با توجه به گسترش و توسعه کسب و کارهای آنلاین، شغل دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش به شغلی پرطرفدار تبدیل شده است. این روزها اینترنت بخش جذایی ناپذیر زندگی آدمهاست و زندگی بدون اینترنت تقریبا ممکن نیست. همین موضوع کسب و کارهای مختلف را به فضای آنلاین کشانده است. چرا که اگر کسب و کاری در فضای آنلاین نباشد، انگار وجود خارجی ندارد و دیده نمیشود! از این رو یک شاخه شغلی جذاب به اسم دیجیتال مارکتینگ ایجاد شد و بسیاری از بیزینسها به فکر استخدام نیروهای متخصصی افتادند که بتوانند کسب و کارشان را به بهترین شکل در فضای اینترنت معرفی و پروموت کنند. حالا شغل دیجیتال مارکتینگ به یکی از محبوبترین و پرتقاضاترین مشاغل دنیا تبدیل شده و چه در ایران و چه در خارج از کشور بازارکار خوبی دارد.
اگر به بحث پیرامون چیستی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال علاقه دارید و یا کنجکاوید درباره آن بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل جذابیت این شغل را با هم مرور کنیم. همچنین سری به سایت Novin بزنید تا بیشتر و عمیق تر با این مفهوم آشنا شوید.
بهروز بودن
تا زمانی که اینترنت وجود دارد، دیجیتال مارکتینگ هم وجود خواهد داشت. این شغل با توجه به ماهیتی که دارد، همیشه در حال تحول است و شغلی به روز به حساب میآید. برای اینکه یک دیجیتال مارکتر حرفهای باشید، باید همواره اطلاعات و دانش خود را بهروز کنید و همین موضوع باعث جذابیت دیجیتال مارکتینگ بین افرادی شده است که عاشق آپدیت بودن هستند.
چنین مهارتی آینده شما را تضمین میکند و به شما این فرصت را میدهد که رشد کنید. البته یادتان باشد که تنها گذراندن یک دوره دیجیتال مارکتینگ برای یادگیری و حرفهای شدن کافی نیست. از آنجایی که این شغل با آینده رو به پیشرفتی مواجه است، افرادی که بتوانند زودتر از دیگران با روند تغییرات و تکنولوژیهای جدید همراه شوند و از ترندهای صنعت مطلع باشند در این شغل موفقتر خواهند شد!
درآمد خوب
با یادگیری دیجیتال مارکتینگ میتوانید در هر شرایطی درآمد بالایی داشته باشید؛ اگر کسب و کاری دارید، کمک میکند که فروش محصولاتتان را چند برابر کنید و یا اگر هم قصد دارید استخدام شوید، میتوانید با توجه به پوزیشن کاریتان از 10 تا حدود 60 میلیون تومان حقوق دریافت کنید. اگر سابقه کاری ندارید و تازه اول راه هستید، برای شروع میتوانید به عنوان کارآموز به مدت سه تا شش ماه مشغول به یادگیری و کار همزمان شوید و پس از آن به عنوان عضو تیم دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید. البته برای یادگیری، لازم است در یک دوره مطمئن شرکت کنید، یکی از بهترین دوره های بازاریابی دیجیتال موجود، دوره نوین است که پیشنهاد میکنیم حتما سرفصل های آن را مطالعه کنید.
درآمد یک دیجیتال مارکتر بسته به اینکه در کدام یک از پوزیشنهای کارشناس، کارشناس ارشد، استراتژیست، سر پرست و یا مدیر دیجیتال مارکتینگ کار کنید، متفاوت خواهد بود.
بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران
دیجیتال مارکتینگ یک مهارت ارزشمند برای همه کسب و کارهای آنلاین به حساب میآید. معمولا تقاضا برای مشاغل بازاریابی دیجیتال بالاست و دیجیتال مارکترها حقوق بالایی میگیرند چون کارشان مستقیماً به رشد یک کسب و کار مربوط میشود! یک متخصص دیجیتال مارکتینگ میتواند با راهکارهای خلاقانه باعث افزایش آگاهی از برند، افزایش شهرت و مشتریان محصولات و خدمات یک بیزینس شود.
از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ یک شغل با کلی زمینه کاری مختلف است و از شاخههای تخصصی متعددی تشکیل شده است، بازار کار خیلی متنوعی هم دارد. شما میتوانید در شاخههای زیر مشغول به کار شوید:
- کارشناس / کارشناس ارشد / مدیر دیجیتال مارکتینگ
- کارشناس تولید محتوا
- کارشناس شبکههای اجتماعی
- مدیر محتوا / استراتژیست محتوا / سرپرست محتوا
- کارشناس / کارشناس ارشد / مدیر سئو
- کارشناس فروش
- کارشناس تبلیغات آنلاین
- کپی رایتر
- مدیر خلاقیت
- طراح وبسایت
- طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری (UI/UX)
- مدیر شبکههای اجتماعی
- کمپین منیجر
- کارشناس پرفورمنس
میبینید چقدر شاخههای مختلف و هیجانانگیزی برای دیجیتال مارکترها وجود دارد؟ با شروع یادگیری کم کم که اطلاعاتتان را درباره این شغل بیشتر کنید، رشته و شاخه مورد علاقهتان را پیدا خواهید کرد و در آن عمیقتر خواهید شد.
برای کار پیدا کردن، باید رزومه خود را بسازید و برای شرکتها بفرستید. سایتهای کاریابی اینجا به کارتان خواهند آمد؛ شما میتوانید آگهیهای استخدام هر کدام از مشاغل بالا را در سایتهایی مثل جابینجا، جاب ویژن، ایران تلنت، کارلیب و ایران استخدام ببینید و رزومهتان را برایشان ارسال نمایید.
بازار کار خارجی دیجیتال مارکتینگ
بازار کار دیجیتال مارکتینگ در خارج از کشور نیز بسیار خوب است و صاحبان این مشاغل، ردههای بالای دریافت حقوق را از آن خود کردهاند. کشورهایی مثل کانادا، هند، آمریکا، امارات، استرالیا و انگلستان جزء کشورهایی هستند که شغل دیجیتال مارکتینگ در آنها حسابی پرطرفدار است. برای مثال میزان درآمد سالانه یک دیجیتال مارکتر در کانادا حدود 52 هزار دلار و در امریکا حدود 60 هزاردلار است که رقم نسبتا خوبی به حساب میآید.
در کشورهای اروپایی دهها آژانس دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که هرساله نیروهای متخصص از سراسر دنیا در آن مشغول به کار میشوند. اگر قصد یادگیری دیجیتال مارکتینگ را به عنوان یک تخصص برای مهاجرت دارید، پیشنهاد میکنیم با نیازهای شغلی و مهارتهای مورد نیاز این شغل در کشور مقصد بیشتر آشنا شوید و مسیر یادگیریتان را بر اساس آن بچینید.
امکان دورکاری
یکی از ویژگیهای شغل دیجیتال مارکتینگ که باعث جذابیت بیشتر آن میشود، امکان دورکاری است. بعد از اینکه دیجیتال مارکتینگ را یاد گرفتید و خواستید به عنوان متخصص وارد بازار کار شوید، علاوهبر استخدام به صورت کارمندی و تمام وقت، این امکان وجود دارد که پروژههای فریلنس انتخاب کنید و مشغول به کار شوید. یعنی حتما لازم نیست به صورت حضوری سر کار بروید. این موضوع برای افرادی که به دنبال کار دوم و یک درآمد جانبی هستند، بسیار جذاب خواهد بود. علاوه بر آن میتوانید با انتخاب چند پروژه به صورت همزمان، درآمد خوبی داشته باشید.
دیجیتال مارکتینگ یکی از مشاغل پردرآمد ایران و جهان محسوب میشود و اگر میخواهید امنیت شغلی خوبی داشته باشید و به یک دیجیتال مارکتر متخصص و همه فن حریف تبدیل شوید، باید دانش، مهارت و تجربه کافی داشته باشید. در این راه پیدا کردن یک دوره دیجیتال مارکتینگ جامع که تمامی آنچه نیاز دارید را به شما آموزش دهد، میتواند برای شروع کمک کننده باشد. شاید در ابتدای ورود به بازار کار درآمدتان عجیب و غریب نباشد اما رفته رفته که تخصصص مورد علاقهتان را پیدا کنید، راههای درآمد بیشتر نیز به رویتان باز خواهد شد.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است