کد خبر 1476850
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
ماکرون

رئیس جمهور فرانسه در حالی که همچنان کشورش در آتش فزاینده اعتراضات می‌سوزد قصد عزیمت به چین در هفته جاری را دارد.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه که تصمیم اخیرش برای به تصویب رساندن طرح بازنشستگی جنجالی دولتش با دور زدن پارلمان بحران اعتصاب و اعتراض را تشدید کرد، روز سه شنبه (۱۵ فروردین ۱۴۰۲) همراه با هیاتی از مقامهای تجاری این کشور عازم چین می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون در حالی قرار است عازم سفر به این ابرقدرت نوظهور شود که همزمان تلاش دارد هم تاثیرات اعتراضات تحقیرآمیز علیه دولتش را مهار کرده و هم نشان دهد که برنامه‌های دیپلماتیک خود را به پیش می‌برد.

انتشار تصاویر رسواکننده آشوب و انباشت زباله‌ در اثر اعتصابات علیه دولت ماکرون در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه پیش از این هم برنامه مراودات دیپلماتیک این رئیس جمهور فرانسه را تحت تاثیر قرار داده و او را وادار به لغو سفر «چارلز سوم»، پادشاه انگلیس به کشورش کرده بود.

این اتفاق که یک رسوایی دیگر را برای دولت فرانسه موجب شد مورد توجه محافل دیپلماتیک اروپا قرار گرفت به نحوی که سفیر یک کشور اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت: «میزبانی کردن از اولین سفر پادشاه انگلیس یک اتفاق بسیار ارزشمند و کم سابقه است و اگر نتوانید از عهده آن برآیید، نشان داده‌اید که مشکلی وجود دارد.»

یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا هم به این خبرگزاری گفت:‌ «چنین اتفاقی به روشنی او را تضعیف می‌کند. تخمین تبعات این اتفاق سخت است اما قطعا به او خسارت وارد کرده است.»

از سوی دیگر معترضان فرانسوی همچنان پا پس نکشیده و همزمان با حضور ماکرون در شهر پکن، یازدهمین دور اعتصاب سراسری خود را در اعتراض به طرح افزایش سن بازنشستگی در سال ۲۰۲۳ به اجرا خواهند گذاشت.

ماکرون اما از سوی دیگر هم تلاش دارد نشان دهد که ابتکار عمل را در رابطه با مواضع کشورش در خصوص جنگ در اوکراین و ایفای نقش یک رهبر در اروپا از دست نداده است.

وضعیت ماکرون از چشم ناظران چینی دور نمانده است. «وانگ یی وی»، مدیر مرکز مطالعات اروپایی در دانشگاه «رنمین» در چین گفت: «اعتراضات در فرانسه ریسک فراوانی را برای ماکرون به وجود آورده و فرانسه نیازمند یک اتفاق برجسته دیپلماتیک به ویژه با توجه به میلش به ایفای نقش رهبری در اروپا است.»

به نوشته رویترز، یک دیپلمات غیر غربی مدعی شد که ماکرون باید حواسش به تلاش چین برای اجرای تاکتیک «تفرقه بینداز و حکومت بکن» و تلاش آن برای استفاده از فرصت این سفر برای ایجاد اختلاف در اردوی غربی ها و دور کردن فرانسه از آمریکا باشد.

رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه پاریس را برای عزیمت به چین ترک کرده و چهارشنبه این هفته با «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین و «لی کیانگ»، نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد.

«اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا و مدیران چند شرکت تجاری فرانسه شامل «ایرباس» و «آلستوم» نیز جزو همراهان ماکرون در این سفر هستند.

دستور کار ماکرون در این سفر شامل تلاش برای ارتقای روابط تجاری با پکن و جلب حمایت چین از تلاشها برای پایان دادن به جنگ در اوکراین است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    2 0
    می خواد پناهنده بشه
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      اول از شوهرش باید اجازه بگیره بعد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس