کد خبر 1482725
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
باب مندز

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بار دیگر بر مخالفت خود با فروش جنگنده‌های «اف-16» به ترکیه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بار دیگر بر مخالفت خود با فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه تاکید کرد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» سناتور «باب منندز» گفت: «من همچنان مخالف فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه هستم.»

وی افزود که کنگره برای ارتقای سامانه‌های موشکی اف-۱۶ ترکیه چراغ سبز نشان نداده، بلکه برای وسایل ارتباطی چراغ سبز نشان داده است. اشاره او به قرارداد اخیر ۲۵۹ میلیون دلاری با ترکیه برای ارتقاء نرم افزارهای اویونیک جنگنده‌های اف-۱۶ بود.

منندز در پاسخ به سئوالی در مورد چشم انداز روابط یونان و ترکیه پس از انتخابات دو کشورگفت که این امر به «نتایج انتخابات» بستگی دارد. او افزود که دولت یونان می‌خواهد در صلح با ترکیه زندگی کند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در مصاحبه با روزنامه «ملیت» با اشاره به مذاکرات با آمریکا برای ارتقای جنگنده‌های اف-۱۶، گفت: «مذاکرات ادامه دارد و وزارت دفاع آمریکا از ابتدا بسیار صادق بوده است. ما درخواست را انجام دادیم و گفتیم برای ۴۰ هواپیما و بیشتر قطعات یدکی می‌خواهیم و منتظر حمایت شما هستیم» (جزئیات بیشتر).

این گزارش حاکیست، در آوریل ۲۰۲۱، ایالات متحده، ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۴۰۰» از روسیه، از برنامه اف-۳۵ اخراج کرد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اواخر آن‌ سال اعلام کرد که واشنگتن به ایالات متحده پیشنهاد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ به جای جنگنده‌های اف-۳۵ را داده است که یک نسل قبل از جنگنده‌های اف-۳۵ هست.

کنگره آمریکا در حال بحث است تا در لایحه بودجه دفاعی سالانه آمریکا برای سال ۲۰۲۳ محدودیت‌های فروش جنگنده‌های آمریکایی را بگنجاند و وزارت خارجه آمریکا نیز تلاش می‌کنند اعضای کنگره را متقاعد کند که این قراردادها در راستای منافع واشنگتن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    2 7
    با این وضع ترکیه نمی تواند جنگنده KF-X از کره جنوبی بخرد و با نام TF-X در ترکیه مونتاژ کند و ادعا کند جنگنده نسل پنجم ساخته است. چون موتور و اویونیک جنگنده KF-X کره جنوبی از آمریکا خریداری می شود و خود جنگتده هم تحت لیسانس شرکت لاکهید مارتین آمریکا در کره جنوبی ساخته می شود.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      6 2
      چه خوشت بیاد چه نیاد ترکیه از ایران چندین سال جلو افتاده، حالا آدم های احمق مثل تو که فقط میخوان ترکیه رو کوچیک جلو بدین، ایران بدون نفت بعد 2030 رو هم خواهیم دید
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 2
    خوب میکنی بفروش به ایرانی اسلامی اسرائیلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس