کد خبر 1476217
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
عکس انداختن در مسجدالحرام با رعایت دستورالعمل‌هایی مجاز شد

در سال‌های گذشته تصویربرداری در مسجدالحرام ممنوع بود، اما سعودی‌ها با رونق گوشی‌های هوشمند، مجوز عکس انداختن در مسجدالحرام را با رعایت دستورالعمل‌هایی صادر کردند.

به گزارش مشرق، در سال‌های اخیر رونق گوشی‌های هوشمند و تصویربرداری در اماکن مذهبی نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ تا جایی که حتی در اعتاب مقدسه عراق که امکان همراه داشتن تلفن همراه و عکس‌برداری نبود، اکنون زائران می‌توانند گوشی‌های هوشمند خود را به داخل حرم برده و حتی در برخی اماکن عکس‌ بیندازند.

تصویربرداری در مسجدالحرام با رعایت دستورالعمل‌هایی مجاز شد

پس از موضوعات مختلفی که موجب نگرانی بین زائران خانه خدا و حتی متولیان مسجدالحرام شده بود، سعودی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا دستورالعمل‌هایی برای ایجاد مجوز عکس‌برداری در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) اعمال کنند. بر همین اساس، دیگر عکس انداختن در مسجدالحرام ممنوع نیست و از طرفی جرم شناخته نمی‌شود و زائران می‌توانند با رعایت برخی نکات به عکس‌ انداختن بپردازند.

عکس انداختن در مسجدالحرام مجاز شد

بدون اجازه از زائران در حرمین شریفین عکس نیندازید

یکی از این قوانین، ایجاد مزاحمت نکردن برای سایر زائران و عکس نگرفتن از آن‌ها بدون اجازه است. همچنین زائرانی که قصد تصویربرداری در مسجدالحرام را دارند، باید مواظب باشند که در اعمال سایر زائران خللی ایجاد نشود و فضای معنوی این مکان مقدس را از بین نبرند. علاوه بر این، مانع از حرکت ‌و طواف سایر زائران نشوند.

البته سعودی‌ها تأکید دارند تا حد امکان زائران از عکس انداختن بپرهیزند و به جای توجه به حاشیه، به زیارت و انجام اعمال بپردازند و از فضای معنوی حرمین شریفین نهایت استفاده را ببرند.

زندانی کردن حاجی ایرانی به جرم انداختی عکسی از حاج قاسم با کعبه

تصمیم جدید عربستان در اعمال دستورالعمل‌هایی برای عکس انداختن در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) در حالی است که پیش از این گفته می‌شد تصویربرداری در حرمین شریفین ممنوع است. اما بسیاری از زائران بدون مشکل اقدام به تصویربرداری می‌کردند و حتی مأموران سعودی هم گاهی با تلفن همراه زائران، از آن‌ها عکس یادگاری می‌انداختند و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

با این وجود، در ایام حج تمتع سال گذشته چندین شیعه به دلیل تصویربرداری در محل مطاف توسط نیروهای سعودی بازداشت شدند و حتی یکی از حجاج کشورمان چندین ماه به دلیل انداختن عکسی از حاج قاسم با کعبه مجرم شناخته و بازداشت و زندانی شد که در نهایت مسؤولان کشورمان به دلیل نداشتن رابطه سیاسی با عربستان، با میانجی‌گری کشورهای عراق و عمان و مذاکره با سعودی‌ها توانستند این حاجی را آزاد کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس