کد خبر 147300
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۸

ماجرای رشوه دادن و رشوه گرفتن شاهزاده‌های سعودی در معاملات تسلیحاتی و تجاری داستانی بلند دارد و هر از چند گاهی یکی از دسته‌گل‌هایی که آنها در این معاملات به آب داده‌اند در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از العالم ، در تازه‌ترین رسوایی شاهزاده‌ها و مقامات سعود، روزنامه ساندي تايمز انگلیس گزارش داد، وزارت دفاع در حال تحقيق درباره پرداخت رشوه 5/9 ميليون پوندی به مسوولان سعودي از سوي يك شركت امنيتي بريتانيايي است.

"جان انگد توماس" نويسنده اين گزارش، در مورد ماجرای این رشوه‌دهی و سوابق آن نوشت: پيمانكار انگليسي وزارت دفاع حتي پس از اطلاع وزارتخانه از موضوع رشوه، پرداخت مبلغ ياد شده را در مدت دو سال متوقف نكرد.

به نوشته روزنامه ساندي تايمز، با استناد به اسناد محرمانه ، شركت "جي.پي.تي" اداره برنامه ريزي

كه وارد كننده تجهيزات نظامي براي عربستان به ارزش دو ميليارد دلار است، مبلغ ياد شده را در حساب‌هاي محرمانه در جزيره كايمان واريز كرده كه پس از بررسي اين حساب‌ها، مشخص شده، صاحب يكي از اين حساب‌ها، متعلق به یکی از اعضاي خاندان آل سعود حاکم بر کشور عربستان است.

 به گفته توماس افشاي اين پرونده جديد رشوه ممكن است "ديويد كامرون" نخست وزير انگليس را درگير بحراني ديپلماتيك كند .

در اين گزارش آمده است: درسال 2006 توني بلر، نخست وزير وقت انگليس تحقيق درباره پرداخت رشوه به مسوولان عربستان از سوي شركت پي.آي.اي را به بهانه حفظ امنيت ملي انگليس متوقف كرد.

در این رشوه دهی که به معامله یمامه معروف بود، برای خرید 72 فروند جنگنده مدرن یورو فایتر، شرکت سازنده بیش از دو میلیارد دلار رشوه به مقامات سعودی به خصوص بندر بن سلطان رئیس فعلی سازمان اطلاعات عربستان پرداخت کرده بود.

در مجموع مقامات سعودی برای به حق‌العمل‌کاری در معاملات هنگفت نظامی و تجاری روی آورده و در قبال دریافت میلیون‌ها و گاه میلیادرها دلار رشوه، حاضر می‌شوند قراردادهایی را طرف‌های خارجی به امضا برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس