نگاهی بر کارنامه نیم قرن عملیات برون مرزی آمریکا/ شکست مطلق!

‌نشریه آمریکایی «فارن افرز» در پژوهشی به ارزیابی از نتایج ماجراجویی‌های نظامی واشنگتن در جهان طی بیش از نیم قرن گذشته پرداخته است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «فارن افرز» در پژوهشی به قلم «جنیفر کاوانا»، پژوهشگر سیاسی اندیشکده «کارنگی» و «برایان فردریک»، کارشناس سیاسی در مؤسسه مطالعاتی «راند» به ارزیابی از نتایج ماجراجویی‌های نظامی واشنگتن در جهان طی بیش از نیم قرن گذشته پرداخته است.

فارن افرز نتایج تحقیق این دوپژوهشگر که حاوی نتایج شگفت و تازه‌ای است را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

این نشریه آمریکایی با مقدمه کوتاهی در توصیف مداخلات خارجی آمریکا طی سال‌های ۱۹۴۶ - ۲۰۱۸ گذشته «ناامید کننده» و «شکست کامل» یاد کرده و به قلم کارشناسان سیاسی دلایل ناکامی نظامی آمریکا در تحقق منافع سیاسی خود را بررسی کرده است.

جنیفر کاوانا و برایان فردریک در مقاله مشترک خود پس از بررسی اکثر عملیات‌های نظامی ارتش آمریکا در خارج از مرزهای خود پس از فروکش کردن پایان جنگ دوم جهانی چنین نتیجه می‌گیرد.

برخلاف رویکرد کلی سران پیشین و کنونی کاخ سفید در مداخله نظامی خارجی، اما نتیجه عملیات‌های نظامی این کشور از صومال، هاییتی گرفته تا افغانستان، عراق ولیبی در آفریقای شمالی و سایر مناطق ناامیدکننده و شکست کامل بوده است.

طبق این پژوهش، با وجود اینکه مداخلات نظامی خارجی بزرگ و لشکرکشی‌های واشنگتن طی بیش از نیم قرن گذشته پرهزینه و نتایج ناامید کننده به دنبال داشته، اما شعف مقامات کاخ سفید در ماجراجویی نه تنها کمتر نشده بلکه شدت یافته است.

داده‌های آماری که این دو پژوهشگر طی سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۸ بررسی کرده‌اند با استناد از منابع آماری دانشگاه «اوبسالا» سوئد و برنامه‌های داده کاوی ویژه که رفتار بحران‌های جهانی را تحلیل می‌کند، مورد پژوهش و تحلیل قرار گرفته است.

طبق یافته‌های پژوهشگر، از مجموع ۲۲۲ مورد درگیری و بحرانی که ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۸ میلادی به نوعی منافعش با آن درگیر بوده، واشنگتن صرفاً در ۵۰ مورد، ورود و مداخله نظامی مستقیم کرده و در ۱۷۲ مورد باقیمانده واکنشی نشان نداده است.

و بر اساس این شواهد، این یافته‌ها نشان می‌دهد در ۵۰ مورد مداخله مستقیم واشنگتن «تنها بخش ناچیزی از اهداف ومنافعش محقق شده است.»

و در همین ارتباط، این دو پژوهشگر از مجموع این یافته‌ها اینگونه به سران کاخ سفید توصیه می‌کنند که «واشنگتن نیاز مبرم به بازنگری در مداخلات نظامی خود است و بایستی این رویکرد که مداخله و ماجراجویی نظامی یگانه راه حل برای تهدیدات نظامی محتمل است دست بردارد.»

به نوشته این مقاله پژوهشی، «خطر حقیقی ضد آمریکا صرفاً نهفته در ماجراجویی‌های نظامی نیست، بلکه خطر واقعی درمداخلات نظامی گسترده با اهداف توسعه‌طلبانه بلندمدت غیر واقع بینانه است.»

و در ادامه به سران واشنگتن توصیه می‌کند «به کارگیری توان نظامی در شرایط نادرست، ممکن است مداخلات را با ناکامی و به فاجعه سوق دهد و اساساً لشکرکشی‌های نظامی در مقیاس بزرگ خطرات ویژه مخصوص خود را به دنبال دارد.»

در پایان، دو پژوهشگر سیاسی بر این باورند «ارتش آمریکا آمادگی مناسبی برای مداخلات سیاسی فرا مرزی ندارد؛ زیرا چنانچه با قدرت نظامی خود توانایی سرنگونی حاکمیت سیاسی یک دولتی را نیز داشته باشد، اما توانایی ارائه ساختار مناسب جایگزینی نیز نخواهد داشت کما اینکه با گرفتار شدن به جنگ داخلی بلندمدت توانایی برقراری امنیت و ثبات نیز نخواهد داشت.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    1 1
    هر جا سخن از جنگ است نام آمریکا احتمال زیاد می‌درخشد
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      تا حالا جنگ نکرده؟
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    0 0
    با سلام نتایج پژوهش جالب توجه است و با انتشار گزارش این پژوهش انتطار می رود نتایج آن به عنوان داده علمی در نظام تصمیم گیری و ساختار روابط بین الملل مورو توجه قرار داده شود و بدین ترتیب نوعی بازدارندگی و واکنش سیاسی در مقابل آمریکا و غرب شکل داده شود. علاوه بر این بنظر می رسد ابعاد دیگری در این پژوهش قابل ملاحظه است که می توان در مطالعات مستقل تری به آن پرداخته شود تا چهره آمریکا و غرب بیش از پیش پردازش شده و صفات هیولایی این تمدنی وحشی روشن گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس