رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه آغاز شد

روند اخذ رای برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، در ۱۵۶ نقطه از جهان از جمله در ۷۳ نمایندگی سیاسی این کشور در خارج و نیز در دروازه‌های گمرکی ترکیه از صبح امروز آغاز شد.

به گزارش مشرق، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور نیز در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که برای روند اخذ رای در نمایندگی سیاسی خارجی از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۸ عصر به وقت محلی آغاز شده و در تاریخ ۹ ماه مِی ۲۰۲۳ (۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) پایان می‌یابد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که روند رای‌گیری هر دو انتخابات در چهار هزار و ۶۷۱ صندوق تعیین شده در دروازه‌های گمرکی این کشور نیز از امروز تا ساعت ۱۷ روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ادامه خواهد داشت.

آناتولی همچنین گزارش داد که در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

بنا به اعلام این رسانه، شهروندان ساکن خارج ترکیه که پیش از این برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، از امروز می توانند برای انتخاب یکی از چهار نامزد ریاست جمهوری و یا شرکت در تعیین ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور با حضور در شعب تعیین شده، آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، آلمان با ۱.۵ میلیون شهروند ترکیه‌ای ساکن در این کشور بیشترین تعداد رای‌دهندگان و برزیل با ۵۸۱ رأی‌دهنده، کمترین تعداد شهروندان ترک واجد شرایط رای دادن را دارد.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، رای گیری در خارج از کشور ترکیه در روزهای ۲۰ تا ۲۴ مِی ۲۰۲۳(۳۰ اردیبهشت تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) در دفاتر نمایندگی تعیین شده انجام خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، همه صندوق‌های شعب اخذ رای در داخل و خارج از کشور ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) و پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان این کشور در خارج، با توجه به تناسب تعداد رای آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، یک هزار و ۵۹۲ نفر از اتباع ترکیه ساکن در ایران نیز می توانند از امروز با حضور در شعب تعیین شده در سفارت و کنسولگری‌ها و نیز دروازه‌های مرزی مشترک، در انتخابات ترکیه شرکت کنند.

برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا معرفی شده‌اند.

به گزارش تارنمای روزنامه جمهوریت، بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، رقابت اصلی در انتخابات پیش رو بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی و کمال قلیچداراوغلو رقیب سرسخت او جریان دارد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این دو انتخابات حساس خبر داد.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی و نشستن بر ۶۰۰ کرسی مجلس ملی ترکیه، ۳۶ حزب واجد شرایط حضور در رقابت بودند که تا پایان مهلت قانونی، ۲۶ حزب نامزدهای خود را معرفی کردند و نامزدهای ۲۴ حزب در فهرست نهایی جای گرفت.

«احمد ینر» همچنین اعلام کرد که در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه ۱۵۱ نامزد مستقل نیز حضور دارند.

بررسی فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ۱۶ نفر از اعضای کابینه اردوغان در شهرهای مختلف این کشور نامزد انتخابات پارلمانی شده‌اند و حزب نیک(خوب) نیز در ۹ استان از ۸۱ استان این کشور نامزدی معرفی نکرده است.

همچنین در این رقابت‌های انتخاباتی، حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها نیز که در مجلس کنونی ترکیه ۶۷ کرسی دارد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان این کشور به شمار می رود، به خاطر بیم از انحلال، فهرست انتخاباتی خود را در قالب حزب چپ و سبزها معرفی کرده است تا در صورت انحلال، کرسی‌های مجلس مناطق کردنشین ترکیه را از دست ندهد.

بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته است، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    چرا پس کلی پایگاه نظامی امریکا داخل خاک تذکیه هست استعمار امریکا
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    انشاءالله پیروزی کمال قلیچدار
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    روزشمار سقوط اردوغان آغاز شده این طاغی عثمانی به زباله دان تاریخ می رود .
  • مهدی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    21 5
    خدا کنه اردوغان نشه کمال قلیچدار اوغلو بشه چون یک ترکیه ضعیف به نفع تمام همسایگانش هست چون ترکیه رو به بی ثباتی بره دیگه از اشغال و تهدید همسایگانش دست برمیداره دیگه تفکر نئوعثمانیسم رو میذاره کنار سالها میره دنبال نخود سیاه این زلزله و این رکود اقتصادی ترکیه واقعا کار خدا بود خدایا دمت گرم بشدت این دو واقعه ترکیه رو ضعیف کرد و اگر انتخابات به سمت جریان لائیک یعنی قلیچدار اوغلو پیش بره کلا ترکیه میره هوا
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      عجب آشی بار گذاشتی شما !!!
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      لعنت بر افکار فاشیست پرور از بدبختی دیگران لذت میبره
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    مرگ بر ترکیه
  • TW ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    انشالله که سبب خیر باشد برای ملت تورک و خاری باشد بر چشمان حامیان وحشیگری و تروریسم و بردگان روس
  • US ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    یاشاسین ترکیه....ترکيه قدرتمند باعث افتخار ما ترک ها هست
  • محمد IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    ترکیه مسیر پیشرفت رو پیدا کرده و مهم نیست چه کسی پیروز انتخابات شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس