نگهداری «آذر» و «توران» در پشت بام ساختمان صحت ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان نگهداری «آذر» و «توران» در پشت بام ساختمان را تکذیب کرد.

به گزارش مشرق، بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان درباره وضعیت نگهداری دو توله یوز گفت: برای اظهار نظر درباره شرایط نگهداری توله یوزها می بایست اول از همه مراحل تکثیر و رشد گربه سانان از جمله یوز را بشناسیم. اگر کسی در این باره شناخت نداشته باشد نمی داند که برای نگهداری توله یوز باید یک آپارتمان مجلل تهیه کند یا بخشی از طبیعت را برای این کار مناسب سازی کند؟

وی با اشاره به پیشینه پیدا کردن این دو توله یوز، یادآور شد: وقتی ما این دو توله یوز را در یازدهم آذرماه امسال و در حالی که نزدیک به ۲ هفته از عمرشان می گذشت در طبیعت پیدا کردیم و پس از جستجوی زیاد، موفق نشدیم مادرشان را بیابیم، بر حسب شرایط مجبور به نگهداری آنها به صورت دستی و با نظارت انسانی شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: در روزهای اول که هنوز مراحل بینایی و شنوایی توله های گربه سان تکمیل نشده، باید در مورد رشد و نمو تک تک اندام های حیاتی آنان کار شود و شرایط باید به نحوی فراهم گردد که مطلوب این توله ها باشد نه به نحوی که برای انسان ها مطلوب است!

وی افزود: توله یوزها در ابتدای تولد با وجود نداشتن شرایط کامل بینایی و شنوایی، دارای حرکت و جست و خیز هستنداز این رو، یوز مادر آنها را در یک فضای غارمانند در دل طبیعت با ابعاد حدود یک متر در یک متر نگهداری می کند به گونه ای که نتوانند از آن فضای یک مترمربعی خارج شوند. ما هم یک قفس چوبی به همین ابعاد را برای نگهداری توله یوزها تعبیه کردیم که شرایطی مشابه شرایط طبیعی داشت.

ظاهری تصریح کرد: وقتی توله ها مقداری رشد کردند و شرایط بینایی آنها بهتر شد باید فضای بسته ای داشته باشند که هم بتوانند حرکت کنند و هم نور داشته باشند و در عین حال دور از وزش باد باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: تابش نور خورشید موجب دریافت ویتامین D در توله یوزها می شود که برای تنظیم سیستم اسکلتی آنان لازم و ضروری است. بر این اساس، ما فضای پاسیو را کاملا شیشه ای کردیم که هم نورگیر و هم به دور از وزش باد باشد، ضمن اینکه کف پاسیو را هم با شن منطقه توران پوشاندیم تا شرایط کاملا همگن با طبیعت شود.

وی با بیان اینکه بعد از چهل روزگی و با مساعد شدن وضعیت توله یوزها، شرایط معرفی گوشت را در همان فضای بسته پاسیو ایجاد کردیم، گفت: وقتی که توله یوزها از شیرگرفته شدند و کاملا به گوشت رسیدند و به بیان عامیانه «بدنشان ترکید»، باید فضای جست و خیز برای آنها فراهم شود. جست و خیز و پشت و پهلو زدن و به هم پریدن توله یوزها باعث می شود که بدنشان باز شود و از راه رفتن صرف فاصله بگیرند و توانایی پرش هم پیدا کنند.

ظاهری تصریح کرد: ما چنین فضایی را در پشت بام همان فضای نگهداری به صورت نیمه طبیعی ایجاد کردیم تا بتوانیم آنها را در آینده و پس از واکسیناسیون، به شرایط طبیعی معرفی کنیم. برای ایمن شدن این فضا، دور تا دور آن را سیم توری زدیم که محیط کاملاstable (پایدار) شود. در کنار این، یک تیم متخصص به صورت شبانه روز بر وضعیت توله یوزها نظارت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: وقتی در هیچ کجای دنیا سندی برای تکثیر و پرورش توله یوزها وجود ندارد، ما موفق شدیم بر اساس تجارب و یافته های خود اولین سند تکثیر توله یوز را تهیه کنیم که این کار به دست جوانان متخصص و محیط‌بانان ایرانی انجام شده است.

ظاهری گفت: ما باید افتخار کنیم که دو توله یوز ۶۰۰ گرمی را از طبیعت آوردیم و بعد از حدود ۶۰ روز که به سن ۷۵ روزگی رسیدند، ۴ کیلو و نیم وزن داشتند. این در حالی است که این توله یوزها کوچکترین ویژگی حیوانات خانگی را ندارند.

وی در پایان گفت: این توله یوزها از ۲۱ بهمن ماه جاری به توران منتقل شدند و اجرای پروژه نگهداری و تکثیر آنان هیچ گونه محدودیت مالی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اهبرخان IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    بابا تو ایران طوری شده هر کاری انجام می دی دو تا کارنشناس می اند نظر می دهند. در حالی که مسئولین باید وظایف قانونی و علمی خود را باید انجام دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس