روسیه و سازمان ملل در خصوص توافق صادرات غلات مذاکره می‌کنند

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که جدیدترین دور رایزنی‌ها در مورد توافق صادرات غلات در ۱۳ مارس میان نمایندگان روسیه و سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری "تاس" وزارت خارجه روسیه توضیح داد: در این دیدار یک هیات بین سازمانی روسیه شرکت خواهد کرد. همچنین، نمایندگان بلندپایه سازمان ملل، از جمله مارتین گریفیتس معاون امور بشردوستانه دبیرکل و ربکا گرینزپن رییس کنفرانس سازمان ملل در امور تجارت و توسعه حضور خواهند داشت و در مورد توافق غلات گفت و گو خواهد شد.

پیش از این آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درحالی که در کی یف حضور داشت، خواستار تمدید توافق میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات شد که در ۱۸ مارس به پایان می‌رسد.

وی گفت: طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه که در ماه جولای گذشته در استانبول مورد توافق واقع شد، شرایط را برای صادرات ۲۳ میلیون تن غلات از بنادر اوکراین را فراهم کرده است.

دبیر کل سازمان ملل افزود: شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی در سال گذشته تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافته و از این رو، صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی اوکراین و همچنین روسیه برای امنیت غذایی جهانی و قیمت مواد غذایی ضروری است.

روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرات کنندگان غلات در جهان هستند و مسدودسازی صادرات غلات اوکراینی از طریق این آبراه جهانی توسط مسکو، باعث بحران غذایی شده است.

پس از یک توقف تقریباً ۶ ماهه ناشی از تهاجم روسیه، سه بندر دریای سیاه اوکراین در پایان جولای بر اساس توافق بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه رفع انسداد شدند.

توافق ابتدایی صادرات غلات اوکراین در اوایل تابستان میان این کشور و ترکیه و روسیه نهایی شد و بر اساس آن صادرات غلات و کود این کشور از تعدادی از بنادر محاصره شده امکانپذیر شد. این توافق تاکنون یکبار تمدید شده است.

نمایندگان ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ۲۲ جولای ۲۰۲۲، این توافقنامه را در استانبول امضا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    روسیه برای نبرد سال آینده و نابودی ذخایر موشکی اوکراین به 25000 پهباد شاهد نیاز دارد خود ایران هم باید برای خودش 50 هزار عدد باید ذخیره نماید ناتو تنها زبان زور را می فهمد
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    بازگشت تدریجی اوکراینی ها به کشور اوکراین نشان دهنده قطع نشدن 80 درصدی برق و آب و هتل شدن کشور اوکراین است باید سریع روسیه زیرساخت ها را هدف قرار دهد هم پلها و هم مخابرات و برق اوکراین را
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    چین برای ازادی تایوان همانند ایران که برای ازادی فلسطین تلاش می کند نیابتی باید بجگند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    باید پوتین میدان جنگ اوکراین را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم نماید و اینطور نباشد که ارتش و بسیج مردمی روسیه در یک خط و نزدیک به هم نبرد کنند و بعدش به همدیگر بپرند و مرتب دعوا کنند هر کدام کم کاری کردند پوتین آنها را برکنار نماید بدون رودربایستی
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    روسیه بهتر است یک بسیج نسبی 300 هزار نفری دیگر جهت پای میز مذاکره آوردن اوکراین مجددا اعلام کند یا خدمت سربازی را 4 ساله اعلام نماید
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    اوکراینی ها در این جنگ از تاکتیک گرونگیری مردم وسپر انسانی دارند استفاده می کنند که مانع استفاده از تمام ظرفیت نظامی دسته های تانک و توپخانه ارتش روسیه می شود روسیه باید با کوچاندن روستاها و شهرهای مسیر عملیات اش باید مانع این اقدام شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس