‌

سفیر پیشین ایران در عراق می‎گوید که توافق اخیر ایران و عربستان از دو وجه سیاست همسایگی ایران و رویکرد منطقه‌ای گرایش به شرق قابل بررسی است.

به گزارش مشرق، حسن دانایی فر، سفیر پیشین ایران در عراق ضمن اشاره به انجام توافق ایران و عربستان در سال ۱۴۰۱ برای احیای روابط دوجانبه، به تشریح تاثیرهای توافق اخیر میان تهران و ریاض در سال جدید پرداخت.

توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه

دانایی‌ فر، اظهار کرد: این توافق در دو معنا یا دو وجه قابل بررسی است؛ نخست، این توافق را می‌توان در وجه سیاست توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای جهان اسلام ارزیابی کرد.

به گفته وی، این سیاست در گذشته هم وجود داشته، اما در دولت سیزدهم روی توسعه روابط با کشورهای منطقه‌ای از جمله عربستان، تاکید زیادی شده است و در این چارچوب تلاش‌های زیادی صورت گرفته است؛ در همین چارچوب ۵ دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شد.

نشست پکن نقطه عطفی در تحولات منطقه

این کارشناس مسائل بین الملل، افزود: در وجه دیگری که می‌توان توافق میان ایران و عربستان را بررسی کرد، سیاست گرایش به شرق و واگرایی از آمریکاست؛ این رویکرد در منطقه، سبب شده تا کشورهای منطقه با در نظر گرفتن وضعیت خود، برای نزدیکی به شرق و همچنین برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند؛ چین این وضعیت را به خوبی درک کرد و نشست اخیری که توسط پکن برگزار شد نقطه عطفی بود که تحول مهمی در روابط بین دو کشور به وجود آورد.

دانایی فر، بیان کرد: امیدوارم طرف عربستانی این دور از مذاکرات را به عنوان یک ابزار و اهرم فشار علیه آمریکایی‌ها نبیند و در اجرای تعهدات خود در توافق اخیر جدی باشند و آن‌ها را عملی کنند.

تاثیر توافق تهران و ریاض بر تحولات منطقه

سفیر پیشین ایران در عراق درباره تاثیرات توافق ایران و عربستان بر تحولات منطقه، گفت: این توافق قطعا تاثیر قابل توجهی بر تحولات منطقه خواهد داشت؛ توافق در بحث روابط دو جانبه تاثیر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خاص خود را دارد، اما در بحث منطقه‌ای این توافق می‌تواند تا حدودی باعث کاهش تنش و رقابت‌هایی که در منطقه وجود دارد، شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، پرونده یمن یکی از موضوع هایی است است که وضعیت آن در سایه روابط بین ایران و عربستان متفاوت از آن چه اکنون در جریان است، می‌شود؛ همچنین توافق ایران و عربستان می‌تواند در پرونده‌های لبنان، سوریه، عراق و موضوع روابط و امنیت جمعی در منطقه موثر بوده و نقش مهمی داشته باشد.

افزایش همگرایی در منطقه

به گفته دانایی فر، از همه مهم‌تر توافق اخیر ایران و عربستان می‌تواند منجر به همگرایی منطقه‌ای شود که به نوبه خود سیاست واگرایی از آمریکا و دوری از هژمونی این کشور را سبب شود.

ضربه کاهش تنش‎ها به رژیم صهیونیستی

سفیر پیشین کشورمان در بخشی دیگر، اظهار کرد: یکی از علل اصلی تنش در منطقه، وجود رژیم اشغالگر قدس و صهیونیست‌ها هستند؛ رژیم صهیونیستی سیاست تلاش برای دور کردن کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفتند و برخی کشورها هم متاسفانه در مسیر مورد نظر حرکت کردند.

این کارشناس مسائل منطقه، در پایان تاکید کرد: در مجموع همگرایی‌هایی مانند توافق اخیر ایران و عربستان می‌تواند به برنامه‌های رژیم صهیونیستی آسیب زده و سبب عدم اجرایی شدن طرح‌های بدخواهانه این رژیم در منطقه شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسعود دیپلمات IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    توافق ایران و عربستان در حقیقت آغاز راهی است برای خروج آبرومندانه عربستان از منجلاب یمن، و می تواند مقدمه ای باشد برای تحقق "خاور میانه بزرگ" ، متحد و قوی و مستقل با حضور همه کشور های مسلمان منطقه(به غیر از ترکیه اروپا پرست). و همچنین حل و فصل مسائل منطقه ای و فی مابین. و مقدمه ای برای پیروزی کامل مقاومت بر اسرائیلیان روزگار.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اگر در حقیقت با دستور ولی فقیه مامور به امضای صلح حدیبیه با بدتر از ابوسفیان شده اید که به تقویت خود و یارانمان در یمن بپردازیم و برای ریشه کنی آل سعود بزودی قیام کنیم آفرین بر شما فقط بعد از دست دادن با این گرگان نجس سعودی و اماراتی دستانتان را آب بکشید و انگشتانتان را بشمارید! و اگر به امید گشایش اقتصادی و سرازیر شدن درهم و دینار و دلار و برقراری رابطه دوستانه با این یزیدیان زمان (به تعبیر امام بدتر از ابوسفیان و بنی امیه) توافق کرده اید بدانید که هرگز از گندم این توافق نخواهید خورد و وضع اقتصادی کشور را بدتر می کنید و خسر الدنیا و لآخره شده اید که این سنت الهی است وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشید و گر نه آتش (کیفر آنان) در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد سوره هود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس