غول صنایع دفاعی انگلیس از جنگ اوکراین سود کلانی به جیب زده است

داده‌های آماری نشان می‌دهد که غول صنایع دفاعی انگلیس موسوم به بی‌ام‌ئی سیستمز در عرض یک سال گذشته سود کلانی را به واسطه سفارش‌های تسلیحاتی دول غربی، در پی جنگ اوکراین به جیب زده است.

به گزارش مشرق، تارنمای شبکه خبری اسکای روز پنجشنبه گزارش داد که این شرکت انگلیسی، ۳۷.۱ میلیارد پوند در یک سل گذشته سفارش دریافت کرده که با احتساب سفارش‌های عقب مانده به ۵۸.۹ میلیارد پوند می‌رسد.

بر اساس این گزارش، بی‌ام‌ئی سیستمز سرگرم ساخت جنگ‌افزارهای الکترونیک برای جت‌های F-۳۵ است و انتظار دارد که امسال (۲۰۲۳) هم سفارش‌های بیشتر و سود بالاتری را به جیب بزند.

این شرکت انگلیسی به گزارش اسکای نیوز یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات نظامی برای وزارت دفاع آمریکا است و در عرض یک سال گذشته از افزایش قدرت دلار در برابر پوند بهره برده است. این درحالیست که عربستان سعودی از دیگر مشتریان دانه‌درشت «بی‌ام‌ئی سیستمز» بشمار می‌رود که گفته می‌شود طی یکسال گذشته سفارش‌های جدیدی را ثبت کرده است.

چارلز وودبرن، مدیر عامل این شرکت انگلیسی گفت: "این تازه شروع کار است. من هنوز پتانسیل فوق العاده ای را در پیش رو می بینم. ما با برخورداری از فنآوری‌های پیشرو در صنعت دفاعی، در حال سرمایه‌گذاری برای آینده این شرکت هستیم. "

وی مدعی شد که توانایی بی‌ام‌ئی سیستمز برای صادرات به ایالات متحده، استرالیا و خاورمیانه به این معنی است که این شرکت برای رقابت در بازارهای مختلف "به خوبی مجهز است".

بی‌ام‌ئی سیستمز در سال ۱۹۹۹ و پس از ادغام دو شرکت بزرگ بریتانیایی به نام‌های مارکونی الکترونیک سیستمز و بریتیش ایروسپیس تاسیس شد. دفتر اصلی شرکت در شهر فارنبرو در همپشایر انگلستان قرار دارد. بی‌ام‌ئی سیستمز بزرگترین شرکت دفاعی اروپا و دومین شرکت بزرگ دفاعی دنیا پس از لاکهید مارتین محسوب می‌شود.

این شرکت در پروژه‌های دفاعی بسیاری در سراسر جهان از جمله طراحی و ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ لایتنینگ ۲ و یوروفایتر تایفون، طراحی و توسعه جنگندهٔ نسل ششم بی‌ای‌ئی سیستمز تمپست و طراحی و تولید جت آموزشی بی‌ای‌ئی هاوک، ناوهای هواپیمابر جدید کلاس ملکه الیزابت ۲، ناوشکن‌های تایپ ۴۵ یا کلاس دیرینگ. ناوهواپیمابر ملکه الیزابت و زیردریایی کلاس استوت مشارکت می‌کند.

گزارش شبکه خبری اسکای درباره سود کلان بی‌ام‌ئی سیستمز درحالی منتشر می‌شود که جنگ روسیه و اوکراین به دلیل دخالت‌های غرب به درازا کشیده است. انگلیس بعد از آمریکا دومین کشور تامین کننده سلاح به اوکراین است و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده و دو هفته پیش نیز همزمان با سفر رئیس‌جمهوری اوکراین به لندن، اسامی جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

از نظر دولت انگلیس و آمریکا، جنگ اوکراین، یک جنگ تمام عیار است که نیازمند پاسخ بین‌المللی است. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، ریشی سوناک و کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا که روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند، موافق بودند که «جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین یک جنگ جهانی است، که بر امنیت غذایی، انرژی و هنجارهای پذیرفته شده بین المللی تاثیر گذاشته است.»

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ح IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    1 0
    نون در خون زدن که میگن همینه!!
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    ما هم خدا رو شكر هزاران پهپاد دوهزار دلارى به روسيه داديم ! و پشت بندش هم ايشالا نقطه زن هاى ده هزار دلارى براشون ميفرستيم ، تا چشم انگليسى هاى حسود درآد ! بيخود نميگفت داش مموت كه ما ميتوانيم !
  • جاسم IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    نوش جونشون..گوشت بشه بچسبه به تنشون..تجارت میکنن دزدی که نمیکنن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس