کد خبر 1474337
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

تقریبا همه رانندگان خودروهای شخصی حداقل یک‌بار در طول زندگی خود طعم تلخ تصادف را تجربه می‌کنند! معمولا بیشتر تصادفات رانندگی با آمدن پلیس راهنمایی ‌و ‌رانندگی حل‌وفصل می‌شوند؛ اما گاهی همه چیز به‌خوبی پیش نمی‌رود! فرار مقصر تصادف، یکی از مواردی است که شاید در هنگام حادثه با آن مواجه شوید. حال، سوال اینجاست که اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟ در این مقاله قرار است به مبحث فرار راننده از صحنه تصادف بپردازیم. مطالعه این مطلب به همه رانندگان و دارندگان وسیله نقلیه موتوری پیشنهاد می‌شود.

درصورت فرار مقصر تصادف از صحنه حادثه چه باید کرد؟

تصادفات رانندگی حوادث تلخی هستند که ممکن است برای هر راننده‌ای اتفاق بیفتند. ازهمین‌رو آشنایی با قانون و نحوه برخورد در صورت پیش آمدن چنین اتفاقی برای همه افراد لازم است. از طرفی ازآنجایی‌که بعضی از افراد در صورت مقصر بودن از صحنه تصادف فرار می‌کنند، حتما باید با قوانین فرار راننده از صحنه تصادف و نحوه شکایت از فرد مقصر آشنا باشید. البته قبل از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم که خونسردی و آرامش خود را پس از وقوع حادثه حفظ کرده و با استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک از داشتن بیمه مطمئن شوید.

با حفظ خونسردی، می‌توانید ذهنتان را متمرکز کرده و مشخصات خودروی مقصر (شماره پلاک) را سریع یادداشت کنید. با در اختیار داشتن شماره پلاک خودروی فراری، دست شما برای شکایت بازتر خواهد بود. خوش‌بختانه امروزه بیشتر افراد تلفن‌ همراه هوشمند و دوربین‌دار دارند؛ توصیه ما عکاسی از خودروی در حال فرار است. اکنون باید با مراحل شکایت از راننده مقصر حادثه آشنا شوید.

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

مراحل شکایت از مقصر پس از فرار راننده از صحنه تصادف

ابتدا خودروی آسیب‌دیده خود را در گوشه‌ای از خیابان پارک کنید تا ترافیک ایجاد نشود. سپس با پلیس 110 تماس بگیرید تا مامور راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف حاضر شود. پلیس، اقدام به تهیه و تنظیم صورت‌جلسه تصادف و کروکی خواهد کرد. پس از دریافت این برگه‌ها باید شخص زیان‌دیده یا یکی از بستگان درجه یک او برای تنظیم شکایت‌نامه به کلانتری محل مراجعه کنند. مراحل شکایت از مقصر به صورت زیر است:

  • عکس‌برداری یا یادداشت شماره پلاک خودرو مقصر
  • تماس با پلیس 110 و گزارش متواری شدن مقصر حادثه
  • تنظیم کروکی و صورت‌جلسه تصادف با امضای افراد شاهد
  • گرفتن گزارش معاینات پزشکی اورژانس ( فقط در تصادفات جرحی)
  • تنظیم شکایت در کلانتری
  • مراجعه به شورای حل اختلاف

در تصادفات جرحی، فرد آسیب‌دیده برای معاینه به اورژانس معرفی می‌شود؛ در تصادفات غیرجرحی نیز بیمه هزینه‌ها را تا حدودی جبران خواهد کرد. فرار مقصر تصادف معمولا در شرایطی اتفاق می‌افتد که مقصر خسارت سنگینی به خودروهای دیگر زده یا مدارک لازم مانند معاینه فنی خودرو یا گواهینامه نداشته باشد.

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

با خرید بیمه، خیال خود را بابت هزینه‌ خسارت تصادف راحت کنید

خرید بیمه یکی از مهم‌ترین مواردی است که رانندگان وسایل نقلیه موتوری باید درنظر بگیرند. پس از وقوع حوادث رانندگی، درصورتی‌که خودروی شما بیمه‌نامه معتبر داشته باشد، شرکت بیمه پرداخت خسارت را برعهده می‌گیرد و بخشی از هزینه‌های شما را جبران می‌کند. حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند؛ به همین دلیل، خرید بیمه بدنه را نیز به دارندگان وسایل نقلیه توصیه می‌کنیم.

اگر تاکنون از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده‌اید، در خریدهای بعدی مشمول تخفیف خواهید شد. به یاد داشته باشید که این تخفیف‌ها قابل انتقال است؛ یعنی چنانچه قصد تعویض ماشین خود را دارید، به‌راحتی و با استفاده از قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث می‌توانید در خریدهای بعدی بیمه از تخفیف‌هایتان استفاده کرده و لذت ببرید.

استعلام، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث بدون معطلی در آیتول

در این مقاله ابتدا بررسی کردیم که اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم و سپس با مراحل شکایت درصورت فرار مقصر تصادف آشنا شدیم. از آنجایی که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند، توصیه می‌کنیم حتما و تحت هر شرایطی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه داشته باشید. البته که در حال حاضر داشتن بیمه شخص ثالث به یک قانون تبدیل شده است و درصورت نداشتن بیمه، جریمه خواهید شد. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌کنیم حتما به‌صورت دوره‌ای و هر چند وقت یک بار نسبت به استعلام و تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید.

اگر قصد دارید بدون ایجاد معطلی برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید، همین حالا وارد سایت سامانه خودروی من آیتول به نشانی itoll.ir شوید یا کلمه «آیتول» را در اینترنت جست‌وجو کنید. در سایت یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید کلیه اقدامات مربوط به خودرو مانند پرداخت عوارض و جریمه، تمدید انواع بیمه، نوبت‌دهی مرکز معاینه و ده‌ها کار دیگر را به‌صورت ۲۴ ساعته انجام دهید. به‌علاوه کارشناسان آیتول در بخش پشتیبانی، به‌صورت ۲۴ ساعته و در کل روزهای هفته آمادگی پاسخ‌گویی به سوالات شما را دارند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس