کد خبر 1482925
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
آتش نشانی

تجهیزات امدادی داخل ماشین‌های آتش نشانی مثل جعبه ابزار و تبر و... بیمه سرقت نیستند و امدادگران باید در صورت سرقت وسایل، خسارت را از جیب خود بپردازند.

به گزارش مشرق، چند روز پیش، یک مرد در تهران، در حالی که آتش‌نشانان در حال امدادرسانی بودند، از بالا بودن کرکره ماشین آتش‌نشانی استفاده و جعبه ابزار امدادی آتش‌نشانی را سرقت کرد و متواری شد و همزمان دوربین خانه همسایه، فیلم لحظه این سرقت را ضبط کرد.

این خبر تنها گفتن از سرقت یک جعبه ابزار نیست. گفتن از سرقت از ماشین آتش‌نشانی هنگام عملیات است که در آن شرایط نیاز به جعبه ابزار خواهد داشت. رباینده عملی را مرتکب شده است که نشانگر ضعف نهادهای اجتماعی و فرهنگی جامعه در پرورش انسان‌هایی به دور از ارتکاب جرایمی چنین سیاه است. شرایط اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد نیز در ارتکاب چنین جرایمی دخیل هستند. اما همیشه گفته شده فقر هر چقدر هم باشد، اگر تربیت اجتماعی درست باشد، آمار سرقت و خشونت، بحرانی نمی‌شود.

تصور کودکی در آتش و جعبه ابزار آتش نشانان که دزدیده شد

این سرقت جعبه ابزار از ماشین آتش‌نشانی از تلخ‌ترین سرقت‌ها است زیرا، تصور کنید خانه‌ای آتش گرفته و کودکی در میان شعله‌های آتش گرفتار است. نیروهای امداد آتش‌نشانی به محل رسیده‌اند، از پنجره وارد خانه می‌شوند. کودک از ترس وارد اتاقی شده، در را قفل کرده (به خیال اینکه آتش از در قفل شده وارد اتاق نمی‌شود) اما دچار دود گرفتگی شده و از هوش رفته است. آتش‌نشانان باید در را باز کنند. به سمت ماشین و تجهیزات می‌دوند اما، قبل از آنها یک نفر در شلوغی فضا و در نبود آتش‌نشانان که در حال امدادهای اولیه هستند، جعبه ابزار را از داخل ماشین آتش‌نشانی دزدیده و رفته است...

شعله‌های آتش صبر نمی‌کنند تا خودروی کمکی، جعبه ابزار بیاورد و جان کودک از دست می‌رود.

شاید بهت زده شوید اگر بدانید که این نوع سرقت‌ها در ایران و جهان به تعداد زیادی رخ داده است اما به حتم شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که تجهیزات داخل ماشین‌های آتش‌نشانی در تهران (جعبه ابزار، تبر و شیلنگ و...) بیمه سرقت نیستند و فردی که اقدام به دزدی از ماشین آتش‌نشانی می‌کند ضمن به خطر انداختن جان و مال هموطن خود به نیروهای امداد آتش نشانی نیز خسارت وارد می‌کند زیرا آن تیم امداد باید بخش اعظم پول وسیله سرقت شده را از جیب خود بپردازند. آتش نشانان می‌گویند:«تجهیزات بیمه سرقت نیستند و اگر مفقود شوند یا صدمه ببینند در کمیسیون خسارت بررسی می‌شود.پس از بررسی کمیسیون خسارت بخشی یا عمده‌ای از هزینه‌های مربوط به خسارت را از حقوق متصدی آن وسیله کسر می‌کنند.ضمن اینکه جایگزینی آن لوازم مفقود شده هم بسیار زمانبر خواهد بود.»

این شرایط باعث شده است که در اکثر تیم‌های عملیاتی، فرد کاردار که کنار ماشین آتش نشانی برای دقت به عملکرد پمپ آب و وسایل دیگر مستقر است، چشمانش مدام در حال رصد تجهیزات هم باشد تا مبادا سرقتی صورت بگیرد.

سید جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در این خصوص گفت: «تجهیزاتی مثل جعبه ابزار ماشین‌های آتش‌نشانی بیمه سرقت نیستند. سازمان همه سعی خود را می‌کند که در صورت سرقت خسارت مالی زیادی به متصدی نگهداری از آنها وارد نشود اما بخشی از خسارت را نیز آن شخص باید پرداخت کند.» سخنگوی آتش نشانی تهران تأکید کرد: «طبق مقررات نظمی، تجهیزات امدادی در بخشی از خودرو قرار دارد که با کرکره بسته می‌شود. نیروی کاردار عملیات وقتی آتش‌نشانان به محل می‌رسند در کنار خودرو قرار دارد و تیم هر ابزاری را می‌خواهد تا رسیدن به خودرو از او درخواست می‌کند و کاردار با بالا بردن کرکره می‌تواند وسیله را آماده تحویل به نیروی امدادی در عملیات کند و سپس کرکره را دوباره ببندد.

تیم عملیاتی با وجود اینکه باید سرعت و تمرکز داشته باشند طبق مقررات عملیات، لزوم رعایت نظم نیز جزو واجبات اصول کارشان است. کمیسیون تعیین خسارت به تمام شرایط عملیات دقت می‌کند و همیشه سعی بر این بوده که با توجه به موقعیت و حساسیت عملیات به تعیین خسارت‌های این‌گونه برای تیم حاضر در عملیات توجه شود.»

سخنگوی آتش نشانی تهران ادامه داد: «با وجود اینکه ماشین‌های آتش نشانی بیمه بدنه هستند اما اگر خودرو در مسیری غیر از حرکت برای رسیدن به محل حادثه، تصادف کند، پرونده این نوع تصادف‌ها نیز در کمیسیون تعیین خسارت سازمان بررسی می‌شود و راننده باید پاسخگو باشد.

اما به حتم تعیین بیمه تجهیزات ماشین‌های آتش‌نشانی نیز می‌تواند مدنظر سازمان قرار گیرد اما وجود بیمه دلیل بر این نمی‌شود که نیروها از نظم و رعایت اصول مراقبت از تجهیزات دوری کنند.»

ملکی در مورد پرونده سرقت جعبه ابزار از ماشین آتش‌نشانی نیز گفت: «با توجه به وجود فیلم سرقت، بخش حقوقی سازمان در حال پیگیری برای شناسایی سارق از طریق مراجع انتظامی و قضایی است.»

سرقت‌هایی از جنس ناجوانمردی

افرادی که اقدام به سرقت از خودروهای امدادی می‌کنند باید بدانند که تنها یک سرقت مرتکب نمی‌شوند، چرخه کمک را دچار اختلال می‌کنند.

هنگامی که دستگاهی از آتش نشانی یا آمبولانس به سرقت می‌رود، توانایی یک بخش برای ارائه بموقع و مؤثر خدمات ایمنی عمومی به خطر می‌افتد.

برای ادارات آتش نشانی در همه جهان بسیار مهم است که پرسنل خود را آموزش دهند و بهترین شیوه‌ها را برای جلوگیری از سرقت یا سایر سوء‌استفاده ها از وسایل نقلیه و تجهیزات امدادی را برایشان داشته باشند.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    5 3
    تا دیروز مشهد بود این بار تهران. مشهد و تهران شهر گل و بلبل است
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      در همه کشورها و شهرها و محلات افراد بی وجدان و حرامخوار و حرامی وجود دارد . سرقت طلا و گوشی موبایل و پول و... از مجروحان حوادث و زلزله و سیل .سرقت از عوامل اورژانس و اتش نشانی و امدادگران اکثرا کار معتادهات که از انسانیت خارج میشوند و از کسانی که زن و دختر و ناموس خود را میفروشند انتظاری نیست چون انسان نیستند
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      مشرق این دوتا عتیقه را نگه دار"هوشی"و"بشار"دوتاشون به درد هم میخورند..
  • هوشنگ IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    2 7
    برو یقه دزدان بیت المال را بگیر چطور دزدی از یک ماشین آتش نشانی ناجوانمردیه اما غارت بیت المال که ۸۵ میلیون ایرانی در این گرانی به آن نیازمندن ناجوانمردی نیست
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      توخیلی حقیر و پستی و قطعا بتونی از هر جایی می دزدی!! مگر میشه به بهانه دزدی فلان مردک سیاستمدار بیاییم النگوی کودک را بدزدیم یا موادفروشی کنیم؟؟؟ از نظر بیما اجتماعی مثل تو بله میشه چون انسان های فاسد همواره دنبال توجیه فساد و دزدی و جنایت خود هستند و توجیهات تو در ماله کشی سرقت از خودروهای آتش نشنانی هزاران برابر وقیحانه تر از توجیهات ماله کش های سیاسی و اصحاب قدرت است ننگت باد "هوشنگ" کذایی
    • هموطن GB ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      افرین به این هوش و ذکاوت و قوه تعقل شما. آدم نادان، هر چیزی به جای خود، اگر اختلاس و رانت اتفاق میافتد دلیل نمیشود که کار دزدی از ماشین امداد و آتش‌نشانی را توجیه کنید. اتفاقا این عمل بسیار حس بد و نا امنی را تشدید می‌کند.‌ همانطور که دزدی موبایل ۲ میلیون تومتی،بیشتر از دزدی موبایل گرانقیمت ۵۰ میلیون تومنی حس تا امنی را ایجاد میکند.
  • هوشنگ IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 7
    کار دزدان بیت المال اوج ناجوانمردیه برو پولش رو از دولت رئیسی بگیر البته اگر بتونی حقت رو از دزدان بیت المال بگیری خخخخخخخ
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      1 0
      هوشنگ مشنگ هوش هنگ تو خیلی هوشنگی
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      گند ۸ سال حسن کلید تو ۲ سال پاک نمی‌شه
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      جوانمرد روز قیامت باید پاسخ تهمتها رو بدی! متوحهی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس