کد خبر 1483516
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰

لوله‌ها به منظور انتقال مواد مختلف، ساخته می‌شوند. ابعاد و جنس هر کدام نسبت به کاربردی که دارند متفاوت است. به عنوان مثال، مواد اولیه لوله‌ای که قرار است آب را منتقل نماید با لوله‌ای که وظیفه انتقال گاز را به عهده دارد، تفاوت‌هایی دارد. در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ و تفاوت‌های لوله فلزی و لوله پلیمری (لوله پلی اتیلن) را شرح دهیم و با کاربرد آن آشنا شویم. لازم به ذکر است قیمت لوله فولادی با لوله‌های پلیمری متفاوت بوده که از طریق مراجع معتبر قابل پیگیری هستند؛ با این حال تفاوت قیمت این دو نوع لوله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی لوله فولادی(لوله فلزی)

لوله فولادی یا فلزی حالت استوانه‌ای دارد، دو سمت آن باز و سطح مقطع آن به صورت دایره‌ای است. این لوله‌ها توخالی هستند و همانطور که از نامشان پیداست از فولاد ساخته شده‌اند. کاربرد وسیع آن‌ها را در صنایع مختلف، نمی‌توان نادیده گرفت؛ لوله‌های فولادی تنها برای منتقل نمودن سیالات، مایعات و گازها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند! حتی انتقال جامدات (انتقال مواد پودری یا گرانول به روش فشار هوا) نیز با این لوله‌ها امکان‌پذیر است.

دو نوع مرسوم این لوله‌ها، با درز یا بدون درز در بازار وجود دارد که نسبت به دیگر انواع لوله‌، کاربرد بیشتری دارند. لوله‌ها، بسته به نوع کاربرد در دو طول 12 یا 6 متر، تولید می‌شوند؛ اما اغلب برای خطوط انتقال از لوله‌های 12 متری استفاده می‌شود. هرچقدر این لوله‌ها دارای ضخامت بیشتری باشند و با کیفیت بالاتری تولید شده باشند در مدت زمان کوتاه‌تری حجم قابل توجهی از مواد را منتقل کرده و هزینه خرید و هزینه نصب را جبران خواهند کرد.

معرفی لوله پلی اتیلن (پلیمری)

لوله‌های پلی اتیلن polyethylene Pipe از جمله لوله‌های بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند. برای اولین بار در سال 1950 تولید شدند و به دلیل مزایای بسیار زیادی که داشتند، لوله‌های پلی اتیلن، جای لوله‌های آهنی را گرفتند و شغل لوله کشی که از مشاغل پر درآمد بود، با روی کار آمدن لوله پلاستیکی، رونق خود را از دست داد. اکنون لوله‌های پلیمری با ضمانت‌نامه‌های بیست یا سی ساله به فروش می‌رسند.

مواد تشکیل دهنده پلی اتیلن، ضریب کشش لوله را افزایش می‌دهد، به همین دلیل استحکام بالایی دارند. به طور کلی، مقاومت زیاد، میزان رسوب پذیری اندک، شرایط استاندارد، وزن کم، سهولت در جابجایی، نصب آسان، تحمل بالا در برابر فشار، مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و مواردی از این قبیل باعث شده تا لوله گالوانیزه، کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. البته در بسیاری از موارد بهترین گزینه، استفاده از انواع لوله آهنی یا لوله‌های گالوانیزه است.

تفاوت قیمت لوله فلزی و پلی اتیلن

مواد اولیه، میزان مقاومت و قطر لوله از جمله موارد تعیین کننده قیمت انواع لوله‌های فلزی و پلی اتیلن هستند. اما به طور کلی در بسیاری از موارد اگر از لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده شود، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند. در بخش زیر قصد داریم شما را با تفاوت قیمت لوله فلزی و پلی اتیلن آشنا کنیم:

  1. به هر حال ممکن است لوله‎‌های پلی اتیلن، پس از سال‌ها بنا به دلایلی نیاز به تعمیرات یا تعویض داشته باشند، هزینه تعمیر و تعویض این لوله‌ها نسبت به نوع فولادی یا گالوانیزه بسیار کمتر است.
  2. به دلیل عایق‌بندی بسیار خوب لوله‌های پلی اتیلن، اتلاف انرژی به حداقل می‌رسد و همین موضوع منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد.
  3. برای نصب لوله‌های فولادی به یکدیگر، اقدامات جوشکاری لازم است، که خود به تنهایی می تواند هزینه بالایی داشته باشد. اما لوله‌های پلی اتیلن به راحتی قابل اتصال هستند.
  4. هزینه حمل و نقل لوله‌های پلی اتیلن نسبت به لوله‌های فولادی کمتر است. زیرا وزن کمتری دارند و به راحتی قابل انتقال هستند.
  5. لوله‌های فولادی در بلند مدت یا کوتاه مدت (نسبت به مواد اولیه استفاده شده در آن‌ها) عاقبت دچار زنگ زدگی خواهند شد، اما اگر از لوله‌های پلی اتیلن استفاده شود، با مجاورت کنار سیالات زنگ نمی‌زنند.

برترین تولیدکنندگان لوله فولادی

کارخانه‌های مختلفی در سطح کشور به تولید انواع لوله مشغول هستند. در ادامه تعدادی از برترین کارخانجات لوله فولادی را برای شما لیست کرده‌ایم تا با تولیدکنندگان بزرگ این صنعت آشنا شوید. لازم به ذکر است اغلب این تولیدکنندگان در اصفهان، مرکزی و تهران، مستقر هستند.

  • شرکت لوله و پروفیل سپنتا
  • کارخانه لوله کچو
  • کارخانه لوله کیهان
  • کارخانه لوله یاران
  • مجموعه لوله سازی سدید
  • مجموعه نورد و لوله صفا
  • کارخانه نورد و پروفیل ساوه
  • جهان پروفیل پارس
  • کارخانه لوله‌سازی دقیق کاوه ایرانیان
  • مجموعه صنعتی درپاد تبریز
  • کارخانه لوله و پروفیل آرایاوا
  • شرکت فولاد پروفیل مشهد
  • مجموعه نورد و لوله سمنان
  • کارخانه لوله سازی اهواز

جمع بندی

هنوز هم در اغلب خانه‌های قدیمی لوله‌های فولادی را ‌مشاهده می‌کنیم. اما در ساختمان‌های جدید، برای انتقال گاز و مایعات از لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌شود. این لوله‌ها نه تنها مقرون به صرفه هستند، بلکه دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نخواهند شد. البته که لوله‌های فولادی هنوز به طور کامل، کنار نرفته‌اند و در بسیاری از صنایع، تنها انتخاب برای انتقال گاز، مایعات و حتی جامدات (مواد پودری) هستند. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس