دولت «ماکرون» با ۹ رأی از اولین رأی عدم اعتماد جان به در برد

رسانه ها اعلام کردند که در نخستین دُور از بررسی استیضاح دولت فرانسه، «ماکرون» با ۹ رأی از اولین رأی عدم اعتماد گریخت.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، دولت «امانوئل ماکرون» از نخستین استیضاح که به دلیل اصلاحات بازنشستگی برگزار شد، با اختلاف تنها ۹ رأی جان به در برد.

بر اساس اعلام رسانه ها، استیضاح دولت فرانسه در واکنش به طرح جنجالی ماکرون برای دور زدن پارلمان در اصلاحات بازنشستگی برگزار شد.

العربیه در این خصوص اعلام کرد: مجلس نمایندگان فرانسه در جمع‌ آوری تعداد آرای لازم برای سلب اعتماد از دولت این کشور ناکام ماند.

در ادامه واکنش‌ها به طرح جنجالی بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون که خواستار افزایش سن بازنشستگی تا ۶۴ سال است، «ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب چپگرای «لافرانس اینسومیز»، پنجشنبه پیش گفت که اصلاحات حقوق بازنشستگی که دولت بدون رأی نهایی پارلمان تصویب کرد، از آنجایی که نه توسط قانونگذاران و نه از سوی شهروندان مورد حمایت قرار نگرفته است، باطل و مردود است.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، پیش از این گفته بود که دولت پاریس با استناد به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی، قانون افزایش سن بازنشستگی را تصویب کرده است که به دولت اجازه می‌دهد این لایحه را بدون تصویب پارلمان اجرا کند.

با این حال، ملانشون درباره دور زدن پارلمان از سوی دولت ماکرون گفت: این (اصلاحات) تنها توسط مجلس سنا به تصویب رسید. نه توسط مردم فرانسه، نه توسط مجلس ملی، نه توسط اتحادیه‌های کارگری و نه توسط سایر انجمن‌های کارگران. در نتیجه، این طرح هیچ جنبه قانونی ندارد.

علاوه بر این ملانشون اعلام کرده بود که قصد دارد رأی عدم اعتماد به دولت را پیگیری کند. همزمان «مارین لوپن»، رهبر فراکسیون حزب راستگرای «رالی ملی» در پارلمان نیز اعلام کرده بود که به دنبال رأی عدم اعتماد به دولت است.

طرح اصلاحات قانون بازنشستگی فرانسه از اول سپتامبر ۲۰۲۳ به تدریج سن بازنشستگی در این کشور را سه ماه در هر سال افزایش خواهد داد و سن بازنشستگی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۴ سال خواهد رسید.

پیش نویس اصلاحات قانون بازنشستگی فرانسه واکنش شدیدی را در جامعه فرانسه ایجاد کرده و در ۲ ماه گذشته هفت اعتصاب سراسری و صدها تظاهرات در فرانسه برگزار شده است. گفته شده تا کنون بیش از یک میلیون نفر در اعتصاب‌ها و اعتراضات ضد دولتی در فرانسه شرکت کرده اند. همچنین در جریان این اعتراضات و تظاهرات، اغلب درگیری خشونت باری میان پلیس و معترضان رخ داد.

همچنین در حالی که روز چهارشنبه شماری از مردم فرانسه در پایتخت این کشور تجمعی اعتراضی را در رابطه با طرح تازه دولت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی برگزار کردند، این اعتراض با ورود پلیس به خشونت کشیده شد. بنا به تصاویر منتشره در رسانه‌های اجتماعی، یک زن و یک تصویربردار در جریان اعتراضات امروز از سوی پلیس فرانسه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. علاوه بر این، پلیس فرانسه برای مقابله با معترضان به استفاده از گاز اشک آور روی آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 1
    درود بر فرانسه..درود بر دموکراسی و آزادی بیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس