کنندگان نیز خواست تا در این زمینه خود نظارتی کنند.

۳ هزار و ۳۰۰ تن مرغ تنظیم بازار در خراسان رضوی توزیع شد

وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سه هزار و ۳۰۰ تن مرغ منجمد در شهرستانهای استان طی یک ماه گذشته با هدف حمایت از مصرف کنندگان و تنظیم بازار توزیع شده است.

عادت علی‌نیا اظهار کرد: با توجه به پیش بینی کاهش تولید در فروردین ماه در پی افت میزان جوجه ریزی در اسفند پارسال، با تأمین و توزیع مرغ منجمد تلاش شد در هفته آخر فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری و زمان رفع مشکل کمبود مرغ گرم، از مردم و مصرف کنندگان حمایت شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توزیع مرغ منجمد در خراسان رضوی، گفت: سه هزار و ۶۰۰ تن مرغ منجمد برای استان تأمین شده و به صورت میانگین روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در استان توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: مرغ منجمد با ۲ قیمت هر کیلوگرم ۴۳ و ۴۵ هزار تومانی عرضه می‌شود و توزیع مرغ منجمد از سردخانه‌های مشهد برای مصرف کننده به قیمت ۴۳ هزار تومان و از سردخانه دیگر شهرستانها با قیمت ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سال گذشته مجموعاً ۶ هزار و ۴۰۰ تن مرغ منجمد در استان خراسان رضوی توزیع شده است که نسبت به سال قبل از آن ۲ برابر رشد را نشان می‌دهد.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: طی یک ماه تعداد ۱۸۹ پرونده برای مراکز عمده عرضه و خرده فروشی مرغ در بازار مشهد تشکیل شده که در مراحل رسیدگی قرار دارند.

ناصر شعربافیان اظهار کرد: طی یک ماه گذشته چهار میلیارد ریال ارزش تخلف پرونده‌های مرغداران در کلانشهر مشهد است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: طی این مدت هزار و ۵۰۰ بازرسی ویژه از مراکز عمده عرضه و خرده فروشی مرغ در بازار مشهد توسط این مجموعه انجام شده است.

وی ادامه داد: در این بازرسی‌ها و رسیدگی به موارد مربوط در نهایت طی یک ماه تعداد ۱۸۹ پرونده به ارزش تخلف چهار میلیارد ریال تشکیل شده که در مراحل رسیدگی قرار دارد.

افزایش توزیع مرغ گرم در بازارهای آذربایجان‌شرقی

وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش توزیع مرغ گرم در بازار استان خبر داد و گفت: روزانه ۲۹۰ تن مرغ در استان کشتار و توزیع می‌شود.

اکبر فتحی با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه مرغ گرم وجود ندارد، میزان مصرف روزانه استان برای مرغ گرم را حدود ۲۸۰ الی ۳۰۰ تن ارزیابی کرد و افزود: روزانه حدود ۲۹۰ تن لاشه مرغ گرم کشتار شده در مراکز عرضه، توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مواقعی که مرغ گرم کمتر از نیاز روزانه استان توزیع شود، از طریق عرضه مرغ منجمد بازار را به تعادل می‌رسانیم و در ۱۰ روز گذشته نیز روزانه حدود ۲۰۰ تن مرغ منجمد وارد شبکه توزیع شده است و در این خصوص مشکلی نداشته‌ایم.

توزیع ۱۲۵ تن گوشت مرغ گرم و منجمد در لرستان

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع ۱۲۵ تن گوشت مرغ گرم و منجمد در بازار این استان خبر داد.

حسین میردریکوند از توزیع ۱۲۵ تن گوشت مرغ گرم و منجمد در لرستان خبر داد.

وی گفت: ۱۲۵ تن گوشت مرغ گرم منجمد در استان در راستای کنترل قیمت بازار مرغ توزیع شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: از این میزان ۶۵ تن گوشت مرغ گرم و ۶۰ تن گوشت مرغ منجمد بوده است.

میر دریکوند، گفت: شهروندان برای تهیه مرغ منجمد به فروشگاه‌های منتخب در شهرستان‌ها مراجعه و مرغ گرم یا منجمد مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

معاون استاندار لرستان نیز گفت: تا حدود ۱۰ روز پیش قیمت مرغ در لرستان ۶۳ هزار تومان بوده که با افزایش نرخ کشوری اکنون قیمت مرغ در استان ۶۸ هزار تومان است.

سیروس ابراهیمی اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در استان که ممکن است اوایل سال جاری با گرانی گوشت مرغ مواجه شویم این موضوع به مرکز اعلام شد و در استان به اندازه مورد نیاز جوجه ریزی شد.

نیاز سالانه کهگیلویه و بویراحمد به مرغ بسته بندی ۵۰ هزار تن است

وضعیت بازار از توزیع گوشت گرم تا منجمد/وقتی قیمت مرغ چند پا دارد!

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیاز سالانه استان به مرغ بسته بندی کشتارگاهی ۵۰ هزار تن است و در این راستا افزایش کشتارگاه در دستور کار قرار دارد.

علی معتمدی پور افزود: کشتارگاه لیشتر قادر به تأمین مرغ مورد نیاز استان بوده و نیاز استان‌های همجوار را نیز تأمین می‌کند.

وی بیان داشت: این کشتارگاه با ظرفیت ذبح و بسته بندی روزانه شش هزار قطعه مرغ گوشتی تا شش ماه آینده با سرمایه گذاری یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

معتمدی پور تصریح کرد: این طرح در تکمیل زنجیره تولید پروتئین در استان اثر مهمی دارد.

همچنین مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: نظارت بر توزیع بازار مرغ به دامپزشکی استان واگذار شده است.

قطعه بندی مرغ در تهران ممنوع است / در بحث تأمین مشکلی نداریم!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قطعه بندی مرغ را تخلف دانست و گفت: در بحث تأمین مرغ مشکلی وجود ندارد و روز گذشته در سطح تهران به مقدار یک هزار و ۲۸۷ تُن مرغ توزیع شد.

جبرئیل برادری با بیان اینکه قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه تخلف است، اظهار داشت: قطعه‌بندی مرغ نباید انجام شود.

وی از گشت مشترک سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان تهران در این خصوص خبر داد و گفت: پس از شناسایی افراد متخلف، آن‌ها را جهت برخورد به تعزیرات معرفی می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه بازار مرغ در دست مدیریت است، گفت: در بحث تأمین مرغ گرم و منجمد به اندازه نیاز فروشگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و در روز گذشته در سطح تهران به مقدار یک هزار و ۲۸۷ تن مرغ گرم و منجمد توزیع شده است و مشکلی در خصوص تأمین مرغ نداریم.

روزانه ۲۶ تن گوشت مرغ در ایلام توزیع می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام به مهر گفت: هم اکنون، روزانه ۲۶ تن گوشت مرغ در بازار استان توزیع می‌شود.

آذرنوش عموزاده اظهار کرد: در سردخانه شرکت پشتیبانی به اندازه کافی مرغ منجمد ذخیره است که در صورت نیاز روانه بازار و توزیع خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص توزیع گوشت مرغ کشتار روز نیز بیان کرد: روزانه ۲۶ تن گوشت مرغ به بازار مصرف عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام همچنین با بیان اینکه قاچاق مرغ به سایر استان‌ها یکی از عوامل اصلی کمبود مرغ در بازار است، ادامه داد: با توجه به تفاوت قیمت سایر استان‌ها با استان ایلام انتظار می‌رود از خروج مرغ جلوگیری شود.

قیمت مرغ گرم در خراسان شمالی ۷۳ هزار تومان تعیین شد

در کارگروه تنظیم بازار استان قیمت مرغ گرم در خراسان شمالی ۷۳ هزار تومان با حضور استاندار مصوب شد.

در این نشست محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی تصویب این قیمت را تعادلی و در راستای حمایت از تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    8 0
    واقعا با این افزایش چندباره تمامی قیمتها با این حقوق بازنشستگی اداره زندگی تا آخر ماه بسیار سختتر شده اگر 40 درصد هم افزایش میدادندباز هم کم بود واقعا چه میشود گفت
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    8 0
    بهتر بود مینوشتی وقتی بی عرضگی دولت مدعی انتهایی ندارد
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    3 0
    والا حکم این احتکارکننده ها اعدامه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس