کد خبر 147194
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵

نماینده ولی فقیه در شهرستان پیشوا با بیان اینکه زکات فطره یک نوع ادای دین و صدقه واجب است و آثار صدقه را دارد، گفت: پرداخت زکات فطره بر اساس برخی روایات سبب قبولی روزه و عبادات ماه رمضان می‌ شود و شخص را تا ماه رمضان آینده بیمه می‌ کند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام عبدالحسین رحمتی نیا در گفتگو با مهر افزود: زکات فطریه صدقه و پرداخت آن سالی یکبار است که به فقیر واقعی می‌رسد؛ بنابراین هرکسی که در سال انواع و اقسام غذاها را استفاده کرده و اکنون که نوبت پرداخت فطریه است، کمترین را محاسبه کند.

وی پرداخت زکات فطریه را بر کسانی که فقیر نبوده و از عهده هزینه مخارج خود و افراد تحت تکفلشان بر می ‌آیند، واجب دانست و بیان داشت: زمان پرداخت زکات فطریه را قبل از نماز عید و در صورت عدم پرداخت تا ظهر بیان و عنوان کرد: واجب است که شب عید فطر زکات فطریه را به قصد اینکه فردا به فقیر داده می‌ شود، از مال جدا کنیم.

عدم پرداخت زکات فطریه معصیت کبیره است

امام جمعه شهرستان پیشوا با اشاره به روایتی، عدم پرداخت زکات فطریه در صورت توانایی را سبب محروم شدن از برکات آن دانست و ادامه داد: عدم پرداخت زکات فطریه معصیت کبیره است و کسی که زکات را پرداخت نکند، زمانی که می‌ خواهد رحلت کند، به او گفته می ‌شود یا یهودی از دنیا می‌ رود یا نصرانی، یعنی دیگر مسلمان نیست.

وی یادآور شد: اگر زکات فطریه با برنامه ریزی مناسب و به روش صحیحی جمع ‌آوری شود و به دست فقرای واقعی برسد، یکی از راه‌های بزرگ فقرزدایی است.

حجت الاسلام رحمتی نیا افزود: تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و کسی که زکات فطریه را پرداخت نکند، از فضایل این ماه شریف محروم می ‌شود و حتی کسی که روزه نگرفته و مانند مریض معذور بوده، جبران این نقص به پرداخت فطریه است.

فطریه در صورت وجود فقیر، برای ساخت مدرسه و مسجد جایز نیست

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم گمان می کنند که می توانند فطریه خود را در هر امر خیری که پیش می آید، مصرف کنند و حتی گاه برخی انجمنها اعلام می کنند که مثلاً برای تجهیز ساختمان انجمن خیریه و مواردی از این دست، نیاز به فطریه های مردم دارند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان پیشوا اضافه کرد: اکثر فقها می گویند تا زمانی که در شهری فقیر وجود دارد، حتی پرداخت فطریه برای ساخت مسجد و مدرسه نیز جایز نیست.

وی با بیان اینکه "فطریه مثل زکات است"، تأکید کرد: تا وقتی که فقیر هست، فطریه فقط به فرد فقیر می رسد؛ به همین دلیل مردم می توانند فطریه شان را خودشان به طور مستقیم به دست افراد فقیری که می شناسند، برسانند.

امکان پرداخت فطریه به زلزله زدگان در صورت تقلید از مراجعی که چنین اجازه ای داده اند

این مسئول با اشاره به مشکلات اخیر زلزله زدگان آذربایجان شرقی رخ داده، بیان داشت: برخی از مراجع تقلید مانند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی، اجازه مصرف فطریه ها در راه کمک به زلزله زدگان اخیر کشورمان را صادر کرده اند.

وی افزود: البته فقط افرادی که از این مراجع دینی تقلید می کنند می توانند فطریه های خود را به زلزله زدگان اعطا کنند و در غیر این صورت باید به فتوای مرجع تقلیدشان عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در پیشوا گفت:  فطریه یکی از احکام فروع دین اسلام به حساب می آید که مطابق فقه شیعه، اگر فردی خودش فقیر نباشد، باید فطریه اش را از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید، به دست فرد نیازمند برساند.

وی افزود: با وجود رواج زندگیهای شهری و ماشینی، برخی مردم حتی با همسایگان دیوار به دیوار خود نیز ارتباط چندانی ندارند و در این شرایط برای آنها دشوار است که بخواهند فرد نیازمندی را برای پرداخت فطریه پیدا کنند.

زکات فطریه یکی از عوامل رستگاری انسان است

حجت الاسلام رحمتی نیا با بیان اینکه "خداوند متعال در دو سوره "اعلی" و "شمس" با اشاره به اهمیت زکات فطریه، آن را یکی از عوامل رستگاری انسان برشمرده است"، یادآور شد: رستگاری روزه‌ دار در کنار بقیه اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام می ‌دهد با مُهری که آخر ماه با پرداخت زکات فطریه و نماز عید بر اعمال او زده می ‌شود، تکمیل خواهد شد.

وی فقیر عالم، همسایه و فامیل را از اولویتهای پرداخت زکات فطره برشمرد و اظهار داشت: زکات فطریه را می ‌توان در صورتی که فقیری در محل سکونت وجود ندارد، به نهاد یا مؤسسه خیریه‌ ای که اطمینان می ‌رود آن را به فقرای واقعی می‌ رسانند، پرداخت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس