کد خبر 1475035
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳
خواب

این بار که خواستید واکسن بزنید قبل و بعدش خوب بخوابید؛ زیرا تحقیقات جدید حاکی از آن است خواب خوب تاثیر واکسن را تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق از «سی بی اس نیوز»، یک مطالعه جدید انتشار یافته در نشریه «بیولوژی معاصر» (Current Biology) نشان می دهد خواب کمتر از ۶ ساعت در روز انجام واکسیناسیون با کاهش تولید آنتی‌بادی (پادتن) ارتباط دارد؛ درحالی که افرادی که هفت ساعت یا بیشتر خوابیده‌اند پادتن بیشتری پس از تزریق واکسن در بدنشان تولید می‌شود.

این مطالعه بیانگر ‌آن است که پاسخ آنتی‌بادی در بدن افراد یکی از نشانگرهای زیستی مهم بالینی حاکی از محافظت و از علائم اولیه ایمنی پس از واکسیناسیون است.

«ایو فان کوتر» استاد دانشگاه شیکاگو گفت: خواب خوب نه تنها تاثیر واکسن را تقویت می‌کند بلکه ممکن است مدت دوام ایمن‌سازی آن را نیز طولانی سازد.

در این تحقیقات افراد دریافت کننده واکسن‌های آنفلوانزا و هپاتیت مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد که بین خواب خوب و تاثیرگذاری واکسن بخصوص در مردها ارتباط نیرومندی وجود دارد. این محققان می‌گویند تفاوت این تاثیر در زنان احتمالا به علت نوسان سطح هورمون جنسی در آنها است.

«کارین اشپیگل» مولف اصلی این گزارش از موسسه ملی دارو و سلامتی فرانسه می‌گوید: از مطالعات ایمنی‌شناسی می‌دانیم که هورمون‌های جنسی بر سیستم ایمنی تاثیر دارند. اما هیچ کدام از مطالعاتی که در دسترس بود، حاوی هیچ داده‌ای در خصوص سطح هورمون جنسی نبود.

مولفان این گزارش تحقیقی می‌گویند انجام تحقیقات بیشتر برای شناخت این تفاوت جنسیتی، میزان ایده‌ال خواب و اینکه کدام روزهای پیش و پس از واکسن در این مورد اهمیت بیشتری دارد، مورد نیاز است.

اما در زمانی که تقویت سیستم ایمنی بدن از زمان شروع پاندمی کرونا در سه سال پیش در ذهن بسیاری از افراد جا گرفته است، این یافته‌ها ممکن است به افراد کمک کند تا کنترل بیشتری بر این مساله داشته باشند. اشپیگل گفت: ما در چند سال آینده میلیون‌ها نفر را واکسینه خواهیم کرد و این موضوع (میزان و زمان خواب) جنبه‌ای است که می‌تواند برای به حداکثر رساندن تاثیرگذاری واکسن‌ها کمک کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس