پر آبی و حیات دریاچه ارومیه همواره یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگر به استان آذربایجان غربی بوده و در حال حاضر نیز انتقال آب از سد کانی سیب موجب خوشحالی مردم آذربایجان و جذب گردشگران بیشتری شده است.

"دریا" جای چه کارهایی نیست و چگونه یک تفریح سالم و امن آبی داشته باشیم؟!

سرویس جامعه مشرق _ "تفریحات آبی" و دریایی مقوله‌ای است که مورد توجه گردشگران ایرانی قرار دارد.

خاصّه به این دلیل که عرصه پهناور ایران بزرگ از شمال و جنوب با ۲ دریا و یک اقیانوس (دریای خزر در شمال و دریای فارس و اقیانوس هند در جنوب) همسایه است و سواحل بسیاری دارد.

تفریحات آبی و استفاده از محیط دریا در ایران بعضا بسیار کم‌هزینه است و خانواده‌های ایران در مقاصد گردشگری خود نگاه ویژه‌ای به این مقوله دارند.

جالب آنکه لوازم تفریحات دریایی لوکس از قبیل ‌"جت‌اسکی" هم به راحتی و سهولت در شهرهای ما قابل خریداری است.

پس از این مقدمه اما باید به یک نکته مهم آگاه باشیم و آن اینکه تفریحات دریایی و استفاده از محیط ساحلی برای تفریح و تفرّج البته نیاز به رعایت نکاتی ایمنی دارد و گرنه باید اذعان کرد که با خطرات بزرگی مواجه خواهیم شد.

تفریحات آبی و محیط ساحلی همواره می‌توانند بسیار خطرناک باشند اگر طرفداران هیجان و خانواده‌ها به این نکات احتیاطی آگاه نباشند و یا بدتر آنکه آنها را رعایت نکنند.

شاید کمتر کسی در ایران باشد که بداند حتی "قدم زدن در کنار ساحل" هم نیازمند رعایت احتیاط و دانستن موارد ایمنی است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، نکاتی ایمنی است که به شما کمک می‌کند هنگام تفریحات دریایی و یا حضور و تفرّج در ساحل دریا؛ امنیت کاملی داشته باشید:

آنچه باید هنگام "تفریحات آبی" رعایت کنیم/ "دریا" جای چه کارهایی نیست؟!

۱_ خیلی‌ها نمی‌دانند که "خطر تصادف" در محیط دریا نیز وجود دارد و کسانی که از وسایل تندروی آبی از قبیل قایق و جت‌اسکی استفاده می‌کنند به شدت در معرض این خطر قرار دارند.

شما ممکن است در محیط دریا با یک قایق دیگر، با یک جانور دریایی، با یک آبسنگ یا مرجان بزرگ و یا با یک شناگر یا غواص برخورد کنید.

پس اگر از جت‌اسکی استفاده می‌کنید حتما در سرعت پایین برانید و مسیر جلو را کاملا در دید داشته باشید و یا اگر در قایق سرنشین هستید و قایقران کس دیگریست؛ از او بخواهید سرعت زیاد نداشته باشد.

۲_ شاید ندانید که هنگام سرعت‌های بالا در قایق یا جت اسکی؛ از آنجا که بدن شما بصورت بیدفاع در محیط قرار دارد و چارچوب محافظی ندارد؛ ممکن است اجسام داخل قایق (در سرعت زیاد) به دلیل فشار باد برخاسته و به شما برخورد کنند.

و یا احیانا اگر با پرندگان دریایی برخورد کنید؛ امکان آسیب به سر وجود دارد.

درباره این خطر پنهان، حتما مراقب باشید.

۳_ از خطرات بزرگ جت‌اسکی، برخورد با شناگران است.

حتما قبل از آغاز حرکت جت‌اسکی مطمئن شوید در محیطی خواهید راند که هیچ شناگر یا غواصی در آنجا حضور ندارد. چون یک ضربه ولو آرام جت‌اسکی به شناگران یا غواصان موجب جراحت شدید یا مرگ آنها خواهد شد.

پس اولا در محیطی که مطمئن هستید هیچ شناگری در آن نیست از جت‌اسکی استفاده کنید و ثانیا اگر چیزی روی سطح آب توجهتان را جلب کرد؛ هرگز به سمتش نروید.

۴_ یکی از مقولاتی که بیش از مردم باید مد نظر پلیس باشد؛ ممنوعیت ماشین یا موتورسواری در محیط‌های ساحلی است.

فراوان دیده شده است که افرادی ناآگاه فکر می‌کنند محیط ساحل مناسب موتورهای ۴ چرخ و یا آفرود کردن با خودروهای شخصی است!

اما این کار بصورتی آشکار، جان کودکان و خانواده‌هایی که در ساحل حضور دارند را به خطر می‌اندازد.

مردم باید حتما در صورت رؤیت چنین اتفاقاتی مراتب را به پلیس ۱۱۰ گزارش دهند.

۵_ آشنایی با فیزیک دریا برای کسانی که قصد حضور در کنار دریا یا داخل دریا را دارند ضروریست.

از جمله این خصلت‌های فیزیکی جریانات کشنده یا "امواج شکافنده" است. موج‌هایی نامحسوس که گاه به آرامی به سمت ساحل می‌آیند و سپس با قدرت به عمق دریا برمی‌گردند.

کسی که هنگام خیزش این موج‌ها مشغول پیاده‌روی در لب دریا باشد؛ احتمال دارد داخل موج گرفتار شده و توسط موج از ساحل دور شود. اتفاقی که حتما نیازمند حفظ خونسردی و البته آشنایی با فن شناست.

که البته کمتر کسی با شنای داخل دریا آشناست و در نتیجه ممکن است اتفاقات تلخی رقم بخورد.

پس لطفا هنگام قدم زدن کنار ساحل دریا حتما روی بخش خشک راه بروید و هرگز وارد آب نشوید.

دقت شود که پدیده موج‌های کشنده در "دریای خزر" عمومیت بیشتری دارد.

آنچه باید هنگام "تفریحات آبی" رعایت کنیم/ "دریا" جای چه کارهایی نیست؟!

۶_ لطفا از خطر حیوانات دریایی غافل نباشید.

حیوانات دریا لزوما در عمق نیستند. آنها در سطح هم هستند. برخی از آنها مثل سفره ماهی‌های زهردار گاهی دقیقا به ساحل نزدیک می‌شوند و خود را زیر ماسه‌های بخش کم‌عمق پنهان می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد که طبق گزارش‌های موثق حتی در یک سایت ایمن شنا در یکی از سواحل جنوبی نیز یک شناگر با یک سفره‌ماهی بزرگ مواجه شده است.

پس مراقب باشید و مثلا هنگامی که در قایق هستید، دستتان را داخل آب دریا نکنید و یا لبه قایق ننشینید و پاهایتان را داخل آب نکنید.

۷_ هنگامی که قصد شنا در یک ساحل را دارید اول از همه دقت کنید که صرفا در محیط‌های قانونی و دارای نجات‌غریق وارد دریا شوید.

سپس بدانید که اگر با فن شنا در دریا آشنا نیستید فقط تا عمق بسیار کمی وارد آب شوید و هرگز جلوتر نروید.(البته توصیه غواصان اینست که اگر کسی فن شنا را بصورت اصولی بلد نیست حتی در عمق کم نیز وارد دریا نشود)

همچنین بدانید که کف دریا می‌تواند دارای اجسام خارجی خراشنده بسیاری باشد. اجسامی که در بین آنها البته موجوداتی مثل "توتیا" نیز هستند که می‌توانند با خارهای خود زخم‌های دردناکی را روی بدن شما ایجاد کنند.

در این زمینه توصیه ما اینست که از صندل‌های پلاستیکی که مخصوص پیاده روی در ساحل یا در بخش کم‌عمق دریا هستند استفاده کنید.

این صندل‌ها همچنین مزاحم شما نیستند و می‌توانید به راحتی با آنها شنا هم بکنید.

۸_ به یاد داشته باشید که هنگام شنای در دریا نباید هیچ چیزی شبیه به "بند" به گردن، دست و یا پای شما بسته باشد.

چون این بند ممکن است در عمق حتی کم به یک آبسنگ یا مرجان یا هر چیز دیگری گیر کند و عملا موجب غرق شما شود.

پس اگر دوربین عکاسی زیر آب دارید، یا از کمربند استفاده می‌کنید و یا هر چیز دیگری شبیه به بند همراه شماست حتما هنگام شنای در دریا آنرا کنار بگذارید.

۹_ هرگز از روی سکو یا قایق به داخل دریا شیرجه نزنید.

چون نمی‌دانید که زیر آب دقیقا چه چیزی وجود دارد؟!

دیده شده که برخی گیاهان دریایی به اندازه‌ای رشد می‌کنند که ارتفاع آنها در اعماق حدود کمتر از ۱۰ متر حتی گاهی تا نزدیکی سطح آب هم می‌رسد و لذا ممکن است هنگام شیرجه به این اجسام برخورد کنید و آسیب ببینید.

۱۰_ لطفا هرگز در محیط دریا هیچ زباله‌ای را جا نگذارید.

"دریا" و ساحل یکی از آسیب‌پذیرترین محیط‌ها در مقابل پسماندهای انسانی است و گاهی حتی یک زباله کوچک پلاستیکی به راحتی جان یک ماهی را می‌گیرد.

بماند که زباله اثرات پایداری را در محیط دریا ایجاد می‌کند و چرخه وسیعی را درگیر چالش می‌سازد.

۱۱_ به یاد داشته باشید اصلی‌ترین عامل نجات هنگام بروز حادثه در آب "حفظ خونسردی" است.

چه شناگرانی که به دلیل از دست دادن خونسردی در هنگام حوادث آبی دچار آسیب شده‌اند و چه بسیار افرادی معمولی که حتی آشنایی چندانی هم به فن شنا نداشته‌اند اما با حفظ آرامش و رفتاری عقلانی توانسته‌اند جان خود را از حادثه برهانند.

۱۲_ و حرف آخر اینکه حواستان باشد "اتفاق بد" هرگز کسی را خبر نمی‌کند.

پس مراقب باشید... شاید بروز حوادث تلخ دریایی هرگز برای شما رخ ندهد. و شاید هم یکبار و با تلخ‌ترین تبعات رخ بدهد. پس رعایت نکات ایمنی یک ضرورت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 0
    همچنین در حالت مستی برای شنا به آب نزنید. جلوی چشم خودم یه جوون بیست و چند ساله، توی یه درياچه، در حال غرق شدن بود. دلخراش ترین صحنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس