زلزله در رسانه های آمریکا؛ اخراج مجریان فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان و یک مدیر اجرایی

خبر اخراج "تاکر کارلسون" مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان و "دان لمون" مجری  شبکه سی ان ان وابسته به دموکرات ها در رسانه های آمریکا جنجال برانگیز شد.

یه گزارش مشرق، شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که تاکر کارلسون مجری پربیننده این شبکه به کار خود پایان داده است.فاکس نیوز هیچ توضیحی برای اخراج کارلسون ارائه نکرد و گفت که آخرین برنامه «تاکر کارلسون امشب» جمعه گذشته پخش شد.

در عرض چند ثانیه پس از اعلام اخراج کارلسون، ارزش سهام شرکت فاکس ۴ درصد کاهش یافت. اخراج این مجری از شبکه فاکس نیوز کمتر از یک هفته پس از آن اتفاق می افتد که این شبکه با پرداخت ۷۸۷ میلیون دلار برای حل و فصل دعوای حقوقی با شرکت "دومینیون وتینگ سیستمز" Dominion Voting Systems به دلیل پخش ادعاهای دروغین شبکه فاکس پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به توافق رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت که کارلسون همچنین اخیراً در شکایتی علیه یک تهیه کننده سابق فاکس نیوز گفته بود این شبکه محیط کار ظالمانه و زن ستیزانه ای دارد.

بر اساس این گزارش، شکایت های مختلف و نظریه های سیاسی کارلسون درباره روسیه و حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا در سال های اخیر در فاکس نیوز مشهور شده و بر سیاست جمهوری خواهان تاثیر گذاشته بود.

کارلسون که در اوایل کار خود در CNN و MSNBC کار می کرد، پس از جایگزینی بیل اوریلی در سال ۲۰۱۶، به سرعت به محبوب ترین شخصیت فاکس تبدیل شد.

کارلسون از محبوبیت بالایی میان حافظه کاران و جمهوریخواهان آمریکا برخوردار است و برنامه‌های او به مسائلی چون مهاجران غیرقانونی، جرایم، مسائل نژادی و جنسیتی می‌پرداختند.

لحن خاص او در مورد شخصیت های بزرگ آمریکا، مخاطبان عمدتا محافظه‌کار فاکس نیوز را به خود جلب و حتی موضوع تبدیل وی به یک شخصیت سیاسی را مطرح کرده بود.

در اوایل سال جاری، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به کارلسون دسترسی انحصاری به فیلم های امنیتی مربوط به حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را داد. وی سپس در برنامه خود اینگونه نتیجه گیری کرد: «فیلم‌ها، شورش یا حمله در حال وقوع را نشان نمی‌دهند». تفسیر او از سوی بسیاری از جمله میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کارلسون همچنین صراحتا حمایت آمریکا از اوکراین را زیر سوال برده است. وی در یکی از برنامه های خود گفت: "باید از خود بپرسیم واقعاً این حمایت در مورد چیست؟ چرا ما از پوتین تا این حد متنفریم؟ آیا پوتین تا به حال ما را نژادپرست خطاب کرده است؟ آیا پوتین ما را به دلیل مخالفت با وی تهدید به اخراج کرده است؟ آیا او همه مشاغل طبقه متوسط را در شهر من به روسیه فرستاده است؟

شرکت دومینیون مدعی شده بود که برخی از برنامه‌های فاکس به دروغ ادعاهایی مبنی بر تقلب در انتخابات را منتشر کرده‌اند و این تقلب به ضرر دونالد ترامپ بوده است.

اولین جلسه دادگاه شکایت غول تکنولوژی دومینیون از شبکه خبری فاکس نیوز به اتهام افترا زدن، با توافق دو طرف لغو شد و فاکس نیوز موافقت کرد که ۷۸۷میلیون ۵۰۰ هزار دلار یعنی معادل نیمی از خسارت مورد درخواست شرکت دومینیون را بپردازد تا به اتهام ترویج دروغ تقلب در انتخابات محاکمه نشود.

به گزارش رسانه ها، شرکت دومینیون که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های شمارش رای در آمریکاست قراربود دیروز شبکه خبری فاکس نیوز را به دلیل ادعاهای دروغش درباره تقلب انتخاباتی و نقش این شرکت در آن به دادگاه ببرد.

این شرکت خواستار پرداخت ۱.۶ میلیارد دلار غرامت از سوی شبکه خبری فاکس نیوز شده بود. محافظه‌کاران و دوستان انتخاباتی دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ادعا کردند که شرکت دومینیون با هدف جلوگیری از انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری دستگاه‌های شمارش رای خود را دستکاری کرده‌ است. ادعایی که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا نیز بدون ارایه هیچ مدرکی به آن دامن زد.

اخراج مجری سی ان ان پس از ۱۷ سال

همزمان با اخراج مجری شبکه فاکس نیوز، "دان لمون" مجری خبری شبکه سی ان ان آمریکا نیز که ۱۷ سال برای این تلویزیون کار می‌کرد، اخراج شد؛ اقدامی که با استقبال دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل مواجه شد.

دان لمون در حساب کاربری خود در توییتراعلام کرد امروز دوشنبه از طریق مدیر برنامه‌هایم مطلع شدم که سی.ان.ان به کارم پایان داده است. متعجب شدم.

وی افزود: فکر می‌کردم بعد از ۱۷ سال کار کردن در سی.ان.ان فرد بانزاکتی در مدیریت این شبکه وجود داشته باشد که مستقیما این خبر را به من بدهد.

او نوشت: هیچ وقت هیچ نشانه‌ای به من داده نشد که نمی‌توانم به کارهایی که دوست داشتم در شبکه ادامه دهم. واضح است که مسائل بزرگتری در بازی وجود دارد.

در پی این اظهارات لمون، شبکه سی ان ان با قدردانی از زحمات او در طول ۱۷ سال گذشته اعلام کرد که اظهارات لمون "نادرست" است .به او "فرصتی برای ملاقات با مدیران پیشنهاد شد، اما در عوض بیانیه‌ای در توییتر منتشر کرد."

سی.ان.ان و لمون در اظهارات و بیانیه‌های خود به دلایل این اخراج اشاره نکردند. لمون اوایل سال جاری میلادی به دلیل اظهاراتش در مصاحبه با نیکی هیلی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جنجال برانگیز شده بود.

هیلی در این مصاحبه گفته بود افرادی که بالای ۷۵ سال سن دارند باید سلامت روانی خود را اثبات کنند.لمون درباره هیلی گفته بود که وی در اوج نیست و اوج یک زن در دهه ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ زندگی وی است. لمون بعدا بخاطر این اظهارات عذرخواهی کرد.

هیلی در واکنش به اخراج لمون از سی ان ان در توئیتی نوشت: یک روز خوب برای همه زنان، در هر جایی که هستند. ترامپ نیز از اخراج لمون استقبال کرد و در شبکه اجتماعی خود "تروث سوشیال"نوشت: تنها سوال من این است که چرا [اخراج وی] دیر انجام شد.

نشریه ورایتی اوایل آوریل در گزارشی نوشت که لمون در گذشته نیز در پخش زنده اظهارات توهین‌آمیز دیگری در مورد زنان انجام داده و رفتار نامناسبی با همکاران زن خود در سی‌ان‌ان داشته است.

برخی رسانه های آمریکایی نیز گزارش داده که در هفته های اخیر، مدیران سی ان ان متوجه شده بودند که برخی از میهمانان تمایل نداشتند با لمون روی آنتن ظاهر شوند، و تحقیقات نشان داده بود محبوبیت او نزد مخاطبان کاهش یافته است.

اخراج مدیر اجرایی ان بی سی یونیورسال

همزمان رسانه های آمریکایی اعلام کردند جف شل، مدیر اجرایی ان‌بی‌سی یونیورسال، یکی از بزرگترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی آمریکا، به دلیل داشتن "روابط نامناسب" با یکی از کارمندان زن در این شرکت، روز یکشنبه به وقت محلی مجبور به کناره گیری از مقامش شده است. او پس از آن ناگزیر به کناره‌گیری شد که این شرکت تحقیقاتی را درباره این رابطه انجام داد.

جف شل در بیانیه ای مدعی شد: واقعا متاسفم که همکارانم را ناامید کردم. رابطه نامناسبی با یک زن در شرکت داشتم که عمیقا متاسف هستم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس