به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، متن پرسش های مردم و پاسخ های معظم له به شرح ذیل است:
س: همانطورکه مىدانید، وضعیت هلال در آخر یااول ماه به یکى از حالتهاى زیر است:
1 - غروب هلال قبل از غروب خورشید باشد.
2 - غروب هلال مقارن با غروب خورشید باشد.
3 - غروب هلال بعد از غروب خورشید باشد.
امیدواریم
بیان فرمائید که کدامیک از حالات سه گانه فوق را مىتوان به وسیله
برنامه هاى محاسبه کننده الکترونیکى دقیق براى دورترین نقاط عالم محاسبه
کرد؟ آیا استفاده از این محاسبات براى تعیین اول ماه قبل از حلول آن امکان
دارد یا اینکه حتما باید ماه با چشم رؤیت شود؟
ج:معیارِ اول
ماه، هلالى است که بعد از غروب خورشید غروب کند و رؤیت آن، قبل از غروب
ممکن باشد، و محاسبات علمى اگر موجب یقین براى مکلف نشود، اعتبار ندارد.
س:
آیارؤیت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین CCD و انعکاس نور و بازخوانى
اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، براى اثبات اول ماه کفایت مىکند؟
ج:
رؤیت با وسیله، فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است
که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به
حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم
نیست محل اشکال است.
س: اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولى تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافى است یا تحقیق بیشترى واجب است؟
ج: اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد یا صدور حکم به هلال از طرف ولى فقیه باشد، کافى است و نیازى به تحقیق نیست.
س:
اگر تعیین اول ماه رمضان و عید سعید فطر به علت عدم امکان رؤیت هلال اول
ماه به سبب وجود ابر در آسمان یا اسباب دیگر، ممکن نباشد و سى روز ماه
شعبان یا ماه رمضان کامل نشده باشد، آیا براى ما که در ژاپن زندگى مىکنیم،
جایز است که به افق ایران عمل کرده و یا به تقویم اعتماد کنیم؟ وظیفه ما
چیست؟
ج: اگر اول ماه از طریق رؤیت هلال حتى در افق شهرهاى
مجاورى که یک افق دارند، و یا از طریق شهادت دو فرد عادل و یا از طریق حکم
حاکم ثابت نشود، باید احتیاط کرد تا اول ماه ثابت شود، و رؤیت هلال در
ایران که در غرب ژاپن واقع است، براى کسانى که مقیم ژاپن هستند، اعتبار
ندارد.
س: آیا اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است یا خیر؟
ج: رؤیت هلال در شهرهائى که در افق متحد و یا نزدیک به هم هستند و یا در شهرهائى که در شرق واقع شدهاند، کافى است.
س: مقصود از اتحاد افق چیست؟
ج:منظور
از آن، شهرهائى است که در طول خط واحدى واقع شدهاند. بنابراین اگر دو شهر
در یک خط طولى باشند (مراد از طول، طول در اصطلاح علم هیئت است)، گفته
مىشود که آنها در افق متحد هستند.
س: اگر روز بیست و نهم
ماه در تهران و خراسان عید باشد، آیا براى افرادى هم که در شهرى مانند
بوشهر مقیم هستند، جایز است افطار کنند؟ با توجه به اینکه افق تهران و
خراسان با افق بوشهر یکى نیست.
ج: به طور کلّى اگر اختلاف بین
افق دو شهر به مقدارى باشد که با فرض رؤیت هلال در یکى، هلال در دیگرى قابل
رؤیت نباشد، رؤیت آن در شهرهاى غربى براى مردم شهرهاى شرقى که خورشید در
آنها قبل از شهرهاى غربى غروب مىکند، کافى نیست، بر خلاف عکس آن.
س:
اگر بین علماى یک شهر راجع به ثبوت هلال یا عدم آن اختلاف رخ دهد و عدالت
آنها هم نزد مکلّف ثابت بوده و به دقت همه آنها در استدلال خود مطمئن باشد،
وظیفه واجب مکلّف چیست؟
ج: اگر اختلاف دو بیّنه به صورت نفى و
اثبات باشد، یعنى یکى مدعى ثبوت هلال و دیگرى مدعى عدم ثبوت آن باشد، این
اختلاف موجب تعارض دو بینه و تساقط هر دو است، و وظیفه مکلّف این است که هر
دو نظر را کنار گذاشته و درباره افطار کردن یا روزه گرفتن به آنچه که
مقتضاى اصل است، عمل نماید. ولى اگر بین ثبوت هلال و عدم علم به ثبوت آن
اختلاف داشته باشند، به این صورت که بعضى از آنها مدعى رؤیت هلال باشند و
بعضى دیگر مدعى عدم مشاهده آن، قول کسانى که مدعى رؤیت هلال هستند، در صورت
عادل بودن، حجت شرعى براى مکلّف است و باید از آن متابعت کند، و همچنین
اگر حاکم شرعى حکم به ثبوت هلال نماید، حکم وى حجت شرعى براى همه مکلفین
است و باید از آن پیروى کنند.
س: اگر شخصى هلال ماه را ببیند
و بداند که رؤیت هلال براى حاکم شرع شهر او به هر علتى ممکن نیست، آیا او
مکلّف است که رؤیت هلال را به حاکم اطلاع دهد؟
ج:اعلام بر او واجب نیست مگر آنکه ترک آن مفسده داشته باشد.
س:
همانگونه که مىدانید اکثر فقهاى بزرگوار پنج راه براى ثبوت اول ماه شوال
در رسالههاى عملیه خود بیان کردهاند که ثبوت نزد حاکم شرع در ضمن آنها
نیست، بنابراین چگونه بیشتر مؤمنین به مجرد ثبوت اول ماه شوال نزد مراجع،
روزه خود را افطار مىکنند؟ شخصى که از این راه اطمینان به ثبوت هلال پیدا
نمىکند، چه تکلیفى دارد؟
ج: تا حاکم حکم به رؤیت هلال نکرده،
مجرد ثبوت هلال نزد او، براى تبعیّت دیگران از وى کافى نیست، مگر آنکه
اطمینان به ثبوت هلال حاصل نمایند.
س: اگر ولى امر مسلمین
حکم نماید که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند
شهر دیده شده است، آیا عید براى تمامى نواحى کشور ثابت مىشود یا فقط براى
شهرهایى که ماه در آنها دیده شده و شهرهاى هم افق با آنها، ثابت مىگردد؟
ج:اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعا براى همه شهرها معتبر است.
س:
آیا کوچکى هلال و باریک بودن و اتصاف آن به خصوصیات هلال شب اول، دلیل بر
این محسوب مىشود که شب قبل شب اول ماه نبوده، بلکه شب سىام ماه قبلى بوده
است؟ اگر عید براى شخصى ثابت شود و از این راه یقین پیدا کند که روز قبل
عید نبوده، آیا قضاى روزه روز سىام ماه رمضان را باید به جا آورد؟
ج:
مجرد کوچکىو پائین بودنهلال یا بزرگىو بالا بودنو یا پهنیا
باریکبودن آندلیل شرعى شباول یا دوم بودننیست، ولىاگر مکلّفاز آنعلم
به چیزىپیدا کند باید به مقتضاى علم خود در این زمینه عمل نماید.
س:
آیا استناد به شبى که در آن ماه به صورت قرص کامل است (شب چهاردهم) و
اعتبار آن به عنوان دلیل براى محاسبه اول ماه جایز است تا از این راه وضعیت
یوم الشک معلوم شود که مثلا روز سى ام ماه رمضان است و احکام روز ماه
رمضان بر آن مترتب شود، مثلا بر کسى که این روز را بر اساس بیّنه روزه
نگرفته، حکم به وجوب قضاى روزه شود و کسى هم که به دلیل استصحاب بقاى ماه
رمضان روزه گرفته، برىء الذمّه باشد؟
ج: امر مذکور حجت شرعى بر آنچه ذکر شد، نیست، ولى اگر مفید علم به چیزى براى مکلّف باشد، واجب است که طبق آن عمل نماید.
س: آیا استهلال در اول هر ماه واجب کفائى است یا احتیاط واجب؟
ج:استهلال فى نفسه واجب شرعى نیست.
س: آیا اول ماه مبارک رمضان و آخر آن با رؤیت هلال ثابت مىشود یا با تقویم، هر چند ماه شعبان سى روز نباشد؟
ج:
اول یا آخر ماه رمضان با رؤیت شخص مکلّف یا با شهادت دو فرد عادل یا با
شهرتى که مفید علم است یا با گذشت سى روز و یا بوسیله حکم حاکم ثابت
مىشود.
س: اگر تبعیت از اعلام رؤیت هلال توسط یک دولت جایز
شد، و آن اعلام معیارى علمى براى ثبوت هلال سرزمینهاى دیگر را تشکیل دهد،
آیا اسلامى بودن آن حکومت شرط است، یا اینکه عمل به آن حتى اگر حکومت ظالم و
فاجر هم باشد، ممکن است؟
ج: ملاکدر اینمورد، حصولاطمینان بهرؤیت در منطقهاىاست که نسبتبه مکلّف کافى محسوبمىشود.