روسیه

غرب سعی دارد تا با ادامه دار کردن جنگ اوکراین، تا جای ممکن روسیه را با هزینه کردن از جان و مال ملت اوکراین و در قالب رقابت میان قدرت‌های بزرگ جهانی، تضعیف کند.

به گزارش مشرق، تردیدی نیست که ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی(۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱) در تاریخ جهان به مثابه روزی که در قالب آن دنیا و به طور خاص سیاست بین‌الملل شاهد یک نقطه عطفِ قابل توجه بود، ثبت خواهد شد. در این روز، دولت روسیه فرمان آغاز "عملیات ویژه نظامی" خود در اوکراین را صادر کرد و جنگی در اروپا درگرفت که ابعاد گسترده اقتصادی، سیاسی، ژئوپلیتیک و حتی فرهنگی داشت.

در این چهارچوب، بلافاصله پس از آغاز جنگ، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی که تا حد زیادی از یک هژمونی گسترده رسانه‌ای و تبلغاتی نیز در جهان برخوردارند، هجمه گسترده‌ای را علیه روسیه به راه انداختند و آن را متهم به پیگیری سیاست‌های توسعه‌طلبانه کرده و از ضرورت اجماع‌سازی گسترده بین‌المللی علیه کرملین سخن گفتند.

رسانه‌های غربی با گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ اوکراین نیز همچنان کنشگری فعالی را در قالب معادله مذکور دارند و در این این رابطه نه تنها شاهدیم که حملات گسترده‌ای را متوجه روسیه کرده و می‌کنند بلکه دولت‌های غربی نیز در جبهه‌ای دیگر، با تحمیل سیلی از تحریم‌ها علیه روسیه به ویژه در حوزه رسانه‌ای، موانع زیادی را در مسیر پخش بین‌المللیِ شبکه‌های روسی از پلتفرم‌های پخش ماهواره‌ای که عمدتا در کشورهای غربی مستقر هستند ایجاد کرده‌اند و سعی داشته‌اند صدای روس‌ها و رسانه‌های روسی را نیز تا جای ممکن قطع کنند و خود به یکه تازِ میدان روایت و گفتمان‌سازی در قالب جنگ اوکراین تبدیل شوند.

جدای از تحلیل و تفسیرهای مختلفی که در روزها و ماه های اخیر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی در مورد علل آغاز جنگ اوکراین مطرح می‌کنند و عمدتا به ایدئولوژی توسعه طلبانه دولت روسیه و یا تاکیدات پوتین مبنی بر متحدسازی آنچه "جهانِ روسی"(با تکیه بر مؤلفه‌های تاریخی و فرهنگی) و فعالیت‌های قابل توجه ایدئولوگ‌هایی نظیر "الکساندر دوگین" در این رابطه اشاره دارند، با این حال، شماری از چهره‌های شناخته شده دانشگاهی و سیاسی در غرب نیز وجود دارند که قویا جهان غرب و به طور خاص آمریکا را مقصر اصلی شروع جنگ اوکراین معرفی می‌کنند.

هر چند که صدای این دسته از افراد در بحبوحه سیلی از جنجال‌های تبلیغاتی رسانه‌های غربی تا حدود زیادی از سوی افکار عمومی بین المللی شنیده نمی شود. به عنوان مثال، "جان میرشایمر" استاد شناخته شده علوم سیاسی دانشکاه شیکاگو که واضع نظریه هایی همچون "رئالیسم تهاجمی" و یا نظریه "انتقال قدرت" است، به صراحت تاکید دارد که اقدامات تحریک آمیز غرب و به طور خاص آمریکا و تشکیلات ناتو در اوکراین و خُلف وعده این دسته از کنشگران در عمل به تعهدات‌شان به روسیه و عدم حرکت به سمت مرزهای شرقی(به سمت روسیه) و البته همراهی های دولت اوکراین با این قبیل اقدامات، همه و همه روسیه را در مسیری قرار داده اند که راهی جز آغاز جنگ اوکراین نداشته است.

در واقع، کرملین جهت حراست از منافع راهبردی و امنیتی خود گزینه‌های متنوعی را پیش چشم نداشته است. در این راستا، مسؤلان روسی بارها تاکید داشته‌اند که پیش از آغاز جنگ اوکراین، هشدارهای لازم را به مقام‌های غربی و تشکیلات ناتو در مورد تحریک آمیز بودنِ اقداماتشان داده‌اند با این حال، تمامی این هشدارها مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

"هنری کسینجر" وزیر خارجه سابق آمریکا که البته جز نظریه پردازان شناخته شده حوزه روابط بین الملل نیز است به نوعی با این ایده موافقت دارد و معتقد است اکنون که جنگ شروع شده، یکی از مواردی که به احتمال زیاد باید در قالب آن محقق شود، ایجاد مناطق حائل میان روسیه و اوکراین و یا همان جداسازی بخش هایی از خاک اوکراین در مناطق شرقی این کشور است. مناطقی که پیوستگی های بیشتری را با فرهنگ و زبان روسی دارند.

البته که از دیدِ کسینجر این مسئله گزینه مطلوب غرب نیست با این حال باید توجه داشت که وقتی جنگ آغاز می‌شود، عملا فضای دیپلماسی تا حد زیادی محدود می‌شود و نمی‌توان تصور کرد که روسیه به عنوان قدرت جهانی از میدان جنگ اوکراین بدون دستاورد خارج شود. با این همه، جنگ اوکراین در حوزه اقتصادی نیز تبعات گسترده‌ای را با خود به همراه داشته است. در ابتدا، کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه و به ویژه بخش نفت و گاز آن و البته الیگارش ها و فعالان اقتصادی سرشناس این کشور تحمیل کردند.

مسئله ای که سبب شده روسیه اکنون به کشوری در جهان تبدیل شود که هدفِ بیشترین و شدیدترین تحریم‌های جهان غرب است. این موضوع در نوع خود بحران انرژی قابل توجهی را برای جهان رقم زد و سبب اوج گیری قیمت نفت و گاز شد. اهمیت این مسئله زمانی درک می‌شود که بدانیم روسیه چیزی بیش از ۴۰ درصد از نیازهای گازی اروپا را تامین می‌کند و البته که در بازار جهانی نفت نیز کنشگری قابل توجه است.

در بحبوحه جنگ اوکراین وقوع یک اتفاق دیگر که همان انفجار خط لوله گازی نورد استریم نیز بود، جنجال‌های زیادی را برپا کرد. خط لوله‌ای که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند و ابتکار اصلی ایجاد آن نیز با روسیه و دولت آلمان بوده است. اتفاقی که به غایت مشکوک بود. در ابتدا اینطور ادعا شد که خودِ روسیه خط لوله مذکور را در دریا منفجر کرده با این حال پس از گذشت زمان و با توجه به ضعیف بودن بنیان‌های استدلالِ پیش گفته، نوک پیکان اتهامات به سمت دولت‌های غربی تغییر جهت داد.

در این رابطه به طور خاص پیام معنا دار "لیز تراس" نخست وزیر سابق بریتانیا پس از انفجار در خط لوله گازی نورد استریم که گفته بود "کار تمام شد" و بازتاب‌های گسترده‌ای را نیز در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد، این نکته را مشخص کرد که بار دیگر پای یک دسیسه غربی در میان است. این مسئله به ویژه با توجه به اینکه دولتی نظیر آمریکا با قطع گاز روسیه این امکان را پیدا کرده تا گاز خود را به بهای به مراتب بیشتری به کشورهای اروپایی بفروشد و عملا ایده خط لوله نورد استریم که اروپا را به روسیه وابسته می‌کرد، منتفی کند، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می‌شود.

با این همه، جالب است که هنوز هم ابعاد شفاف و دقیق این مسئله روشن نشده است. در کنار همه این‌ها، جنگ اوکراین حامل بروندادهای فرهنگی قابل تأملی نیز بوده است. به طور خاص مثلا اینطور گفته شده که روسیه در مناطق تحت تصرف خود در اوکراین، صحبت کردن به زبان روسی را به یک قانون تبدیل کرده و در جبهه مقابل، اوکراینی‌ها نیز هرگونه تکلم به زبان روسی را با محدودیت‌های جدی مواجه کرده‌اند.

البته که روایت‌های عجیبی از سوزاندن و بازیافت کتاب‌های نویسنده‌های شهیر روسی در شهرهای مختلف اوکراین همچون کیِف و البته بی‌احترامی و تخریب نمادهای فرهنگی مشترک میان دولت ملت روسیه و اوکراین که مجسمه‌های آن‌ها در شهرهای مختلف کشور اوکراین نصب بوده نیز منتشر شده است. با این همه، کارتل‌های تسلیحاتی در آمریکا را باید یکی از مهمترین برندگانِ جنگ اوکراین دانست.

جنگی که سبب شده تا شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی نظیر لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن، بوئینگ و ده‌ها شرکت دیگر، منابع مالی بادآورده‌ای را کسب کنند و فرصت‌های درآمدی و اقتصادی قابل توجهی را پیش چشم خود داشته باشند. مسئله‌ای که بعضا به به صورت صریح توسط مدیران این دسته از شرکت‌ها نیز مورد تأکید قرار گرفته است. در این میان، نکته قابل تامل، نوع کنشگری دولت آمریکا در رابطه با جنگ اوکراین است. دولت بایدن از یک سو کمک های مالی قبال توجهی را به دولت اوکراین اختصاص می‌دهد.

اقدامی که در سایه جنگ روانی و تبلیغاتی رسانه‌های غربی انجام می‌گیرد و عملا کمک‌های آمریکا از جیب مالیات‌دهندگان این کشور به اوکراین را به امری موجه و درست نزد آنها تبدیل کرده است. با این حال در سوی دیگر، دولت اوکراین محبور است بسیاری از کمک‌های مذکور را دوباره در قالب خرید تسلیحات از آمریکا، به این کشور بازگرداند و از حیث نظامی، مالی و سیاسی، وابستگی عمیقی را به آن تجربه کند. موضوعی که به ویژه حاکی از برنامه‌ریزی های بلندمدت آمریکایی‌ها برای حضور در اوکراین و تحت فشار قرار دادن روسیه از طریق این کشور است.

معادله‌ای که در قالب آن، اوکراینی‌ها باید خون بدهند و آمریکایی‌ها هم به هزینه مردم اوکراین، علیه یکی از رقبای مهم بین‌المللی‌شان یعنی دولت روسیه دست به اقدام بزنند و در عین حال، منافع مالی قابل توجهی را نیز از این طریق کسب کنند. مسئله‌ای که سبب شده تا در شرایط کنونی، تطویل و فرسایشی شدن جنگ اوکراین به مطلوب‌ترین گزینه برای دولت آمریکا تبدیل شود.

با این همه، جنگ اوکراین یک بحرانِ به تمام معنا بین‌المللی است. جنگی که در ظاهر به دو کشور محدود است با این حال، طیف متنوعی از کنشگران را در برمی‌گیرد و به طور خاص غرب با استانداردهای دوگانه و رویکردهای سیاست‌زده خود سعی دارد ضمن حفظ ظاهر در قالب این جنگ، تا جای ممکن روسیه را با هزینه کردن از جان و مال ملت اوکراین و در قالب رقابت میان قدرت‌های بزرگ جهانی، تضعیف کند.

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    9 0
    به قول رهبر عزیزمون که دیروز فرمودند امریکا نمیگذارد جنگ اوکراین به اتمام برسد
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    3 0
    زندگی و جان مردم اوکراین شده بازیچه حماقت ها، سیاست ها و اسلحه فروشی غرب
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 5
    ادامه جنگ هم ب نفع پوتین هست هم به نفع آمریکا .قربانی اصلی اول از همه اوکراین و دوم اروپای شرقی است .
    • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
      3 0
      تنها برنده جنگ آمریکا و شرکتهای تسلیحاتی و نفتی اون هست و اصلی ترین بازنده ملت اوکراین و بعدش اروپای غربی و شرقی و بعد هم روسیه
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    7 0
    اوکراینی ها، بازیچه ی آمریکایی ها
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    9 0
    خیلی هم عالی ، اتفاقأ هرچی تعداد این سگهای نازی که قرآن آتیش میزنن کمتر بشه بهتره!!!!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    5 124
    این چه حرفیه؟روسها دارن تصرف میکنن زمین و شهر ها رو و اوکراینی ها هم دارن دفاع میکنن تزارها رو قلع و قمع میکنن.البته بماند اقصاد روسیه در اینده مثل ایران میشه.سیاست غرب برنده و کوبنده هست در مقابل توسعه طلبی ارضی تزارها.۱۷ شهر قفقاز عشقه
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      9 1
      قبل از اینکه ته مانده های بی بی سی رو نشخوار کنی خودت یکم فکر کن ،اوکراین با اینهمه سلاح و خودکشی داره دونه دونه شهرهاشو تحویل صاحب اصلیش میده، اقتصاد اربابت هم اگه اونجوری که تو داری میگی واقعا برررنده و کوووبنده بود که دونه دونه مهمترین بانکهاش ورشکسته نمیشد به گدایی نمی افتاد ایشالله خدا بدبخترش کنه،از این ببعد قبل اینکه عرد ناشتا بیای یکم فکر کن تا ضایع نشی
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      109 2
      به کوری چشمت انشالله اقتصاد ایران هم خوب میشه اگه اربابان کله پشم فرفریت بذارن مردم ما یه نفس آسوده بکشن ضمنا تو از آلبانی حق اظهار نظر در مورد ایران رو نداری اینو توی مغزت فرو کن منافق مزدور
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      106 2
      روسیه دیوونه نبودکه حمله کنه وقتی محل جولان داعش وناتو وتحریکات راکتی ونفرت افکنی براش میشدمجبوربود این انقلاب صهیونی سوروسی بود هرچندروسهابایدبااشتراک گیری دینی ملی ودیپلماسی وحضورفعال مانع ناونیزه کردن اوکراین میشدند غرب هم نه غرب لیبرالصهیونیسیه که فسادونفرت رادرغرب ایجادکرده است بخاطراستکبارفسادوجنایت وغارت بودکه جهان مقاومت چندقطبی بانرم افزارانقلاب اسلامی شروع شد
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    4 118
    این جنگ با تحویل دادن پوتین و دیگر جنایتکاران از سوی بازماندگان روس به دادگاه و تقبل جریمه پایان میابد.
    • نظر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      118 4
      این جنگ با شکست غربی ها تمام خواهد شد
    • سید مصطفی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      125 2
      نظرت راجع به گسترش ناتو و نفوذ آمریکا و اسرائیل تا بیخ گوش ایران چیه؟ نظرت در مورد تجزیه ایران چیه؟ لطف کن و کمتر... بزن😠😠😠
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      5 114
      سید مصطفی آدم بی تربیتی هستی
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      4 3
      حاجی یا همون مناخیم ، توی صهیونیست ساکت باش برو بقیهٔ جوبای تل آویو رو بشور باریکلا!!
  • .سعید US ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    133 3
    این جنگ یک واقعیت است و انکار ناپذیر و نتیجه آن قطعا ورود جهان به دنیای چند قطبی'''دنیائی که ایران باید جایگاه برازنده خودش را بدست آورد'''پس برای دفاع از منافع و جایگاه خودمان،الزاما و ضرورتا باید از روسیه حمایت موثر بکنیم'''''حمایت ما از پوتین ،حمایت از منافع بلند مدت خودمان هست،
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      2 0
      14:35 احسنت، دقيقأ همینطوره!!
  • ساس IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    3 0
    این جنگ با اراده رب الحرب آغاز شده و تا انتقام آه و فریاد و ناله مردم زیردست جهان را از دو طرف نگیرد فیتیله را پایین نخواهد کشید. فروش اسلحه برای تحمیق ذهن بیمارخودشان است. و مکری از سوی رب الحرب.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    2 0
    در واقع سرمایه داران زالو صفت، پول مالیات مردم آمریکا را به اسم کمک به اوکراین در جنگ، قانونی به جیب خود واریز می کنند.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 9
    منبع خبری هم لابد طبق همیشه روسیه می‌باشد خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 2
    روسیه باید فروبپاشد و تجزیه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس