کد خبر 1479390
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
دادگاه

اگرچه بنابر نظر پزشکان قانونی امکان قصاص چشم وجود نداشت اما دزد خشن به مجازات های سنگین محکوم شد.

به گزارش مشرق، دزد ۲۲ ساله ای که هنگام دستبرد به النگوهای یک بانوی فروشنده، او و شوهرش را هدف ضربات چاقو قرار داده و چشم زن را کور کرده بود درحالی به مجازات سنگین محکوم شد که پزشکان قانونی امکان قصاص چشم را منتفی دانستند.

ساعت ۶ بعد از ظهر نهم خرداد سال گذشته بود که سارق جوان وارد فروشگاه لباس زنانه شد. بانوی فروشنده که تصور نمی کرد دزدی خطرناک مقابلش قرار گرفته است به سمت مشتری خود رفت. دزد خشن در حالی که چاقو را زیر پیراهنش مخفی کرده بود خود را خریداری جا زد که قصد دارد برای همسرش لباس بخرد! او که نقشه ای هولناک را در سر می پروراند گوشی تلفن خودش را به فروشنده داد تا از لباسی که انتخاب کرده بود عکس بگیرد که تصویر لباس را برای همسرش بفرستد!

در این لحظه وقتی زن جوان پس از گرفتن عکس به سوی مشتری خود بازگشت ناگهان وحشت سراسر وجودش را فرا گرفت؛ چرا که پسر ۲۲ ساله با چاقویی که در دست داشت به سمت او حمله ور شد و ضرباتی را بر سر و پیکر زن فرود آورد ولی زن جوان هم دست او را گرفت و رهایش نکرد. مشتری قلابی همچنان ضربات چاقو را بر شکم و اندام زن وارد می کرد که النگوهایش مچاله شد ولی سارق در آن شرایط نمی توانست آن ها را سرقت کند. در حالی که بانوی فروشنده خون آلود کف مغازه افتاده بود ناگهان عروس او وارد فروشگاه شد و با مشاهده سارق جیغ کشید.

زن مذکور در حالی که فریاد می زد به«پلیس زنگ بزن!» دزد چاقوکش با حمله به طرف عروس جوان از فروشگاه خارج شد اما در همین لحظه همسر فروشنده از راه رسید و با دزد خطرناک گلاویز شد. سارق ۲۲ ساله که دیگر برای فرار از چنگ آن ها، دست به هر اقدام هولناکی می زد، شوهر فروشنده را هم هدف ضربات چاقو قرار داد و او را نیز به شدت زخمی کرد ولی مرد مذکور او را رها نمی کرد تا این که پلیس شهر «نقاب» از راه رسید و بدین ترتیب حلقه های قانون بر دستان دزد خشن گره خورد.

با انتقال مجروحان به مرکز درمانی، مشخص شد که چشم راست «ف- ح» (فروشنده) به شدت آسیب دیده و بینایی خود را از دست داده است. مدتی بعد وقتی مراحل درمانی زوج مذکور طی شد و آن ها بهبودی نسبی خود را به دست آوردند، پرونده سارق خطرناک از نقاب به مشهد ارسال شد و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع در شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد رسیدگی قضایی قرار گرفت.در جلسات دادگاه که به ریاست قاضی هادی دنیا دیده برگزار شد، دزد ۲۲ ساله مقابل میز عدالت نشست تا به سوالات تخصصی قضات با تجربه دادگاه پاسخ دهد اما او برای رهایی از مجازات به داستان سرایی پرداخت و چنین وانمود کرد که به خاطر توهین فروشنده در چند سال قبل، قصد ترساندن او را داشته است!

متهم این پرونده که اکنون در برابر قضاتی با تجربه قرار گرفته بود زمانی که از نگاه های معنی دار قضات متوجه شد آن ها داستان سرایی هایش را باور نمی کنند و او فقط قصه هایی خنده دار و باورناپذیر بازگو می کند، در نهایت لب به اعتراف گشود و حقیقت ماجرای زورگیری را فاش کرد. او این بار پس از تفهیم اتهام مشارکت در شروع به سرقت مقرون آزار و ایراد صدمه عمدی با سلاح سرد، گفت: چاقویی را به قصد ارتکاب سرقت از منزل خواهرم برداشتم و به مغازه «ف- ح» (شاکی) رفتم.

وقتی دیدم درون فروشگاه تنهاست ماسکم را پایین دادم ولی با یکدیگر درگیر شدیم من با چاقو به او ضربه زدم وقتی هم قصد فرار از آن جا را داشتم ناگهان مردی به در مغازه رسید و مرا گرفت. من با برنامه ریزی قبلی این کار را کردم و معتاد هم نیستم اما موفق به سرقت نشدم ودفاع دیگری نیز ندارم! و جرم خود را می پذیرم...

پس از پایان جلسات محاکمه که در حضور وکلای مدافع دو طرف پرونده برگزار شد، قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی وارد شور شدند و با توجه به محتویات پرونده، گزارش های کارشناسی پزشکان قانونی و اقاریر متهم در جلسات دادگاه، رای خود را صادر کردند.

براساس این رای که به امضای قاضی دنیادیده (رئیس دادگاه) رسیده، متهم (مهدی- الف) به تحمل ۱۵ سال زندان و پرداخت دیه بسیار سنگین ظرف یک سال محکوم شده است اما دادگاه با توجه به نظر کارشناسی پزشکان قانونی و با وجود تقاضای شاکی برای قصاص چشم، نظر پزشکان را برای فراهم نبودن شرایط قصاص تایید کرد و رای به پرداخت دیه داد. این درحالی است که قضات دادگاه علاوه بر محکومیت سنگین پرداخت دیه توسط متهم، صندوق جبران خسارت های بدنی را نیز ملزم کرد معادل تفاوت دیه قانونی تا سقف دیه مرد مسلمان را در حق شاکی «ف- ح» پرداخت کند.

با اعتراض متهمان به رای قاطع قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، این پرونده توسط قضات شعبه چهارم دیوان عالی کشور نیز زیر ذره بین قضاوت قرار گرفت که در نهایت قضات با تجربه دیوان عالی کشور نیز بر رای دادگاه مهر تایید زدند و آن را مطابق با موازین شرعی و قانونی دانستند.

بدین ترتیب سارق جوان به اشد مجازات محکوم و روانه زندان شد تا حداقل ۱۰ سال از عمرش را پشت میله های زندان سپری کند! در خور یادآوری است سرگذشت این دزد چاقو کش در ستون امتداد تاریکی منتشر شده است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    48 0
    لت و پار کردن دو نفر = ده سال زندان و پرداخت دیه! واقعا حکم قاطع و سنگینی بود. قوه قضاییه خیلی سپاسگزارم.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      24 0
      درسته ک دزد گفته : «من با برنامه ریزی قبلی این کار را کردم و معتاد هم نیستم اما موفق به سرقت نشدم ودفاع دیگری نیز ندارم! و جرم خود را می پذیرم...» ولی چون BBC و انترنشنال گفتن «کار خودشونه!!» منم حرف اونارو قبول می کنم چون بی بی سی مال انگلیسه و انگلیس دوست و غمخوار ملت ایرانه!!!! (ارادتمند: گاگول و منگول پای ماهواره)
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      6 0
      اون زوج شانس بیارن طرف بعد این 10 سال کینه نگیره ازشون و اون یکی چشمشون هم دربیاره
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      22 0
      برا همینه که جرایم زیاده
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      22 0
      تازه دو سه سال زندان بره بعد عفو میخوره زندانم که هتل هست
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      5 0
      وارد مغازه طرف شده به طرف حمله کرده به قصد سرقت و موجب ازار و نقص عضو شده.ورود به مغازه به قصد سرقت خودش یه نوع تجاوز به عنفه ولی چون مغازه لباس فروشی بوده و نه طلا فروشی که به قول ما زور شاکی بچربه طرف اعدام نشده.واگر نه سرقت مسلحانه ، سرقت مسلحانه است چه میخواد طلا فروشی باشه چه لباس فروشی.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      4 0
      آره دیگه دو روز دیگه با یه سند میاد بیرون میافته به جان مردم ، قضات و پزشک قانونی به راحتی حکم صریح قرآن مبنی بر قصاص رو زیر پا گذاشتند، من جای این زن و شوهر باشم به این سارق رضایت میدم بیان بیرون و خودم حکم قصاص رو اجرا میکنم ، همیشه گفتم و بازم میگم تمام مشکلات و گرفتاریهای این مملکت زیر سر قوه قضاییه و قضات هست
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      3 0
      باز هم مشهد باز هم افاغنه!!!
  • حمید US ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    قضات با تجربه؟سرقت به عنف با سلاح چه سرد چه گرم حکمش محاربه هست. چطور ۱۰ سال زندان؟از خدا نمیترسین حکم الهی رو معطل میکنید؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    چشم طرف کور کرده بعد فقط ۱۰ سال بره زندان
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    واقعا برای اون قاضی متاسفم اگه این مفسد فی الارض نیس ۱۰ سال دیگه هیولا تر در میاد و به جون ناموس و اموال مردم می افته اینجور درندگان فقط حکم شون اعدام
  • ح IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    5 0
    اشد مجازات؟ چشم طرف را کور کرده فقط 15 سال! دیه سنگین را هم که نداره بده چون اگه داشت که دست به سرقت نمیزد تورا بخدا کلمه اشد مجازات را بکار نبرید مردم فهمشان خیییلی بالاست
  • مصطفی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    29 4
    زمان ریاست آقای لاریجانی دو جوانی که زور گیری کرده بودن رو در دم اعدام کردن / احکام خدا چجوریه ؟ وابسته به زمان یا ریس قوه تغییر می کنه؟
    • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      5 3
      حکم خدا ثابت است
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 1
      ما که یادمون نمیاد اون موقع اصلا محاکمه هم نمیکردن
    • حجت IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      4 0
      این مملکت فقط خلخالی رو کم دارد و بس
  • رضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    به نظرم صدور چنین احکامی از سوی قضات وفقط موجب ترویج خشونت بیشتر در جامعه می شود مطمئنم دو سه سال دیگر این جوان از زندان آزاد می شود و این بار دست به جنایات بزرگتر می زند و آنچه از بزه های دیگر نی داند را در زندان یاد خواهد گرفت. ای کاش حداقل چشمش را قصاص می کردند.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    مملکت را تبدیل به دیوانه خانه کردید خانه از پای بست خراب هست واین مشت نمونه خروار هست وبدتر هم‌خواهد شد با این عدالت
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    28 0
    باید قصاص میشد و چشمش کور میشد مسامحه قوه قضایه باعث این همه جنایت در کشور شده است از زن آزاری آدمکشی و دزدی
  • ali IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    والله من درست نمیدونم اما انگار سه چهار سال پیش بود که قانونی تصویب شد که حمل سلاح سرد تخلف بسیار بزرگه .و اگر برای تهدید باشه بزرگتر و اگر استفاده بشه بزرگتره.حالا این حکم صادر شده خیلی خیلی عجیبه!!!! قاضی یعنی این حکم بازدارنده ست.؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    13 0
    فقط ابد برگردم به جامعه یکی دیگه رو کور کنه یا بکشه
  • عصبانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    27 0
    قوه قضاییه ایران دوست ِمجرمان و ظالمان و دشمن مردم عادی و مظلومان است؟؟؟؟/
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    9 2
    چرا ننوشتی که از اتباع کشور همسایه بوده ؟!
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    15 0
    فراهم نبودن امکانات دیگه چه صیغه ایست .!؟ صدها سال پیش میل گداخته میکشیدند یعنی امرزه با این همه پیشرفت و تکنولوژی امکان کور کردن نیست .؟ گذشته از این وقتی میگی قصاص یعنی چه .؟ یعنی ایشان با چاقو چشم خانم را کور کرده پس با همان چاقو باید چشمش را کور کنند .
  • ج د ا IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    به نظرم این مجازات کم است... خیلی کم است... 15 سال زندان با مرخصی و 5 سال هم کم میشود 10 سال ... جدای از ناعادلانه بودن رای ( قصاص باید انجام گیرد ) .. دیه هم نصف مرد پرداخت میشود که باز هم ناعادلانه است... این حیوان را باید به عنوان محارب و دزد مصلح به دار مجازات آویخت...
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    العین بالعین! همون چاقوکشیدن و حمله کردنش حکم اعدام داره بعد براش دیه و حبس بریدن
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    این حرام لقمه بعد از ده سال از زندان مساد بیرون با کوله باری از تجربه به جنایات بیشتر ادامه میده، حداقل هم باید قصاص میشد هم به سالیان سال به زندان میرفت شاید آدم بشه.
  • ققنوس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    خب، دیه رو بگیرند، بعد دزده رو کور کنند و دیه بدند
  • پوریا IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    چشم طرف رو کور میکنه و سه نفر رو با چاقو میزنه و فقط ده سال زندان. تازه نوشته مجرم از ورامین اومده و احتمال داره افغانی باشه. بیچاره مردم کشور من
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    حالا مثلاً دیه رو پرداخت نکنه چیکارش میکنن؟!!
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    اطرافیان این زن باید خودشون دست بکار شن.این قاضی نیست همدست دزده
  • کریم IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    کور کردن چشم خیلی وحشتناکه . ده سال زندان رفتن کجا و تا اخر عمر زخم چاقو روی صورت و چشم کور داشتن کجا . دیه به درد کی میخوره ؟ خودم به شخصه چشمامو با دنیا عوض نمیکنم . باید فورا وضع اقتصادی بهبود پیدا کنه . در کنارش جرم سنگینی برای حمل سلاح وجود داشته باشه .
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 0
    سرقت مسلحانه با سلاح سرد یا گرم باید به دادگاه انقلاب ارجاع شود تا خیلی از این زورگیری ها کاهش یابد
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    1 0
    علاوه بر چشمش باید دست وپاش هم قطع میکردید ۱۰ سال زندان کم است
  • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    حق اين آدما فقط اعدام
  • رضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    10سال چیه واعدام فوری طرف یک عمر ناقص شده شاید زندگی‌ش از دست بده جبران ناپذیری است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس