کد خبر 1475898
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

مجموعه امیر چخماق یزد مشتکل از دو آب انبار ، حسینیه ، مسجد ، کاروانسرا ، بازار و کوچه است که به دستور امیر جلال الدین چخماق در خارج حصار یزد در منطقه دهوک در زمان تیموریان ساخته شده است .

به گزارش مشرق، این شهر میراث جهانی با برخورداری از مساجد و حسینیه‌ها به محلی امن برای عاشقانه و دلبستگان خاندان عصمت و طهارت تبدیل شده است و مردم سخاوتمند و درستکار این دیار هموار با شور و اشتیاق میزبان مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور بوده و هستند.

بناهای رفیع و بلند یزد که نمونه هایشان در جهان کمتر دیده می‌شود، نظیر مجموعه امیرچقماق در خارج حصار یزد و در منطقه دهوک سفلی به دستور امیر جلال الدین چقماق از سرداران شاهرخ تیموری در سال ۸۱۱ هجری شمسی به حکومت یزد رسیده است ساخته شده است.

«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

مجموعه‌ای زیبا و ساخته شده با آجر در قلب شهر جهانی یزد که شامل بازار، تکیه، مسجد، آب انبار، کاروانسرا، حمام و یک حوض بزرگ در مرکز میدان است و وقتی قدم در هر کدام از این زیبایی‌ها می‌گذارید بخشی از تاریخ را تجربه می‌کنید که در مجموعه حسینیه امیرچقماق و تکیه ورودی که مناره های رفیعی بالای آن خود نمایی می‌کند را نظاره گر خواهید بود.

«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

در هر طرف بنا چهار غرفه در سه طبقه بنا شده است که در قسمت شاه نشین پادشاهان جهت دیدن مراسمات و خصوصا نخل گردانی محرم استفاده می شده و در گوشواره ها و اطراف حسینیه زنان و کودکان به تماشای مراسم می نشستند.

کتیبه غرفه شاه نشین تاریخ ۱۲۲۱ هجری شمسی را نشان می دهد. در بخش میانی تکیه که ارتفاع سقف ان نیز بیار بلندتر است تزئینات کاشی کاری معرق و معقلی دیده می شود و خط کوفی بنایی فیروزه ای در ترکیب با آجر زیبایی خاصی را به این بنا داده است .

نخل امام حسین تکیه امیرچقماق:

«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

قدیمی ترین سازه غول پیکر چوبی با ارتفاع بیش از ۵/۸ متر و وزن بیش از ده تن در یزد، نخل این حسینیه است که قدمت آنرا به ۱۲۲۹ هجری قمری یا ۱۱۹۳ هجری شمسی در اوایل صفویه ساخته شده است که پیشینه ارادت یزدیها به امام حسین ( ع ) را نشان می دهد .

مسجد امیرچقماق:

«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

مسجد امیرچقماق از دیگر جاذبه‌های این مجموعه است که بنا به کتیبه موجود در آن سال پایان ساخت انرا ۸۱۶ هجری شمسی عنوان شده است. این مسجد که در طول ۲۰ سال ساخت ان طول کشیده از مهمترین آثار زمان تیموریان در یزد بعد از مسجد جامع یزد قلمداد می شود.

گنبد بسیار زیبای این مسجد در ترکیب کاشی های آبی فیروزه‌ای و آجر کاری و همچنین آیات قرآنی بر طوقه گنبد و استفاده از آیات قرانی به خط کوفی این گنبد را جز خاصترین گنبدهای مساجد ایران کرده است .

آب انبار ستی فاطمه:

«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

در روبروی مسجد بنای آب انبار ستی فاطمه که تنها آب انبار ۵ بادگیری یزد که بادگیرهایش به شکل هشت ضلعی هستند می باشد و به دستور ستی فاطمه همسر امیر جلال الدین چخماق ساخته شده است.

این بنای ستبر وبزرگ به همراه بادگیر های بلندش به زیبایی های مجموعه امیرچخماق افزوده است، این بنا که دارای سر دری آجری و زیبا با طاقی جناغی اما بدون هیچگونه تزئیناتی است وظیفه آبرسانی به مردم را به عهده داشته است.

آب انبار حاجی قنبر:

«امیرچقماق» یزد جهانی را بیشتر بشناسید+ عکس

در زیر تکیه امیر چخماق آب انبار دیگری قرار دارد ککه به آب انبار حاجی قنبر معروف است . که به دستور نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی حاکم یزد در دوره جهانشاه قره قویونلو ساخته شده است و از ناب ترین و خاص ترین آب انبار های ایران می باشد به این دلیل که کل آب انبار حتی گنبد ان نیز در زیر زمین قرار دارد و بادگیرهای ان در پی های دیوار بازار حاجی قنبر جای گذاری شده است.

این اب انبار ۵۰ پله دارد و خزینه آب انبار به قطر ۹ متر در عمق ۱۴ متری زمین قرار دارد . مجموعه امیر چخماق از شاخص ترین مجموعه های ایران می باشد که در شهر جهانی یزد قرار دارد و با قرار گیری در ان هر کسی به میزان سخاوت یزدیها در ادوار مختلف پی می برد .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    4 1
    صحیح سازه ای که در استان یزد و برخی دیگر از مناطق مرکزی ایران در مراسم روز عاشورا از آن به عنوان نماد تابوت تشییع باشکوه پیکر شهدای کربلا بر دوش عزاداران حسینی حمل می شود، نقل امام حسین است نه نخل! یعنی وسیله انتقال و بردن! چون که نخواسته اند نام تابوت را برای آن به کار برند!!
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 4
      سید بی عقل در دین مبین اسلام ما بدعت وارد نکن که به فتوای من بدعت حرام است
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 4
      سید چرا مهمل می بافی
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    8 1
    یزدی ها همه شون عشقن
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    8 1
    یزدی های دوس داشتنی
    • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      4 1
      یزدی ها...
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    4 0
    یزد عشقه، بهترین ها یزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس