.

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران سرانجام امروز بر اثر بیماری و کهولت سن در ۸۵ سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت؛ او همچنین سفیر پیشین فلسطین در کشورهای الجزایر، برزیل و کنیا نیز بوده است.

سرویس جهان مشرق _ صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران به دلیل کهولت سن و سال ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت/ ۴ دهه خدمت صادقانه "مقدم السفرا" به آرمان فلسطین +تصاویر

دی ماه سال گذشته بود که سلام زواوی دختر صلاح زواوی، به عنوان سفیر جدید فلسطین در تهران در برابر رئیس تشکیلات خودگردان سوگند یاد کرد؛ وی ۱۹ سال همراه با پدرش درتهران زندگی کرده بود.

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت/ ۴ دهه خدمت صادقانه "مقدم السفرا" به آرمان فلسطین +تصاویر

همچنین در آن هنگام مراسمی برای تجلیل از ۴۰ سال فعالیت‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای صلاح الزواوی، از سوی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و با حضور برخی مسئولان و شخصیت‌های سیاسی برگزار شد.

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت/ ۴ دهه خدمت صادقانه "مقدم السفرا" به آرمان فلسطین +تصاویر

سابقه طولانی مدت خدمت زواوی

فوریه ۱۹۸۱ بود که یاسر عرفات، صلاح الزواوی را به عنوان نماینده «سازمان آزادیبخش فلسطین» در تهران تعیین کرد. آن روزها، هانی الحسن (نخستین سفیر فلسطین در ایران) از این منصب کناره‌گیری کرده و به بیروت بازگشته بود. بعدها، پس از امضای توافقنامه‌ی صلح اسلو بین سازمان آزادیبخش فلسطین و دشمن اسرائیلی، ایران حاضر نشد تشکیلات [خودگردان] برآمده از این توافقنامه را به رسمیت بشناسد؛ تغییر الزواوی و تعیین سفیری جدید را هم نپذیرفت.

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت/ ۴ دهه خدمت صادقانه "مقدم السفرا" به آرمان فلسطین +تصاویر

به این ترتیب بود که الزواوی از روز تعیین تا ۱۶ دی ۱۴۰۰ شمسی در این سمت باقی بود و ۴ دهه از عمرش را در تهران سپری کرده بود. او ملقب به شیخ‌السفرا یا مقدم السفرا خارجی در ایران بود و از سال ۱۹۸۱ تا به ۲۰۲۲ «تنها نماینده‌ی قانونی ملت فلسطین» در تهران محسوب می‌شد. صلاح الزواوی هم با سیاستمداران ایران آشنایی نزدیک داشت و هم با نمایندگان همه‌ی گروه های مقاومت فلسطین.

ارتباط با امام خمینی پیش از انقلاب اسلامی

مرحوم الزواوی در خاطرات خود می گوید: روابط فلسطینی-ایرانی از تمام اختلافات سیاسی که طرفین با یکدیگر داشته‌ند عمیق‌تر است، به نحوی که حتی با وجود به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط «سازمان آزادیبخش»، «ارتباط بین دو انقلاب [یعنی انقلاب اسلامی و انقلاب فلسطین] همچنان باقی مانده است.»

مرد هشتاد و چند ساله‌ی فلسطینی، با یادآوری قدمت طولانی این ارتباط می‌گوید: «ارتباط ما با امام خمینی در زمان جهاد او در تبعید آغاز شد. انقلاب امام بر دوپایه برپا شده بود: اسلام و فلسطین. فلسطینی که اولین قبله و سومین حرم [پس از مکه‌ی مکرمه و مدینه‌ی منوره] است. موقعی که انقلاب امام پیروز شد، ایشان فرمودند: "امروز ایران، و فردا فلسطین. "» و می‌افزاید: «استقلال ایران بدون آزادی فلسطین ناقص خواهد بود. امام از همان موقعی که در نجف بود انقلاب ما را تایید کرد و در همان زمان بود که فتوای تاریخی‌ای صادر کرده و دادن خمس و زکات به فدائیان فلسطینی [مبارزین مبارز فلسطینی] را جایز شمرد.»

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت/ ۴ دهه خدمت صادقانه "مقدم السفرا" به آرمان فلسطین +تصاویر

«امام، با دیده‌ی دلش آینده‌ی فلسطین را می‌دید و [لذا برای فراموش نشدن آرمان فلسطین] آخرین جمعه‌ی ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد. او چیزی را می‌دید که مردم نمی‌دیدند. به روزهای سیاهی که در آن هستیم نگاه کن: تلاش دشمن صهیونیستی برای بلعیدن کرانه‌ی باختری و تصاحب قدس و قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی دانستن. به علاوه‌ی افزایش ساخت شهرک‌ها و حرمت‌شکنی مسجد الاقصی [و حفاری در زیر آن و ورودهای مکرر صهیونیست‌ها به این مسجد شریف.»

روایت زواوی از شهدای ایرانی فلسطین

سفیر سابق فلسطین، بحث مجدد از تاریخ روابط [انقلابیون و فلسطینی‌ها] پیش از پیروزی انقلاب را دوست داشت و تاکید می‌کند که اکثر رهبران ایرانی [که برای آموزش نظامی به خارج می‌رفتند] در اردوگاه‌های فتح در لبنان آموزش دیده بودند. و اضافه می‌کند که برخی از آنها در جریان درگیری با صهیونیست‌ها در کنار فدائی‌های فلسطینی شهید شدند و نامشان هنوز در فهرست خانواده‌های شهدای فلسطین ثبت است.

"ناخودآگاهِ عقیدتی ایرانی‌ها با فلسطین گره خورده است. در ایران به هر کجا بروی یا خیابانی به اسم فلسطین می‌بینی یا نمادی از فلسطین. مثلا در مقدس‌ترین اماکن اسلامی ایران یعنی حرم امام رضا [علیه السلام] در مشهد، صحن بزرگی به نام صحن قدس وجود دارد و در آن مجسمه‌ای از مسجد قبة‌الصخره ساخته شده است. و بعد از هر نماز، ایرانی‌ها ضد آمریکا و اسرائیل شعار می‌دهند".

شیخ السفرای خارجی در ایران کیست/ روایت آقای سفیر از شهدای ایرانیِ فلسطین/ اسلو ورشکسته شده و بیهوده بودن مذاکرات مشخص شده

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران سرانجام امروز بر اثر بیماری و کهولت سن در ۸۵ سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت. او همچنین سفیر پیشین فلسطین در کشورهای الجزایر، برزیل و کنیا نیز بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    5 3
    خدای مهربان و وفادار رحمتشون کنه
  • ایران قوی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 0
    مقاومت باید مردان روزهای سخت بسازه و مردانی که از جنس مقاومت اسلامی هستن و پر و بال بده
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 0
      ساخته
  • حسین IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    3 0
    سفیر پیشین فلسطین در تهران چیکار میکرده نباید در سرزمین خودش بود و در کشور خودش میمرد
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 0
      سفیرباید بره کشورخودش یاکشوری که سفیرشه
    • سهراب IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 0
      دختر ایشان اکنون سفیر فلسطین در ایرانه وایشان در منزل دخترش بوده است.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 0
      تهران مگه جای بدی بوده آب وهوای خوب و امکانات و پول
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    انشالله دشمنان فلسطین هم با خاک یکسان شوند
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    مسخره است یعنی این آدم منصوب دولت فعلی فلسطین نبود
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    روحش شاد ان شالله به زودی آزادی فلسطین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس