کد خبر 1476957
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: علاقه مردم بحرین به ایران به‌دلیل اینکه بیشترشان شیعه هستند و حتی اصالت ایرانی دارند، به بهبود روابط دوجانبه کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، در راستای تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری روابط میان ایران و بحرین و تبادل هیئت میان دو کشور، قرار است هیئتی از بحرین به ایران سفر کند. منابع بحرینی در این زمینه گفته‌اند، رئیس جمهور ایران قرار است به عربستان سفر کند و بعد از این سفر مذاکرات و سفرهای متقابلی میان مسئولان ایرانی و بحرینی انجام خواهد شد.

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و بحرین به راهبرد معاصر گفت: طبق نقشه راه تعیین شده از سوی دولت سیزدهم، راهبرد سیاست خارجی متوازن با تأکید بر گسترش روابط با کشورها مدنظر قرار گرفت و در این مسیر از سرگیری و بهبود روابط با همه کشورها از جمله کشورهای منطقه هدف اصلی بوده است.

وی افزود: اقدامات دستگاه سیاست خارجی در یک سال گذشته همان چیزی است که در برنامه و نقشه ارائه شده به‌ وسیله آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از ابتدای کار مطرح شده‌ بود. تقارن حرکت‌های دستگاه سیاست خارجی با برنامه اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه نشانه‌های مثبت خود را در گسترش روابط با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای منطقه نشان می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: همان‌گونه که پیش بینی می‌شد، بعد از احیای روابط با عربستان سعودی، راه برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی باز شد. منظور از باز شدن راه این نیست که تاکنون همه راه‌ها بسته بود، بلکه امکان گسترش روابط بسیار سخت بود.

صدرالحسینی گفت: هر چند بعضی دولت‌ها مانند بحرین، خود عامل قطع ارتباط با جمهوری اسلامی بودند و بسیاری از اموراتشان به‌ویژه در زمینه سیاست‌خارجی وابسته به عربستان سعودی است، پیش بینی این موضوع چندان دشوار نبود که بعد از احساس روابط ایران و عربستان، ارتباط میان ایران و بحرین بار دیگر برقرار شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های منطقه‌ای، قرار است هیئتی از بحرین به ایران سفر کند، ضمن اینکه به نظر می‌آید برقراری ارتباط میان ایران و بحرین به‌دلیل روابط گذشته آن‌چنان مشکل نیست. علاقه مردم بحرین به ایران به‌دلیل اینکه بیشترشان شیعه هستند و حتی اصالت ایرانی دارند، به بهبود روابط دوجانبه کمک می‌کند.

صدرالحسینی توضیح داد: هرچند جزیره بحرین ۵۰ سال پیش از ایران جدا شد، ولی علایق مردم بحرین نسبت به ما از بین نرفته است و وقتی از مردم اصیل بحرین سخن به میان می‌آید، سربسته نشان می‌دهد افرادی از کشورهای آسیایی به خصوص شرق آسیا همچون مالزی، اندونزی، هند و پاکستان برای زندگی به بحرین آمدند و هویت بحرینی گرفتند. نظام آل‌خلیفه نیز درصدد است این افراد را به‌عنوان جمعیت بحرین معرفی کند، در حالی که جمعیت واقعی بحرین نیستند.

وی افزود: مردم اصیل و واقعی بحرین به دلیل مشکلات ایجاد شده در سال های اخیر در خارج از بحرین زندگی می کنند، اما تأثیرات اقتصادی و فرهنگی میان مردم فعلی بحرین دارند؛ علاوه بر این، به جمهوری اسلامی، مردم ایران و عتبات مقدس در کشورمان همچنان علاقمند هستند، بنابراین کار دشواری نیست در زمان کوتاهی روابط ایران و بحرین عادی‌سازی شود و هیئت‌های دو طرف به ایران و بحرین رفت و آمد کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: بی‌تردید پس از سفر احتمالی رئیس جمهور کشورمان به دعوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به ریاض روابط ایران و کشورهای عربی ازجمله بحرین قوی‌تر می‌شود. همچنین سفر هیئت بحرینی و مذاکرات دوجانبه می‌تواند کار را برای حل اختلافات دو کشور تسهیل کند، بنابراین ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان و ایران و بحرین را باید به فال نیک گرفت.

صدرالحسینی گفت: هر چقدر روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس گسترش یابد، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، اجتماعی و گردشگری مذهبی و غیر مذهبی، منفعت دو کشور تضمین و زمینه برای کاهش دخالت کشورهای فرامنطقه ای به‌ویژه رژیم صهیونیستی فراهم می شود و رافع چالش‌های امنیتی منطقه خواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: دخالت رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا به ویژه میان کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به هیچ وجه به نفع منطقه نیست، هرچند رژیم صهیونیستی در این موضوع بیش از حد تبلیغات و اغراق می‌کند، اما حل اختلافات، گفت‌وگوی رو در رو و مشخص کردن طرح امنیتی، قدرت منطقه‌ای به همراه مشارکت همه کشورها و منفعتی که کشورهای منطقه در طرح امنیتی می‌برند قطعاً در راستای حفظ منافع همه کشورهای منطقه است؛ لذا می‌توان فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود را افزایش و حرکت جدیدی در حوزه اقتصاد و تجارت منطقه‌ای شکل داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    1 0
    بازگشت بحرین به ایران
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    1 0
    بحرین طی خیانت از ایران جدا شد و هفتاد درصد مردم بحرین اصالت ایرانی و خای غیر عربی دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس