کد خبر 1481402
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
آمریکا: توافق ایران و عربستان لحظه‌ای بسیار مهم است

یک مقام آمریکایی گفت نزدیک توافق جدید میان ایران و عربستان سعودی را «لحظه‌ای بسیار مهم» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «باربارا لیف»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک توافق جدید میان ایران و عربستان سعودی را «لحظه‌ای بسیار مهم» توصیف کرد.

لیف در مصاحبه‌ای با نشنال گفت توافق میان ایران و عربستان، «تنش‌زدایی است نه مصالحه یا صلح.» او در ادامه گفت: «این توافق برای احیای رابطه‌ای صورت گرفت که تا زمان حوادث ژانویه وجود داشتند.»

این مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «اما به نظر می‌رسد این توافق نشانه‌ای از حرکت به سمت تنش‌زدایی‌های گسترده‌تر باشد.»

مقام‌های دولت آمریکا در محافل علنی از توافق ایران و عربستان سعودی حمایت کرده‌اند. با وجود این، برخی گزارش‌ها حاکی است اعضای دولت «جو بایدن» در محافل پشت‌پرده نارضایتی‌هایشان را از آن، به ویژه از اینکه توافق با تسهیل‌گری چین انجام شده ابراز کرده‌اند.

لیف مدعی شد از زمانی که دولت جو بایدن روی کار آمده «چه در محافل علنی و چه در محافل خصوصی از تنش‌زدایی حمایت کرده‌اند.»

وی همچنین ادعا کرد که آمریکا فعالانه سعودی‌ها را به تعامل با ایرانی‌ها ترغیب کرد. او گفت: «بعد از بیش از دو سال تلاش به نظر می‌رسد که ان لحظه فرا رسیده است.»

مقام آمریکایی اضافه کرد که قبل از دیدار مقام‌های ایران و عربستان سعودی در پکن چندین دور گفت‌وگو در بغداد و مسقط انجام شده بود.

او در ادامه تأکید کرد: «ما فکر می‌کنیم که این اتفاق بسیار خوبی است، اگر-و این یک اگر بزرگ است- ایران به این تعهدات پایبند بماند. در آن صورت، این توافق گشایش خواهد بود و گشایش بسیار قابل‌توجهی خواهد بود.»

بسیاری از کارشناسان حصول توافق میان ایران و عربستان در پکن، پایتخت چین را نشانه‌ای از کاهش نفوذ آمریکا و سرآغاز دوران جدیدی از روابط بین‌المللی دانسته‌اند.

باربار لیف، همانند سایر مقام‌های دولت بایدن تلاش کرده این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهد. او گفت چین تنها میزبان این توافق بوده نه عامل تسهیل‌گر آن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    8 0
    زر مفت زده نه تنها راضی نیستند حتما کارشکنی هم خواهند کرد هر چه همگرایی در کشوزهای منظقه ضعیف تر باشه کشورهای عرب منظقه با امریکا و غرب رفیقتر خواهند بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس